Visuaaliset trendit 2015

05.12.2014

Rebecca Watson

Getty Imagesin visuaalisten trendien johtaja Pam Grossman piti hiljattain webinaarin visuaalisista painopisteistä, joita on haistellut yhdessä tutkimustiiminsä kanssa tulevalle vuodelle (mikä unelmatyö!). Koostin Grossmanin listaamat kuusi päätrendiä melko vapaasti mukaillen.

1. GENDERBLEND

Sukupuoliroolit näyttäytyvät uudessa valossa ja yhdentyvät. Naiset nähdään johtoasemissa, tytöt tieteen, matematiikan ja teknologian kimpussa. Perinteisesti naisiin liitetyt brändit, kuten Whirlpool, Cheerios ja Dove, ylistävät nyt hoivaavia isiä. Varsin kuvaavaa on, että isä on hakusanana lisääntynyt voimakkaasti Getty Imagesin sivuilla viime vuosina.

Erilaiset identiteetit korostuvat – euroviisuvoittaja Conchita Wurst nähtiin Gaultierin catwalkilla, ja Starbucksin mainoksessa drag queenit pääsevät sopuun saatuaan höyryävän kahvikupin käteensä. 

Muotikuvissa myös androgyyninen look on nosteessa. Lasten kohdalla pyritään enenevästi sukupuolineutraaliin ilmeeseen.

2. WANDERLUST

Road tripit, seikkailut ja häikäisevät maisemat heijastavat halua nähdä ja kokea, mutta symboloivat myös ihmisen tutkimusmatkailua omaan itseensä. Ihminen kuvataan usein pienenä ja maisema ihmetystä herättävän huikeana. Myös muotikampanjoissa vaatteet ja luonto ovat yhtä suuressa roolissa. Ilmiö on saanut myös sivujuonteita.  

Airbnb:n suosio kuvastaa matkustustapojen muutosta ja pyrkimystä nomadimaiseen vaeltamiseen pakettimatkojen sijaan. Yhtä lailla sivuston visuaalinen ilme tekee pesäeroa perinteisten matkanjärjestäjien kiiltäviin ja täydellisiin kuviin. Paino on autenttisella tunnelmalla, johon on helpompi samaistua. 

Wanderlust-teema näkyy vahvasti myös kuvien jakopalveluissa, kuten Pinterestissä ja Instagramissa. Mainoksissa valokeilassa loistavat taivas ja avaruus, jotka herättävät katsojassa ihastusta ja kutkuttavat mielikuvitusta.

3. THE VANGUARDIANS

The Vanguardians -trendissä on kyse ihmisistä ja brändeistä, jotka haluavat edistää tärkeäksi kokemaansa asiaa teknologian avulla ja tehdä samalla maailmasta paremman paikan jälkipolville. Visuaalinen ilme on yksinkertainen, värikylläinen, valoisa, autenttisuuteen pyrkivä ja ehdottoman optimistinen. Kuvista välittyvä tunne on tärkeämpi kuin tekninen toteutus tai sommittelu. Kenkäbrändi TOMS on ollut tällä saralla suunnannäyttäjä. 

4. MUTANT NATURE

Wanderlust-teeman vastaparina ympäristöön liittyy ahdistuksen sävyttämiä ajatuksia. Luonto kuvataan apokalyptisenä, psykedeelisenä, Technicolor-väreissä kyllästettynä, yhtä aikaa huikeana ja epävarmuutta herättävänä. Kuvissa näkyy myös graafisuutta, yllättäviä elementtejä, vastakkaisiksi muutettuja värejä ja metamorfooseja.  

5. MERGING MEDIUMS

Suunnittelijat ja valokuvaajat leikittelevät. Perinteinen kollaasi on herätelty henkiin. Valokuvaan yhdistetään usein käsinkirjoitettua tekstiä, mistä herää nostalginen, persoonallinen ja käsillä tekemisen vaikutelma. Digikuvaan lisätään vaikkapa maaliroiskeita, leikeltyjä reunoja ja piirustuksia. Myös vartalomaali on ahkerassa käytössä. Vain mielikuvitus on rajana

6. FUTURE UNKNOWN

Instagram-henkinen autenttisuus ja nostalgisuus ovat olleet jo vuosia pinnalla, eikä trendi ole väistymässä vähään aikaan. Vastapariksi on kuitenkin nyt nousemassa suoranainen nostalgian vastustus ja halu keskittyä tulevaisuuden visuaaliseen kieleen. Trendi pohjautuu osaksi tieteiskirjallisuuden, -sarjojen ja -leffojen suosioon, jotka ruokkivat vaihtoehtotodellisuuksien visioimista. Puettavan tietotekniikan ansiosta raja ihmisen ja teknologian välillä on hämärtymässä enemmän kuin koskaan.

Future Unknown -trendi näkyy etenkin urheiluun ja autoiluun liittyvässä mainonnassa, esimerkkinä led-valoihin sonnustautuneen Lionel Messin tähdittämä Adidaksen kampanja.  

Teeman ehdoton esikuva on vahvasti tulevaisuuteen katsova Björk, jonka retrospektiivi (ironista kyllä) nähdään MoMA:ssa ensi vuonna.  

Grossmanin mukaan teema heijastelee myös tarvettamme löytää sopu online- ja todellisen elämän persooniemme välillä, mikä näkyy esimerkiksi sirpaloitumista, peilejä ja lasinsiruja vilisevinä kuvina. 

Itse olen pannut merkille, että varsinkin blogeissa kuvat ovat viime vuosina muuttuneet yhä valtavammiksi. Webinaarin kysymysosiossa tätä kehityskulkua sivuttiin toteamalla, että ilmiö on vahvistunut sitä mukaa, mitä enemmän aikaa vietämme ruudun edessä. Suuret kuvat saavat katsojan uppoutumaan näkemäänsä ja unohtamaan, että he istuvat itse asiassa tietokoneen tai tabletin ääressä. Selvästi toisenkin identiteettikriisin aineksia siis ilmassa…

Lisää aiheesta täällä.

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA