Menkkahaaste: Urheilun viimeinen tabu rikki

27.05.2019

Mitä tehdä, jos kuukautiset alkavat kesken turnauksen? Voiko menkkakipujen takia jäädä pois treeneistä? Ja miten keskustella asiasta miesvalmentajan kanssa?

Libressen Menkkahaaste rikkoo naisia pidättelevät tabut

Kuukautisista puhutaan urheilumaailmassa yhä vähän, vaikka niillä on suuri vaikutus nuorten urheilua harrastavien tyttöjen ja naisten arkeen.

Monella tyttöjen ja naisten joukkueella tai harjoitusryhmällä on miesvalmentaja, jolta usein puuttuu tietoa valmennettaviensa kehossa tapahtuvista muutoksista – ja ennen kaikkea uskallusta ottaa ne huomioon ja keskustelun aiheeksi.

Vuonna 2016 lanseeraattiin Cannes-palkittu No Blood Should Hold Us Back -kampanja, jonka tarkoitus oli rikkoa urheilun viimeinen tabu ja profiloida SCA:n (nyk. Essity) kuukautissuojabrändit Bodyform ja Libresse naisia rajoittavien tabujen purkajiksi. Vuonna 2017 aloitettiin kampanjan jalkautus Suomeen Kaiku Helsingin avustuksella.

Huomiota keulakuvilla, keskusteluja arjessa – ja miesvalmentajat mukaan!

Suomen kampanjalle laadittiin kaksivaiheinen strategia.

Vuoden 2017 aikana tavoitteena oli nostaa kuukautiset ja urheilu puheenaiheeksi mediassa ja sosiaalisessa mediassa. Vuosina 2018 ja 2019 huomio hyödynnettiin haastekampanjalla, jolla rekrytoitiin naisten ja tyttöjen harjoitusryhmiä osallistumaan kampanjasivustolla menkkahaaste.fi sekä käyttämään kampanjan infomateriaaleja ja vinkkejä arjen keskustelujen tukena.

menkkahaaste somejakokuva

Kampanjan toiseksi keulakuvaksi valittiin uimari Jenna Laukkanen. Ja koska kampanjassa korostettiin myös miesvalmentajien merkitystä avoimen ja rakentavan keskustelun lisäämisessä, toiseksi keulakuvaksi valikoitui lukioikäisten, ammattilaispelaajiksi tähtäävien naisten koripallojoukkue HBA ja joukkueen päävalmentaja Pekka Salminen, joka toimii myös naisten koripallomaajoukkueen päävalmentajana. Keulakuvia hyödynnettiin mediaviestinnässä ja vaikuttajamarkkinoinnissa.

Kaiun hyvä urheilukentän tuntemus mahdollisti sen, että kampanjaa lähdettiin jalkauttamaan myös urheilun lajiliittojen kautta.

Onnistumiset

Noin 2700 tyttöä ja naista lähti mukaan kampanjaan, Kaiku Helsingin kehittämä toteutuskonsepti kopioitiin muihin Pohjoismaihin.

  • Medianäkyvyys: potentiaalinen tavoittavuus yli 11 miljoonaa
  • Urheilujärjestöjen kautta tavoitettiin 71 lajiliittoa, joissa 11 400 jäsenyhdistystä ja 1,3 miljoonaa jäsentä, joista tyttöjä ja naisia yli 400 000.
  • Kampanjaan on 3.4.2019 mennessä osallistunut 72 eri urheilulajien joukkuetta tai treeniryhmää, joissa arviolta noin 3000 urheilevaa tyttöä tai naista sekä heidän valmentajansa, fysiikkavalmentajansa, joukkueenjohtajansa ja vanhempansa.
  • Viestintätoimiston ideoimaa kampanjatoteutusta lokalisoidaan parhaillaan muihin Pohjoismaihin.

Yhteistyö vaatii syvää asiantuntemusta

Haastava tavoite tuoda arkinen mutta vaiettu asia urheiluseurojen ja median puheenaiheeksi on vaatinut myös viestintätoimistolta poikkeuksellisen syvää aiheeseen paneutumista ja kohderyhmään tutustumista.

Kaiku Helsinki on perehtynyt perusteellisesti suomalaisen urheilun rakenteisiin, toimintaympäristöon ja -kulttuuriin sekä siihen, millainen vaikutus harrastuksella on nuorten itsetuntoon ja identiteetin kehittymiseen.

”Urheilumaailman ja sen kohderyhmien tuntemus sekä laaja mediaviestinnän osaaminen yhdistettynä näkemyksellisyyteen ovat olleet avainasemassa yhteistyössä. Aihe on saavuttanut laajan näkyvyyden mediassa ja urheiluseurojen keskuudessa osaavan viestintätoimiston ansiosta. Suomen idearikasta kampanjatoteutusta lokalisoidaan nyt myös muualla.”

Margareta von Renteln, Regional Digital Manager Feminine, Essity AB.

”Kuukautisten vaikutuksesta urheiluharjoitteluun pitäisi keskustella avoimemmin ja selvästi nykyistä aiemmin. Vastuun keskustelun aloittamisesta tulisi olla valmentajilla, ei nuorilla urheilijoilla.”

Jenna Laukkanen, olympiauimari, EM-kultamitalisti.