Viestijästä valmentajaksi – kuinka rakennat hyvän valmennuksen?

Kaiku Helsinki

04.09.2019

Monen viestijän työnkuvaan kuuluu yhä useammin kollegojen valmentaminen – ja se on mielestämme hieno asia! Ammattiviestijä jos kuka kykenee auttamaan muuta organisaatiota, johto mukaan lukien, kehittymään vaikuttaviksi viestijöiksi.

Mistä syntyy onnistunut viestinnän valmennus? Me kaikulaiset valmentajat olemme pohtineet tätä asiaa eri näkökulmista yli kymmenen vuotta. Matkan varrella meille on syntynyt yhteisiä toimintatapoja ja pelisääntöjä: tärkeänä muistilistana klassikkomme ”Kaiun valmentajan 15 käskyä”.

Näitä kulmakiviä olemme testanneet satoja kertoja käytännössä – johtamisviestinnän valmennuksista Twitter-treeneihin ja asiakaspalvelun kirjoittamisklinikoihin. Näihin periaatteisiin nojaamme ja niistä olemme ylpeitä. Siksipä tuntui hassulta, kun joku kysyi, miksemme ole koskaan jakaneet listaa muillekin. Niin, miksipä emme?

Tässä periaatteet tulevat – toivottavasti niistä on sinulle hyötyä!

Kaiun valmentajan 15 käskyä

1. Tee tavoitteesta ja osallistujista valmennuksen keskipiste – älä itsestäsi.

Valmennuksen tavoite on tärkeä tuoda esiin heti alussa: miksi olemme täällä? Rohkaise osallistujia peilaamaan omaa osallistumistaan ja omia oivalluksiaan suhteessa tavoitteeseen koko valmennuksen ajan. Voit ottaa myös välikatsauksia, joissa valmennettavat kertovat, missä etenevät. Nosta tavoite esiin myös lopussa! Mikä muuttui? Mitä on tarkoitus muuttaa jatkossa?

2. Riko jää ja rakenna ryhmähenkeä.

Valmennuksen alku on tärkeä hetki onnistumisen kannalta. Innostuvatko ihmiset mukaan? Syntyykö luottamuksellinen ilmapiiri? Unohda pitkät puuduttavat esittelykierrokset ja suunnittele alku, joka palvelee valmennuksen tarkoitusta ja antaa kaikille keinon osallistua luontevalla tavalla. Jos vedät monen minuutin monologia valmennuksen alussa, hälytyskellojen tulisi soida.

3. Pane itsesi peliin.

Tule aina paikalle sen verran ajoissa, että pystyt orientoitumaan tilaan ja siihen, miten tulet sitä käyttämään. Älä jää pöydän taakse luennoimaan. Luo osallistujiin kontakti. Valmentaminen edellyttää heittäytymiskykyä, nopeaa reagointikykyä ja joskus jopa rohkeutta muuttaa suunniteltua agendaa lennosta.

4. Ole konkreettinen.

Älä jää teorian tasolle tai leijumaan ympäripyöreisiin yläpilviin. Tässäkin on kyse valmennettavien hyödystä: millaiset harjoitukset tai esimerkit palvelevat heidän tarpeitaan?

5. Kysy ryhmältä, ennen kuin vastaat itse.

Hyvä valmentaja ei säntää kertomaan kaikkea itse, vaan osaa hyödyntää taitavasti myös ryhmän ajatuksia ja kokemuksia. Usein suurin viisaus asuu ryhmässä.

6. Esitä valmennettaville avoimia kysymyksiä.

Jos haluat saada valmennettavat puhumaan, vältä suljettuja kysymyksiä, joihin voi vastata muodossa ”kyllä” tai ”ei”. Avoimet, m-alkuiset kysymykset toimivat paremmin. Esitä kysymykset selkeästi, yksi kerrallaan, ei monen kysymyksen sarjatulena.

7. Haasta tarvittaessa.

Laita valmennettavasi pohtimaan ja harjoittelemaan myös vaikeita asioita ja menemään omalle epämukavuusalueelleen, jos se oppimisen kannalta on tarpeen. Usein on.

8. Annostele asiantuntemuksesi sopivasti.

Luennointia ja teoriaakin tarvitaan. Silloin, kun alustat, panosta siihen, että esiintymisesi on vakuuttavaa ja kiinnostavaa ja aktivoit osallistujia tarkoituksenmukaisilla kysymyksillä.

9. Rohkaise henkilökohtaiseen kehittymiseen.

Muista, että kehitys ei tapahdu pelkästään valmennuksessa. Kysy, milloin osallistuja pääsee harjoittelemaan / kokeilemaan / testaamaan uusia taitoja seuraavan kerran? Pyydä osallistujia tekemään muutos itselleen konkreettiseksi: Yksi asia, minkä minä muutan. Yksi asia, minkä minä vien keskusteluun oman esimieheni / tiimini kanssa.

10. Oivalluta.

Vaikka tietäisit vastauksen, anna valmennettavien keksiä se itse. Valmennettavat muistavat, sisäistävät ja uskovat asian paljon paremmin, kun ovat sen itse oivaltaneet sen sijaan, että sen olisi heille joku kertonut.

11. Varmista, että kaikki ovat mukana.

Tarkkaile ryhmää. Jos joku meinaa jäädä ulkopuolelle, vedä hänet mukaan. Kysy häneltä tai anna hänelle jokin tehtävä.

12. Osallistu ryhmätöihin.

Kierrä ryhmissä tarjoamassa apua. Kun olet seuraamassa ryhmää, älä kuitenkaan katkaise ryhmän omaa vuorovaikutusta.

13. Jätä ratkaisemattomat ristiriidat parkkipaikalle.

Lähes jokaisessa valmennuksessa tulee esiin sisäisiä ristiriitoja tai haasteita, joita ei pystytä valmennuspäivän aikana ratkaisemaan. Valmennuksessa kannattaa keskittyä niihin tekijöihin, joihin koolla oleva porukka pystyy vaikuttamaan. Silti usein on tärkeää, että muualta juontuva ongelma tulee kuulluksi ja tunnustetuksi. Nämä asiat voi kirjata ylös ja viedä eteenpäin valmennuksen jälkeen.

14. Rytmitä valmennus sopiviksi paloiksi.

Ihminen pystyy keskittymään yhteen asiaan korkeintaan tunnin verran. Rytmitä valmennus sopivan mittaisiksi kokonaisuuksiksi taukojen, ryhmätöiden ja käytännön harjoitusten avulla.

15. Ohjaa priorisoimaan tai ideoimaan valmennuksen tarkoituksesta riippuen.

Jos tarkoituksena on tuottaa ideoita, estä niiden alas ampuminen. Mikään ei latista ideointia yhtä tehokkaasti kuin idean välitön tyrmääminen. Ota päivän aluksi esille, ettei tänään ole tarkoitus ampua alas yhtään ideaa. Muistuta asiasta päivän mittaan. Jos taas tavoitteena on tehdä johtopäätöksiä tai linjauksia tai valmentaa jo päätettyä toimintatapaa, aseta kysymyksiä, jotka pakottavat priorisoimaan.

Tuloksellisia valmennustuokioita toivottaen

Kaiku Helsingin valmentajat

Sanna Franck, Ile Könönen, Ville Lehtovirta, Jouko Marttila, Pauliina Perttuli, Petteri Puustinen, Pete Saarnivaara, Salla Syrman, Kirsi Valta-Makkonen ja Laura Vuorio-Kuokka.


Jos pidit tästä kirjoituksesta, pidät varmasti myös näistä:

Kuunteletko vaikuttamisen vai vuorovaikuttamisen tähden?

Johtaja, älä jää vaatimusten vangiksi – keskity viestintätaitojen kehittämisessä olennaiseen

Viestinnän ja markkinoinnin palvelumuotoilun ostajan opas – mistä tunnistaa hyvän palvelumuotoilun?

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje