Hyppytunti-pikawebinaari: tallenteet

Tältä sivulta voit tilata kaikkien Hyppytunti-pikawebinaariemme tallenteet. Muista myös tilata uutiskirjeemme, jotta saat ensimmäisten joukossa tiedon tulevista pikawebinaareistamme! 

Voit lähettää toiveita hyppytuntien aiheista osoitteeseen kaiku@kaikuhelsinki.fiJos haluat juuri sinun organisaatiollesi suunniteltua apua tai valmennusta isommalle joukolle, laitathan viestiä osoitteeseen sales@kaikuhelsinki.fi. 

HYPPYTUNTI-PIKAWEBINAARIT 2021

Hybriditoimiston vuorovaikutustaidot – mihin kannattaa panostaa juuri nyt?

Viestinnän johtaminen mielensäpahoittamisen aikoina

Kultakaladilemma ja viestinnän kohderyhmäymmärrys

Kuinka tiedostamaton mieli vaikuttaa viestintään?

Viestinnän palvelumuotoilu ja asiakaskokemus  – käytännön opit ja onnistumiset 

Näin viestit kiinnostavasti – kiinnostavuusmuotoilun perusteet

Kiinnostavien talousuutisten äärellä

Kuinka viestit kiinnostavasti nuorille?

HYPPYTUNTI-PIKAWEBINAARIT 2020

Kiinnostavan mediaviestinnän kulmakivet

Kuinka tehdä työyhteisöviestinnästä toimivaa?

Vakuuttava esiintyminen virtuaaliympäristöissä

Mediaviestintä koronan aikaan

Virtuaalitilaisuuden kiinnostavuusmuotoilu

Someviestintää poikkeuksellisina aikoina

Näin rakennat viestintästrategian muuttuneeseen maailmaan

Viestijä arjen ristipaineessa – Miten lisätä viestinnän vaikuttavuutta?

Viestintää äänellä  kuinka suunnittelet toimivia podcasteja ja radiotiedotteita?

Viestinnän mittaamisen ja arvioinnin kulmakivet – käytännön oppeja

Etäkuuntelun aika – kuinka vahvistat vuorovaikutusta virtuaaliympäristöissä?

Sisältöhiilestä timantteja – kuinka muotoilet viestinnästä kiinnostavampaa datan avulla?

Selkeän viestinnän syystreenit

Luottamuksen tunnetta virtuaalitapaamisiin ja -myyntiin

TALLENTEET:

Ke 6.10. Hybriditoimiston vuorovaikutustaidot – mihin kannattaa panostaa juuri nyt?

Mitkä vuorovaikutustaidot korostuvat, kun työntekijät palaavat toimistolle? Mihin palavereja ylipäätänsä tarvitaan? Miten varmistetaan, ettei työyhteisöön synny sisäpiiriä niistä, jotka työskentelevät paikan päällä? 

Puheenaiheina muun muassa seuraavat aiheet:

  • Miten hybridityö muuttaa työyhteisön vuorovaikutusta?
  • Millaiset asiat korostuvat vuorovaikutustaidoissa?
  • Miksi palaverit ovat vain yksi pala kakkua?

Tilaa tallenne: Hybriditoimiston vuorovaikutustaidot

To 26.8. Viestinnän johtaminen mielensäpahoittamisen aikoina

Jatkuvan turbulenssin aikoina ihmisillä on tunteet pinnassa. Se tekee viestinnästä erityisen herkkää: väärinymmärryksiä, mielensäpahoittamisia ja somekriisejä syntyy koko ajan. Kuinka johtaa viestintää olosuhteissa, joissa muutos on pysyvää?

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Järki ja tunteet – mikä painaa nyt viestinnän vaakakupissa?
  • Mitä uutta tarvitaan viestinnän työkalupakkiin?
  • Millaista on hyvä viestintä epävarmoina aikoina?

Tilaa tallenne: Viestintä mielensäpahoittamisen aikoina

Ti 16.6. Kultakaladilemma ja viestinnän kohderyhmäymmärrys

Kultakalalla on nykyisin parempi keskittymiskyky kuin ihmisellä, väittävät amerikkalaistutkimukset. Uskoit väitteeseen tai ei, se on varmaa, että viestinnän pitää olla timanttista, jotta kohderyhmä jaksaa kiinnostua – ja keskittyä.

Puheenaiheinamme muun muassa:

  • Miten kohderyhmäymmärrystä voi hyödyntää viestinnässä?
  • Milloin palvelumuotoilua, milloin tutkimusta? – Kohderyhmäymmärryksen matalalla roikkuva hedelmät
  • Mitä kannattaa priorisoida?

Tilaa tallenne: Viestinnän kohderyhmäymmärrys

Ke 26.5. Tiedostamaton mieli brändin viestinnässä

Tiesitkö, että tiedostamaton mieli käsittelee tietoa 220 000 kertaa enemmän kuin tietoinen mieli? Tunteilla on suuri merkitys siihen, mikä mielestämme on kiinnostavaa. Jos haluamme todella huomioida kohderyhmämme brändin viestinnässä, ei riitä, että tutkimme vain tietoista mieltä  on päästävä kiinni myös tiedostamattomaan.  

Pohdimme muun muassa seuraavia asioita:

  • Miten tunnetta voi mitata – sekä tietoinen että tiedostamaton mieli huomioituna?
  • Millaisiin tilanteisiin tunnemittaus sopii?
  • Millaisia yllättäviä tuloksia saimme Kaiun omasta pilottitutkimuksesta?

Tilaa tallenne: Tiedostamaton mieli viestinnässä

Ti 20.4. Viestinnän palvelumuotoilu – käytännön opit ja onnistumiset

Miten asiakaskokemusta on kehitetty käytännössä viestinnän palvelumuotoilun avulla? Miten palvelumuotoilu on auttanut muuttamaan organisaatioiden sisäisiä toimintatapoja ja kulttuuria? Hyppää mukaan kuulemaan, millaisia oppeja Kaiku Helsingin palvelumuotoilujohtaja Elina Piskosella ja palvelumuotoilija Niina Mäellä on jaettavana kymmenien erilaisten hankkeiden jälkeen. Keskustelua juontaa osakkaamme Salla Syrman.

Pohdimme muun muassa seuraavia asioita:

  • Missä tilanteissa kannattaa soveltaa palvelumuotoilua?
  • Mitkä asiat olisi hyvä muistaa projektin eri vaiheissa?
  • Mitä olemme oppineet eri projekteista?

Tilaa tallenne: Viestinnän palvelumuotoilu

Ke 17.3. Näin viestit kiinnostavasti

Viestien tulva on valtava, eikä infomyrsky ole laantumaan päin. Kuinka saat oman viestisi kiinnostamaan – oli kyse sitten sähköpostista, lehdistötiedotteesta tai somekampanjasta? Nappaa vinkit Hyppytunti-pikawebinaaristamme, jossa Kaiku Helsingin toimitusjohtaja Pete Saarnivaara ja kiinnostavuusmuotoilija Petteri Puustinen esittelevät kiinnostavan viestinnän tärkeimmät periaatteet. Keskustelun juontaa osakkaamme Salla Syrman.

Pohdimme muun muassa seuraavia teemoja:

  • Mitä kiinnostava viestintä käytännössä tarkoittaa?
  • Millaisia apuvälineitä viestinnän kiinnostavuusmuotoiluun on tarjolla?
  • Mitä tarkoittaa kiinnostavuusstratetegia?

Tilaa tallenne: Näin viestit kiinnostavasti

To 11.2. Kiinnostavien talousuutisten äärellä – vieraana Kauppalehden Jari Saario 

Tuloskausi on käynnissä, eikä luvuista ole pulaa viestinnän raaka-aineena. Vaan kuinka teet numeroista kiinnostavan tarinan niin medialle kuin omalle henkilöstöllesikin? Tässä webinaarissa talousviestinnän konkarit jakavat hyödyllisiä neuvoja kaikille, jotka yrityksen taloudesta viestivät.

Keskustelemme muun muassa seuraavista aiheista:

  • Millainen on toimiva taloustiedote median näkökulmasta?
  • Millaiset talousuutiset Kauppalehteä kiinnostavat juuri nyt?
  • Miten kertoa talousasioista vaikuttavasti sisäisessä viestinnässä?

Tilaa tallenne: Kiinnostavien talousuutisten äärellä

Ti 26.1. Kuinka viestit kiinnostavasti nuorille?

Kun viestinnän kohderyhmänä ovat nuoret, mitä kannattaa huomioida? Millainen somesisältö on aitoa ja kiinnostavaa?

Keskustelemme erityisesti seuraavista asioista:

  • Havaintoja: millainen viestintä toimii ja miksi?
  • Miten hyödyntää somevaikuttajia fiksusti?
  • Millaisia trendejä kannattaa pitää silmällä?

Tilaa tallenne: Kuinka viestit kiinnostavasti nuorille?

Ke 16.12. Kiinnostavan mediaviestinnän kulmakivet

Millaista on kiinnostava, tuloksekas mediaviestintä aikoina, jolloin mediakenttä on murroksessa? Miten saada uutisensa otsikoihin valtavan informaatiotulvan läpi? 

Keskustelemme erityisesti seuraavista asioista: 

  • Mediakenttä keskittyy – mitä siitä on tärkeää ymmärtää? 
  • Esimerkkejä mediaviestinnän paraationnistumisista 
  • Mitä sudenkuoppia kannattaa välttää? 
  • Mikä on johdon rooli onnistuneessa mediaviestinnässä? 

Tilaa tallenne: Kiinnostavan mediaviestinnän kulmakivet

To 19.11. Apua, työyhteisöni hävisi bittiavaruuteen! Kuinka tehdä työyhteisöviestinnästä toimivaa? 

Vuosi 2020 on ollut suuren uudistumisen aika työyhteisöille. Entinen ei palaa enää koskaan takaisin, joten miten rakentaa hyvä työntekijäkokemus ja toimivat viestinnän käytännöt uusissa olosuhteissa? Mihin varautua tulevaisuudessa?

Keskustelemme muun muassa seuraavista aiheista:

  • Mistä puhumme, kun puhumme työyhteisöviestinnästä?
  • Mitkä ovat työyhteisöviestinnän tyypilliset sudenkuopat?
  • Mihin kehittämisessä kannattaa keskittyä?

Tilaa tallenne: Kuinka tehdä työyhteisöviestinnästä toimivaa?

To 22.10. Luottamuksen tunnetta virtuaalitapaamisiin ja -myyntiin

Kuinka kohtaat toisen ihmisen virtuaaliympäristössä ja rakennat luottamuksellista vuorovaikutusta? Tätä kysymystä suurin osa meistä joutuu nykyisin pohtimaan päivittäin, oli oma työrooli myyjä, asiantuntija, johtaja tai mikä tahansa.

Aiheita:
• Miten luottamuksen rakentaminen virtuaalitapaamisessa eroaa kasvokkaisesta tapaamisesta? Miten voit valmistautua?
• Millaisia erityispiirteitä liittyy virtuaalisiin myyntitapaamisiin?
• Voiko virtuaalitapaamisten tunnetta ja luottamusta mitata?

Tilaa tallenne: Luottamuksen tunnetta virtuaalitapaamisiin ja -myyntiin

Ke 16.9. Selkeän viestinnän syystreenit

Kuinka tehdä viestinnästä mahdollisimman toimivaa ja huomioida kohdeyleisön tarpeet?

Aiheet:

  • Selkeän viestin suunnittelu – mitä pitää muistaa?
  • Mitä kaikkea selkeys tekstissä tarkoittaa?
  • Kielivinkkejä ja harjoittelua yhdessä

Tilaa tallenne: Selkeän viestinnän syystreenit

Pe 12.6. Sisältöhiilestä timantteja – kuinka muotoilet viestinnästä kiinnostavampaa datan avulla?

Viestijällä on nykyisin käytettävissään valtavat määrät dataa, jolla hioa sisältöjä toimivimmiksi. Kuinka analytiikkaa kannattaa käyttää?

Jos kipuilet analytiikan ja digisisällön kiinnostavuusmuotoilun kanssa, nappaa tästä käytännönläheisestä pikawebinaarista helpotusta viestintäarkeen.

  • Miksi dataa kannattaa hyödyntää viestinnän kiinnostavuusmuotoiluun?
  • Mikä on Kaiun ”pyhän kolminaisuuden malli” analytiikan hyödyntämiseen?
  • Millaisia oppeja Kaiulla on analytiikan hyödyntämisestä suunnitteluvaiheessa? Entä toteutusvaiheessa ja kehitysvaiheessa?

Tilaa tallenne: Kuinka muotoilet viestinnästä kiinnostavampaa datan avulla

Pe 5.6. Etäkuuntelun aika – kuinka vahvistat vuorovaikutusta virtuaaliympäristöissä? 

Elämme virtuaalisen viestinnän tulva-aikaa. Mitä tapahtuu aidolle kuuntelulle ja kyvyllemme ymmärtää muita ruudun toisella puolella? Kuinka välttää väärinymmärryksiä ja luoda läsnä olevaa, turvallista tunnelmaa palavereihin ja muihin etätilaisuuksiin? Tule pohtimaan, kuinka voisit olla parempi kuuntelija ja vuorovaikuttaja – ja rohkaista myös muuta työyhteisöä samaan. 

Tilaa tallenne: kuinka vahvistat vuorovaikutusta virtuaaliympäristöissä

Ke 27.5. Viestinnän mittaamisen ja arvioinnin kulmakivet – käytännön oppeja

Mittaaminen ja arviointi ovat viestinnän kentän ikuisuuskysymys, mutta samalla välttämättömyys: viestintää ei voi johtaa laput silmillä tai lisäresurssien tarvetta perustella johdolle pelkällä mutulla.

Aiheita:

  • Miksi viestinnän mittaaminen on erityisen tärkeää juuri nyt?
  • Mikä on AMEC-viitekehys ja miten Kaiku hyödyntää sitä viestinnän mittaamisessa?
  • Kantapään kautta opittua mittaamisesta: Mitkä ovat tärkeimpiä omakohtaisia oppejamme?
  • Johtoryhmän näkökulma: Millaiset perustelut purevat? Miten tuloksia kannattaa esittää?

Tilaa tallenne: Viestinnän mittaamisen ja arvioinnin kulmakivet

Ke 20.5. Viestintää äänellä  kuinka suunnittelet toimivia podcasteja ja radiotiedotteita?  

Ääniviestinnän kulutuksen määrä on kasvanut suuresti tänä keväänä, kun ihmiset ovat eristäytyneet kotiinsa. Millaisia mahdollisuuksia podcastit ja radiotiedotteet tarjoavat yrityksille ja organisaatioille? Kuinka suunnittelet ja tuotat laadukasta, tuloksellista ääniviestintää? 

 Tilaa tallenne: kuinka suunnittelet toimivia podcasteja ja radiotiedotteita?

Pe 8.5. Viestijä arjen ristipaineessa – Miten lisätä viestinnän vaikuttavuutta?

Vaikka viestijöiden määrä on lisääntynyt, moni työskentelee yksin. Miten viestinnän vaikuttavuutta voisi lisätä? 

Aiheet:

  • Tarvitaanko enää viestinnän strategiaa?  
  • Miten viestinnän vaikuttavuutta voisi lisätä?  
  • Miten organisaation muita työntekijöitä voisi motivoida osallistumaan ja viestimään? 

 

Tilaa tallenne: Miten lisätä viestinnän vaikuttavuutta?

Pe 24.4. Näin rakennat viestintästrategian muuttuneeseen maailmaan

  • Miten suunnitella viestintää tilanteessa, jossa tulevaisuuden ennakointi on äärimmäisen haastavaa?
  • Miten saada viestinnän käyttöön ketterästi tietoa omalta henkilöstöltä ja asiakkailta?
  • Miten organisoida viestinnän tekeminen kätevästi kriisiviestinnän ja normaalin viestinnän rajamaastossa?

Keskustelimme muun muassa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien kartoittamisesta, asiakkaiden ja kohderyhmien sekä oman henkilöstön tilanteen luotaamisesta ja kriisiviestintäajan hyvien käytäntöjen viemisestä arkeen.

Tilaa tallenne: Viestintästrategia muuttuneeseen maailmaan

Pe 17.4. Someviestintää poikkeuksellisina aikoina

Miten sopeutat somestrategiasi ja -tekemisesi uudenlaisiin olosuhteisiin? Kuinka huomioit poikkeuksellisina aikoina kohderyhmäsi ja varmistat, että viestintäsi on hyödyllistä ja hienotunteista – ei turhaa tai tökeröä? Miten voit ilahduttaa yleisöjäsi vaikeiden aikojen keskellä? 

Tilaa tallenne: Someviestintää poikkeuksellisina aikoina

Ke 8.4. Virtuaalitilaisuuden kiinnostavuusmuotoilu

Toimitusjohtajan katsaus, tiimipalaveri tai strategiapäivä: kun tilaisuus siirtyy verkkoon, onko muitakin mahdollisuuksia kuin puhuva pää? Miten varmistat, etteivät osallistujat nuoku linjoilla vaan innostuvat osallistumaan? Jo pienillä keinoilla voit suunnitella virtuaalitilaisuudestasi paremman.

Pikawebinaarissa pohdimme, mistä suunnittelu kannattaa aloittaa ja miten virtuaalitilaisuudesta saa kiinnostavan. 

Tilaa tallenne: Virtuaalitilaisuuden kiinnostavuusmuotoilu

Pe 3.4. Mediaviestintä koronan aikaan

Mikä mediaa kiinnostaa yritysten tai organisaatioiden uutisissa koronan lisäksi − vai kiinnostaako mikään? Kannattaako nyt laatia tiedotteita? Mitä median toiminnasta on nyt tärkeä ymmärtää? Mitä muuta keinoja mediaviestintään on kuin kirjalliset tiedotteet? Tässä pikawebinaarissa jaamme käytännön vinkkejä mediaviestintään poikkeustilanteessa. 

Tilaa tallenne: Mediaviestintä koronan aikaan

Pe 27.3. Vakuuttava esiintyminen virtuaaliympäristöissä
Kuinka vakuutat yleisösi esiintymiselläsi Zoomissa, Teamsissa tai jossakin muussa virtuaaliympäristössä? Kuinka teet sanomasi ymmärrettäväksi ja luot keskittyneen tunnelman?

Tässä sessiossa keskityimme esiintymisen tärkeisiin perusasioihin, jotka kaikkien tulee nyt hallita: mitä on huomioitava, kun esiintyminen siirtyy virtuaaliympäristöihin? Kuinka olet parempi puhuja, entä osallistuja ja kuuntelija?

Tilaa tallenne: Vakuuttava esiintyminen virtuaaliympäristössä

 

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt: