Ylin Tarinanvalvoja opastaa: Ota riski, ole hauska!

29.08.2014

Markku Vänskä

Viestinnän ammattilaisten jo perinteeksi muotoutunut Elonmerkki keskittyi tänä vuonna dialogiin. Pääpuhujaksi oli kutsuttu animaatiostudio Pixarin ylin tarinanvalvoja (Story Supervisor) Matthew Luhn. Kaveri näyttää tosiaan Woodylta, Toy Story -elokuvan hahmolta, jota Matthew oli tiiminsä kanssa luomassa.

Ammattilaisella oli monta arvokasta vinkkiä tarinoiden hyödyntämiseen organisaatiossa. Meillä kaikilla on tarinankerronta geeneissä, se on saattanut vain unohtua kuten vastasyntynyt unohtaa nopeasti syntymänsä jälkeen uimataidon.

Hyvä johtaja kertoo tarinoita

Tarinoilla voi vahvistaa ja auttaa ihmisiä ymmärtämään oman työn ja organisaation tavoitteita paremmin. Ihmiset rakastavat elokuvia ja elokuvien sankareita – ei siksi, että nämä ovat erehtymättömiä tai onnistuvat aina, vaan siksi, että nämä eivät koskaan lakkaa yrittämästä. Sankariroolia voi sovittaa myös hyvin arkisiin tehtäviin.

Tarinassa kertojalla on tärkeä rooli. Samoin johdolla eri organisaatioissa. Hyvät johtajat kertovat myös mieleenpainuvia tarinoita. Yksi parhaista Luhnin mielestä oli Pixarin ja Applen perustaja Steve Jobs. Hän ei ollut nerokas siksi, että olisi ollut ominaisuuksiltaan ylivertainen, Steve kertoi hyviä tarinoita ja sai työntekijät mukaan.

Hyvä sisäinen dialogi vaatii täydellistä avoimuutta

Tarinankerrontaan erikoistuneesta työpaikasta voi ottaa oppia minkä tahansa organisaation sisäiseen viestintään. Tärkeintä on osallistaa kaikki sisäiseen dialogiin, kaikkien mielipiteet ovat tärkeitä.

Hyvä dialogi vaatii pelisääntöjä:

  • Rehellisyyttä; kerro aidosti mitä mieltä olet
  • Avoimuutta; ennakkoluulot pois
  • Keskinäistä kunnioitusta; anna mielipiteesi ystävälliseen sävyyn
  • Olennaisen tiivistämistä; kukaan ei jaksa kuunnella jaarituksia
  • Oikea-aikaisuutta; eiliseen ideaan on turha enää antaa palautetta

Mielessä kannattaa myös pitää seuraavat:

  • Itsekäs ajattelu tai oman edun tavoittelu ei kannata
  • Älä hae omille ajatuksillesi kunniaa
  • Älä yritä miellyttää esimiehiäsi!

Älä pelkää epäonnistumista

Viestinnän perussäännöt ovat siis tässäkin kunniassa. Keskusteluissa pärjää hyvin vaikka muistamalla vain yhden asian: käsitellä jokaista ideaa myönteisesti (”Kyllä, ja…”). Luovissa projekteissa kannattaa pitää aikatauluista kiinni. Luova prosessi saattaa jatkua muuten liian pitkään, mutta toisaalta on hyvä antaa ideoiden kypsyä. Pixarilla tuotannossa olevia elokuvia katsotaan raakileina koko porukalla säännöllisesti, ja kaikilla on oikeus antaa näistä palautetta ja kehitysehdotuksia.

Riskejä kannattaa aina ottaa, eikä pysähtyminen kannata. Menneisiin onnistumisiin ei saa jäädä kiinni. Luhn kertoo Pixarin nykyisen omistajan Disneyn esimerkin; Walt Disney laittoi oman talonsa pantiksi perustaessaan ensimmäistä Disneylandia. Hän halusi aina luoda jotain uutta.

 


Kuva: Steve Jurvetson (Creative Commons) 
 

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje