YouTube-vinkkejä brändeille – Tubecon Industry Dayn opit

23.08.2016

Anni Pakonen

Vierailin toissaviikolla Tubecon Industry Dayssä, jonne oli kutsuttu puhumaan digitaalisen sisällön ja videotuotannon asiantuntijoita aina Yhdysvalloista asti. Jokainen puhujista väläytteli toinen toistaan messevämpiä tilastoja verkkoon ladattavien videoiden määrästä ja niiden suosiosta.

Esimerkiksi YouTuben Pohjois-Euroopan vetäjän Pascal Van Laeren mukaan suomalaisten YouTuben katsomiseen käyttämä aika on viimeisen vuoden aikana kasvanut 50 prosentilla ja kanava tavoittaa jopa 2,3 miljoonaa meikäläistä viikossa. Onhan se vaikuttavaa.

Van Laeren puheenvuorosta löytyi konkreettisia ohjeita yrityksille, jotka tuottavat sisältöjä YouTubeen:

– Jos haluat erottua YouTube-videoiden massasta, varmista, että olet sijoittanut tuotettaviin sisältöihin riittävästi. Halvalla ei saa hyvää eikä vaikuttavaa.
– Hyödynnä kampanjastasi saatava data, ota selvää mikä toimi ja mikä ei, ja opi siitä. Etenkin siitä, mikä toimi.
– Kohdenna kampanjasi järkevästi.

Yleisössä istuneet brändien edustajat saivat konkreettisimpia ohjeita Van Laeren lisäksi Awesomeness TV:n Max Polisarilta, joka antoi vinkkejä yhteistyöhön tubettajien kanssa. Hän esitteli kampanjan suunnittelulle olennaisen nelikentän, johon kuuluivat:

– Temperament
Mieti, paljonko kontrollia sinulla on kampanjasta oltava – pystytkö antamaan sisällön tuottajalle vapaat kädet?

– Goal
Haluatko luoda pikaisesti eetterissä pyrähtävän hitin vai ikivihreää sisältöä?

– Partner
Kumppani voi olla sisällön tuottaja itse tai häntä manageroiva verkosto – molemmissa on puolensa.

– Timing
Uusi mediamuoto vaatii monelta totuttelua. Varaa tarpeeksi aikaa kampanjan suunnitteluun, valmisteluun ja muokkauksiin.

Poimin muutamilta puhujilta yhden mieleeni jääneen johtoajatuksen kultakin:

Gary Carter, Ex-CEO, Endemol Shine:

Yritysten ja brändien on sisällöissään otettava kantaa, oltava jotain mieltä. Sellaiset sisällöt kiinnostavat ja niitä jaetaan myös muille.

Max Polisar, Chief Revenue Officer, Awesomeness TV:

Muista, että videoiden yleisö on aktiivista porukkaa: he tykkäävät, kommentoivat, jakavat, dubbaavat ja muokkaavat. Heillä on valtaa.

Älä siis oleta, että julkaisemasi sisältö on staattinen kokonaisuus, joka uppoaa katsojiin sellaisenaan.

Pascal Van Laere, Head of YouTube, Northern Europe:

YouTube on yksi netin merkittävimmistä hakukoneista, ja siksi palvelun sisällöt elävät pitkään. YouTube ei ole vain sisältöjen julkaisualusta, jonne videot ennen pitkää hukkuvat.

Jokunen vierailija saattoi poistua tapahtumasta hieman huolissaan siitä, että on jo auttamatta myöhässä, eikä ehkä vieläkään ymmärrä, kuinka koukuttavia videosisältöjä luodaan. Ehkä tapahtuman antoisin oppi olikin se, että kontrollista kannattaa välillä luopua ja antaa sisällön luonnissa ohjakset osaaville tubettajille. Sitä he itsekin toivovat.

Päällimmäisenä uskon useimpia kuitenkin jääneen askarruttamaan pohdinta siitä, mitä voisi tarjota tuhottavaksi Hydraulic Press Channelille.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

“Shit doesn’t just happen – Lyhyt oppimäärä asiakastyöstä –  “Voimme itse aktiivisesti koko ajan vaikuttaa tekemäämme työhön ja luomiimme asiakassuhteisiin.”

“On-the-go” -viestintää Periscopessa, Snapchatissa ja Instagramissa – “Enemmän hetkiä jaettuna juuri tässä ja nyt, vähemmän etukäteen tuotettua myöhemmin julkaistavaa sisältöä.”

Tätä oli sisältömarkkinointifestivaali PING Helsinki – “Kaiku Helsinki heittäytyi mukaan PING Helsinki -sisältömarkkinointifestivaaleille toukokuussa 2016.”

Kuva: Alvin Bueno (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA