Voitto lohkesi valmentavalla sisällöntuotannolla – Sijoitustalous-blogi palkittiin!

27.02.2015

Salla Syrman

Kaikulaisilla oli eilen ilo pokata palkinto MTL Communications Awardsissa pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme LähiTapiolan kanssa. Vuodesta 2010 lähtien yhdessä pyörittämämme Sijoitustalous-blogi valittiin voittajaksi Talous- ja sijoittajaviestinnän kategoriassa.

Viisi vuotta aktiivista talousbloggaamista on opettanut meille ja LähiTapiolalle sen, että sosiaalisen median elefantti kannattaa syödä pala kerrallaan. Hypetyksen sijaan on tärkeää tietää, mitä tavoittelee ja hakea kestäviä, pitkän aikavälin tuloksia. Voittomme kunniaksi tässä Case Sijoitustalous-blogi avattuna:

Lähtötilanne: Lisää vauhtia Sijoitustalouteen

LähiTapiola perusti kesäkuussa 2008 Sijoitustalous.fi-verkkopalvelun, jonka tarkoitus oli vahvistaa brändiä, helpottaa asiakkaan sijoituspäätöstä ja siten kasvattaa myyntiä. Palvelun ensimmäisinä vuosina kävijämäärä ei kuitenkaan kehittynyt toivotulla tavalla.

Tammikuussa 2010 Kaiku toteutti analyysin, jonka mukaan Sijoitustaloudella oli vielä matkaa aidoksi vuorovaikutteiseksi mediaksi: sisältö oli laadukasta, mutta päivitystahti oli suhteellisen hidas. Sivuston interaktiivisuus oli vähäistä, eikä sisällön jakamisen mahdollisuus ollut selkeästi esillä. Lisäksi Sijoitustalous.fi-palvelu ja Tapiolan sijoitustuotteet olivat vain vähän esillä sosiaalisessa mediassa.

Ratkaisu: Asiantuntijoiden ääni kuuluviin omassa blogissa

Sijoitustalous-blogi käynnistyi toukokuussa 2010 Kaiun analyysin suositusten pohjalta. Sen tavoitteena oli kasvattaa emosivun kävijämääriä ja sitä kautta myyntiä, profiloida LähiTapiola sijoittamisen asiantuntijaksi verkossa, tarjota aiemmin puuttunutta nopeasti päivittyvää sisältöä ja antaa sijoitusasiantuntijuudelle helposti lähestyttävät kasvot.

Heti alussa päätettiin, että tekstit syntyisivät LähiTapiola Varainhoidon johdon ja asiantuntijoiden omasta kynästä, eivätkä haamukirjoituksina. Avainhenkilöillä ei kuitenkaan ollut aiempaa kokemusta bloggamisesta ja kirjallisen ilmaisun taidot vaihtelivat henkilöittäin. LähiTapiolan viestintä tiedosti, että onnistunut blogi edellyttäisi säännöllistä julkaisutahtia ja laadukkaita, viimeisteltyjä tekstejä. Siksi sisällöntuotantomalliin ja kirjoittajien jatkuvaan valmennukseen panostettiin alusta saakka.

Toteutus: Valmentava sisällöntuotanto onnistumisen avaimena

Suunnittelimme blogikonseptin huolellisesti yhteisessä työpajassa LähiTapiolan viestinnän kanssa analyysin havaintojen pohjalta. Ennen starttia kokosimme bloggaajat yhteen harjoittelemaan kirjoittamista käytännönläheisesti omien tekstien avulla ja sopimaan bloggaamisen sisäisistä pelisäännöistä.

Ensimmäisenä vuonna blogi ilmestyi kerran viikossa. Kirjoitusvuorot laadittiin puoli vuotta etukäteen, ja Kaiun moderaattori piti huolta siitä, että kirjoittajat muistivat vuoronsa ajoissa. Alkuvaiheessa kirjoittajien valmennukseen panostettiin erityisen paljon: kirjoittajat tuottivat tekstinsä itse, mutta muutokset sparrattiin puhelimessa Kaiun valmentajan kanssa.

Ensimmäisen vuoden jälkeen Sijoitustalous-bloggaajat olivat selvästi kehittyneet ja tuottivat itsenäisesti entistä julkaisuvalmiimpaa tekstiä. Valmennus jatkuu yhä.

Tulokset: Tavoitteet saavutettu yli odotusten

LähiTapiolan viestintä on ollut tyytyväinen ahkeriin bloggaajiinsa ja syystäkin: Sijoitustalous.fi-sivuston kävijämäärät ovat kasvaneet tavoitteiden mukaisesti ja blogikirjoitukset olleet perustamisesta lähtien suosituinta sisältöä. Kävijämäärän kasvu ja markkinointipanostukset heijastuvat myös myynnin kasvuun.

Sijoitustalous-blogi on tuonut kirjoittajille mahdollisuuden käydä välitöntä keskustelua asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Kyse ei ole LähiTapiolan virallisesta äänestä tai sijoitusneuvonnasta, joten asiantuntijat saavat esittää omia näkemyksiään, herättää mielipiteitä ja tarttua kiisteltyihinkin asioihin.

Blogi alkoi yhdeksän hengen kirjoittajakaartilla, joista kuusi konkaria bloggaa aktiivisesti edelleen. Bloggaajien onnistumistarina on luonut intoa kirjoittamiseen LähiTapiolassa laajemminkin: Sijoitustaloudesta inspiraationsa saanut sisarblogi Omistajayrittäjä pyöri kaksi vuotta aktiivisesti ja lakkautettiin Tapiolan ja Lähivakuutuksen fuusion kynnyksellä. Sijoitustalous-blogi on ilmestynyt keskeytyksettä fuusiosta ja organisaatiomuutoksista huolimatta aina perustamisestaan saakka ja innostanut uusia asiantuntijoita mukaan bloggaamaan.

Helmikuussa 2015 Sijoitustalous-blogi on aktiivisempi kuin koskaan. Syksyn aikana bloggaajajoukkoa on kasvatettu reippaasti ja 10 uutta kirjoittajaa valmennettu mukaan. Tekstejä julkaistaan kaksi kertaa viikossa – tiistaisin ja torstaisin – ja kaikki tekstit ovat edelleen asiantuntijoiden omasta kynästä. Osa kirjoituksista julkaistaan myös Taloustaidon blogissa kumppanikirjoituksina. Sijoitustalouden asiantuntijat osallistuvat keskusteluun myös Twitterissä.


Uutiskirjettämme ei ole (vielä) palkittu, mutta palkitse itsesi tilaamalla se tästä:

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje