Hyppytunti-pikawebinaari: Maksutonta viestinnän sparrausta tärkeistä aiheista

Elämme poikkeuksellisia aikoja, jolloin selkeän, vaikuttavan viestinnän merkitys korostuu. Siksi olemme aloittaneet virtuaalisten maksuttomien viestinnän sparraussessioiden sarjan: Hyppytunnit.

Joka kerta valitsemme keskusteltavaksi yhden teeman asiakkaidemme toiveiden perusteella. Viritämme keskustelutuokion Zoomiin ja tuomme linjoille parhaat asiantuntijamme. Lyhyen alustuksen jälkeen osallistujat saavat kysyä aihepiiristä mitä vain.

Voit lähettää toiveita hyppytuntien aiheista osoitteeseen kaiku@kaikuhelsinki.fiJos haluat juuri sinun organisaatiollesi suunniteltua apua tai valmennusta isommalle joukolle, laitathan viestiä osoitteeseen sales@kaikuhelsinki.fi. 

TULEVAT HYPPYTUNNIT

To 19.11.2020: Apua, työyhteisömme hävisi bittiavaruuteen! Miten saan sen takaisin?

Vuosi 2020 on ollut suuren uudistumisen aika työyhteisöille. Entinen ei palaa enää koskaan takaisin, joten miten rakentaa hyvä työntekijäkokemus ja toimivat viestinnän käytännöt uusissa olosuhteissa? Mihin varautua tulevaisuudessa? 

Olet lämpimästi tervetullut mukaan Hyppytunti-pikawebinaariin to 19.11. klo 9–10 pohtimaan kiehtovaa teemaa kanssamme. Neuvoja ja näkemyksiä meille jakavat viestintätoimisto Kaiku Helsingin palvelumuotoilujohtaja Elina Piskonen ja strategisen tutkimustoimisto Vastakaiun toimitusjohtaja Katariina Tenhunen. Keskustelun juontaa Kaiun osakas Salla Syrman. 

 Keskustelemme muun muassa seuraavista aiheista: 

  • Mistä puhumme, kun puhumme työyhteisöviestinnästä? 
  • Mitkä ovat työyhteisöviestinnän tyypilliset sudenkuopat? 
  • Mihin kehittämisessä kannattaa keskittyä? 

Alustuskeskustelun jälkeen saat kysyä aiheesta, mitä haluat. Hyppytunti on maksuton. 

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä

MENNEET HYPPYTUNNIT

To 22.10.: Luottamuksen tunnetta virtuaalitapaamisiin ja -myyntiin

Kuinka kohtaat toisen ihmisen virtuaaliympäristössä ja rakennat luottamuksellista vuorovaikutusta? Tätä kysymystä suurin osa meistä joutuu nykyisin pohtimaan päivittäin, oli oma työrooli myyjä, asiantuntija, johtaja tai mikä tahansa.

Aiheesta parhaat vinkkinsä jakoivat vuorovaikutus- ja esiintymisvalmentaja Sanna Franck Kaiku Helsingistä sekä strateginen tutkimuskonsultti ja myynnin valmentaja Panu Erola Vastakaiusta. Hyppytunnin juonsi Kaiun osakas ja viestintäkonsultti Salla Syrman.

Aiheita olivat:
• Miten luottamuksen rakentaminen virtuaalitapaamisessa eroaa kasvokkaisesta tapaamisesta? Miten voit valmistautua?
• Millaisia erityispiirteitä liittyy virtuaalisiin myyntitapaamisiin?
• Voiko virtuaalitapaamisten tunnetta ja luottamusta mitata?

Tilaa tallenne: Luottamusta virtuaalikohtaamisiin

Ke 16.9.: Selkeän viestinnän syystreenit

Syksy 2020 tuo mukanaan rajun infomyrskyn, kun tärkeitä tiedotteita ja ohjeistuksia pursuaa joka puolelta. Kuinka tehdä viestinnästä mahdollisimman toimivaa ja huomioida kohdeyleisön tarpeet?

Tässä pikawebinaarissa harjoiteltiin selkeän viestinnän pääperiaatteita valmentajiemme Salla Syrmanin ja Laura Vuorio-Kuokan seurassa.

Aiheet:

  • Selkeän viestin suunnittelu – mitä pitää muistaa?
  • Mitä kaikkea selkeys tekstissä tarkoittaa?
  • Kielivinkkejä ja harjoittelua yhdessä

Tilaa tallenne: Selkeän viestinnän syystreenit

Pe 12.6.: Sisältöhiilestä timantteja – kuinka muotoilet viestinnästä kiinnostavampaa datan avulla?

Viestijällä on nykyisin käytettävissään valtavat määrät dataa, jolla hioa sisältöjä toimivimmiksi. Usein tuo runsaudensarvi lamaannuttaa: sisällöistä ei tulekaan timantteja, kun ei ole oikein varma, miten analytiikkaa kannattaisi hyödyntää. Sisällöntuotantoon saatetaan laittaa yrityksissä valtavasti paukkuja, mutta matalalla roikkuva hedelmä – jo julkaistun sisällön parantaminen analytiikan avulla – jää nappaamatta. Kuinka analytiikkaa kannattaa käyttää?

Jos kipuilet analytiikan ja digisisällön kiinnostavuusmuotoilun kanssa, nappaa tästä käytännönläheisestä pikawebinaarista helpotusta viestintäarkeen. Asiantuntijoinamme toimivat Kaiun digitaiturit ja datakesyttäjät Jonna Aaja ja Juho Toivonen. Luvassa ei ole besserwissermäistä termitykitystä, vaan Juhon ja Jonnan asiakastyöstä ammentamia käytännön vinkkejä. Juontajana ja äänenä kysymyksillesi toimii Kaiun osakas Salla Syrman.

Rakennamme keskustelun seuraavien kulmakysymysten ympärille:

  • Miksi dataa kannattaa hyödyntää viestinnän kiinnostavuusmuotoiluun?
  • Mikä on Kaiun ”pyhän kolminaisuuden malli” analytiikan hyödyntämiseen?
  • Millaisia oppeja Kaiulla on analytiikan hyödyntämisestä suunnitteluvaiheessa? Entä toteutusvaiheessa ja kehitysvaiheessa?

Tilaa tallenne: Sisältöhiilestä timantteja

Pe 5.6.: Etäkuuntelun aika – kuinka vahvistat vuorovaikutusta virtuaaliympäristöissä? 

Elämme virtuaalisen viestinnän tulva-aikaa. Mitä tapahtuu aidolle kuuntelulle ja kyvyllemme ymmärtää muita ruudun toisella puolella? Kuinka välttää väärinymmärryksiä ja luoda läsnä olevaa, turvallista tunnelmaa palavereihin ja muihin etätilaisuuksiin?

 

Kaiku Helsingin Hyppytunti-pikawebinaarisarja huipentuu erikoistuokioon, jossa saamme asiantuntijoiksi suomalaisen kuuntelututkimuksen pioneerin, dosentti Tuula-Riitta Välikosken ja Kaiun kokeneen vuorovaikutusvalmentajan Pauliina Perttulin. Yhdessä Tuula-Riitta ja Pauliina keskustelevat kuuntelun merkityksestä muuttuneessa maailmassa ja työelämässä. Tule pohtimaan, kuinka voisit olla parempi kuuntelija ja vuorovaikuttaja – ja rohkaista myös muuta työyhteisöä samaan. 

 

Hyppytunnin juontaa osakkaamme Salla Syrman, joka toimii äänenä kysymyksillenne.

 

Tilaa tallenne: Etäkuuntelun aika

Ke 27.5. Viestinnän mittaamisen ja arvioinnin kulmakivet – käytännön oppeja

Mittaaminen ja arviointi ovat viestinnän kentän ikuisuuskysymys, mutta samalla välttämättömyys: viestintää ei voi johtaa laput silmillä tai lisäresurssien tarvetta perustella johdolle pelkällä mutulla.

Asiantuntijoinamme toimivat Kaiku Helsingin toimitusjohtaja Pete Saarnivaara ja operatiivinen johtaja Katariina Ahonen, jotka lähestyvät aihetta omien kokemustensa ja Kaiun mittaamiskäytäntöjen kautta. Keskustelun juontaa Kaiun osakas Salla Syrman.

Pohdimme erityisesti näitä kysymyksiä:

  • Miksi viestinnän mittaaminen on erityisen tärkeää juuri nyt?
  • Mikä on AMEC-viitekehys ja miten Kaiku hyödyntää sitä viestinnän mittaamisessa?
  • Kantapään kautta opittua mittaamisesta: Mitkä ovat tärkeimpiä omakohtaisia oppejamme?
  • Johtoryhmän näkökulma: Millaiset perustelut purevat? Miten tuloksia kannattaa esittää?

Tilaa tallenne: Viestinnän mittaamisen ja arvioinnin kulmakivet

Ke 20.5. Viestintää äänellä  kuinka suunnittelet toimivia podcasteja ja radiotiedotteita?  

Ääniviestinnän kulutuksen määrä on kasvanut suuresti tänä keväänä, kun ihmiset ovat eristäytyneet kotiinsa. Millaisia mahdollisuuksia podcastit ja radiotiedotteet tarjoavat yrityksille ja organisaatioille? Kuinka suunnittelet ja tuotat laadukasta, tuloksellista ääniviestintää? 

Kaiku Helsingin Hyppytunti-pikawebinaariin saapuvat ke 20.5. klo 10–11 asiantuntijoiksi Podcastoryn podcast-tuottaja Jyrki Pasanen ja Kaiku Helsingin vanhempi viestintäkonsultti Kirsi Valta-Makkonen. Jyrki ja Kirsi esittelevät onnistuneen ääniviestinnän kulmakivet, minkä jälkeen saat kysyä aihepiiristä, mitä haluat. Webinaarin juontaa Kaiku Helsingin osakas Salla Syrman. 

Tilaa tallenne: Viestintää äänellä

Pe 8.5. Viestijä arjen ristipaineessa – Miten lisätä viestinnän vaikuttavuutta?

 Vaikka viestijöiden määrä on lisääntynyt, moni työskentelee yksin. Miten viestinnän vaikuttavuutta voisi lisätä? 

  • Tarvitaanko enää viestinnän strategiaa?  
  • Miten viestinnän vaikuttavuutta voisi lisätä?  
  • Miten organisaation muita työntekijöitä voisi motivoida osallistumaan ja viestimään? 

Kaiun opinnäytetyöntekijä Saija Viitala on kerännyt viestinnän ammattilaisten näkemyksiä viestintästrategiasta, sen toteutumisesta ja arjen haasteista. Tässä pikawebinaarissa Saija ja Kaiun palvelumuotoilujohtaja Elina Piskonen keskustelivat tuoreista löydöksistä. 

Tilaa tallenne: Viestijä arjen ristipaineessa

Pe 24.4. Näin rakennat viestintästrategian muuttuneeseen maailmaan

  • Miten suunnitella viestintää tilanteessa, jossa tulevaisuuden ennakointi on äärimmäisen haastavaa?
  • Miten saada viestinnän käyttöön ketterästi tietoa omalta henkilöstöltä ja asiakkailta?
  • Miten organisoida viestinnän tekeminen kätevästi kriisiviestinnän ja normaalin viestinnän rajamaastossa?

Keskustelimme muun muassa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien kartoittamisesta, asiakkaiden ja kohderyhmien sekä oman henkilöstön tilanteen luotaamisesta ja kriisiviestintäajan hyvien käytäntöjen viemisestä arkeen.

Webinaarin asiantuntijoina toimivat palvelumuotoilujohtaja Elina Piskonen ja palvelumuotoilija Niina Mäki

Tilaa tallenne: Viestintästrategia muuttuneeseen maailmaan

Pe 17.4. Someviestintää poikkeuksellisina aikoina

Miten sopeutat somestrategiasi ja -tekemisesi uudenlaisiin olosuhteisiin? Kuinka huomioit poikkeuksellisina aikoina kohderyhmäsi ja varmistat, että viestintäsi on hyödyllistä ja hienotunteista – ei turhaa tai tökeröä? Miten voit ilahduttaa yleisöjäsi vaikeiden aikojen keskellä? 

Hyppytunti-pikawebinaarin asiantuntijoina toimivat suositut somevalmentajamme Laura Vuorio-Kuokka ja Petteri Puustinen

Tilaa tallenne: Someviestintää poikkeuksellisina aikoina

Ke 8.4. Virtuaalitilaisuuden kiinnostavuusmuotoilu

Toimitusjohtajan katsaus, tiimipalaveri tai strategiapäivä: kun tilaisuus siirtyy verkkoon, onko muitakin mahdollisuuksia kuin puhuva pää? Miten varmistat, etteivät osallistujat nuoku linjoilla vaan innostuvat osallistumaan? Jo pienillä keinoilla voit suunnitella virtuaalitilaisuudestasi paremman.

Pikawebinaarissa pohdimme, mistä suunnittelu kannattaa aloittaa ja miten virtuaalitilaisuudesta saa kiinnostavan. 

Asiantuntijoina toimivat digitaalisen viestinnän tehoduomme Laura Vuorio-Kuokka ja Petteri Puustinen, jotka antoivat vinkkejä kiinnostavuusmuotoiluun, koseptointiin ja käsikirjoittamiseen. 

Tilaa tallenne: Virtuaalitilaisuuden kiinnostavuusmuotoilu

Pe 3.4. Mediaviestintä koronan aikaan

Mikä mediaa kiinnostaa yritysten tai organisaatioiden uutisissa koronan lisäksi − vai kiinnostaako mikään? Kannattaako nyt laatia tiedotteita? Mitä median toiminnasta on nyt tärkeä ymmärtää? Mitä muuta keinoja mediaviestintään on kuin kirjalliset tiedotteet?

Kaiku Helsingin mediaviestinnän konkarit, vanhemmat viestintäkonsultit Ile Könönen ja Kirsi Valta-Makkonen ovat olleet ahkerasti yhteydessä mediaan viime aikoina ja neuvovat asiakkaitamme päivittäin. Tässä pikawebinaarissa he jakoivat käytännön vinkkejä mediaviestintään poikkeustilanteessa.

Tilaa tallenne: Mediaviestintä koronan aikaan

Pe 27.3. Vakuuttava esiintyminen virtuaaliympäristöissä
Kuinka vakuutat yleisösi esiintymiselläsi Zoomissa, Teamsissa tai jossakin muussa virtuaaliympäristössä? Kuinka teet sanomasi ymmärrettäväksi ja luot keskittyneen tunnelman?

Tässä sessiossa keskityimme esiintymisen tärkeisiin perusasioihin, jotka kaikkien tulee nyt hallita: mitä on huomioitava, kun esiintyminen siirtyy virtuaaliympäristöihin? Kuinka olet parempi puhuja, entä osallistuja ja kuuntelija?

Asiantuntijoina toimivat puheviestinnän konkarit, vuorovaikutusvalmentajamme Pauliina Perttuli ja Sanna Franck.

Tilaa tallenne: Vakuuttava esiintyminen virtuaaliympäristössä

Vaikuttavan viestinnän merkitys korostuu poikkeusolosuhteissa. Voimmeko olla sinulle viestintäavuksi?

Lue lisää Kaiun poikkeusajan palveluista

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt: