Viestijän tulevaisuus – tasapainoilua JOMOilun ja FOMOilun välillä?

Niina Mäki

07.03.2019

Digitaalisuus, teknologia, virtuaalinen todellisuus, uudenlainen ihmisyys, epävarmuus, toivo, valinnat, kestävä kehitys, ilmastonmuutos, kasvu, ympäristö, vihreys ja uteliaisuus. 

Näin vastasivat tulevaisuusinnostuneet viestinnän ammattilaiset viime perjantaina, kun kysyimme heiltä aamuravistelumme alkajaisiksi, mitä sana tulevaisuus toi ensimmäisenä mieleen 

Kaiku Helsinki oli mukana tekemässä Tulevaisuuspäivää, jonka tavoitteena oli järjestää jopa 10 000 tulevaisuuskeskustelua kouluissa, yrityksissä, kunnissa ja kotien olohuoneissa ympäri Suomea. Meidän tilaisuus oli yksi näistä keskusteluista aiheella viestijän tulevaisuus. Päivän suojelijoina toimivat muun muassa Presidentti Tarja Halonen, tulevaisuusorientoitunut vuorineuvos Reijo Karhinen ja kirjailija ja elokuvantekijä Elina Hirvonen. 

Uhkakuvia ja ongelmia vilisevän tulevaisuuspuheen sijaan Tulevaisuuspäivän tarkoituksena oli pysähtyä hetkeksi visioimaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja kysymään, minkälaista tulevaisuutta me rakennamme.  

Mitä trendejä on näkyvissä viestinnän kentällä? 

Aamuravistelussa ennakoimme yhdessä tulevaisuuden trendejä ja mietimme niiden vaikutuksia viestintäänRyhmätyöt täyttivät toimiston iloisella puheensorinalla. Tunnistimme signaaleja, visioimme vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja mietimme kuinka parempaa tulevaisuustietoisuutta voi hyödyntää viestinnän kehittämisessä. 

Työn digitalisoituminen näkyy vahvasti myös viestinnän ammattilaisten arjessa. Trollauspolarisoituminen, populismi ja tahallinen väärinymmärtäminen ovat lisääntyneet. Samaan aikaan osallistujat nostivat megatrendien joukkoon myös eettisyyden, vastuullisuuden, ilmastokysymykset ja maailman talouden jatkuvan epävarmuuden. Samoja teemoja heijastelivat jakamistalousalustojen lisääntymisen, vihreiden arvojen, organisaatioiden madaltumisen ja eettisen johtamisen trendit 

Viestintää värittää ihmisten kärsimättömyys lukea tai seurata pitkiä sisältöjä. Data-analytiikka, tekoäly ja visuaalisuus ovatkin jo osa arkipäivää. Trendeiksi tunnistettiin myös yhteisöllisyydenempatian, kuuntelun taitojen sekä kohtaamisen voiman arvostuksen nousu, jota teknologian kehitys voi tukea.  

Osallistujat tunnistivat myös mahdollisten muutosten ensioireita, eli heikkoja signaaleja. Kuinka esimerkiksi robottiavusteinen sisällön tuotanto, erilaiset mikrovaikuttamisen tavat tai hyperlokaali kansalaisvaikuttaminen tulevat näkymään tulevaisuuden viestinnässä? Mustia joutsenia, eli yllättävästi ilmaantuvia epätodennäköisiä muutostekijöitäkin pohdittiin. Mitä tapahtuisi, jos internet menisi rikki? Entä jos Facebook tai sosiaalinen media loppuisivat kokonaan?  

viestijän tulevaisuus

Toivottavia ja epätoivottavia tulevaisuuksia  

Trendien tunnistamisen jälkeen pyysimme aamuravistelumme osallistujia tulkitsemaan niitä ja maalaamaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia. Mille näyttäisivät erilaiset toivottavat, epätoivottavat ja todennäköiset tulevaisuudet viestinnässä?  

Sosiaalisen median kuplien heikentyminen, vuorovaikutuksen lisääntyminen ja aidon ymmärtämisen sekä kuuntelemisen kyvykkyyksien kasvu nähtiin toivottavana tulevaisuutenaEntä jos uudetkin teknologiat tulisivat kaikille saavutettaviksi ja olisivat jopa ilmaisia? Voisiko se edistää kuplat ylittävää yhteistyötä vaikkapa ympäristön hyväksi? Organisaatioiden viestinnällä nähtiinkin olevan entistä suurempi tehtävä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisäämisessä.  

Informaatioähkyn vastapainona tulevaisuudessa saattaa osallistujiemme mukaan syntyä entistä enemmän eettisiä sosiaalisen median alustojaSamalla povattiin yritysten vastuullisen ja läpinäkyvän liiketoiminnan kasvua ja luovuuden lisääntyvää arvostusta. Yritysten jakautumista edelläkävijöihin ja perässähiihtäjiin pidettiin suorastaan todennäköisenä. Tietoisuus ilmastonmuutoksesta on kasvanut ja viestinnällä voidaan sekä lisätä ympäristötietoisuutta että valaa uskoa ratkaisuihin. Viestintä ei voi toimia ”viherpesuna” vaan sen tehtävänä on kannustaa ihmisiä ja yrityksiä muuttamaan puheet teoiksi.  

Teknologian vaikutuksia viestinnalle pohdittiin pitkään. Olemmeko menossa kohti hyvinvoinnin ja osaamisen keskittymistä entistä harvempiin käsiin? Vai voiko teknologia vahvistaa tasa-arvoa, tavoitettavuutta ja sitä kautta hyvinvointia? Entä jos kaupallistamisen sijaan tulevaisuudessa yleistyisikin henkilökohtaisen datamme eettinen ja läpinäkyvä käsittely?   

Uhkakuvina pidettiin asiantuntijakriittisen populismin lisääntymistä, faktat kieltävien kuplien vahvistumista, lisääntyvää eriytymistä sekä omien totuuksien ja valeuutisten määrän kasvua. Entä jos eläisimme kaoottisen viestinnän maailmassa, jossa vain vahvat persoonat saisivat viestinsä läpi 

Teknologiasta moniäänisiin kohtaamisiin – viestijän tulevaisuus on täynnä vaihtoehtoja  

Tulevaisuuspäivän aamuravistelu päättyi vaihtoehtoisten tulevaisuuksien yltäkylläisyyteen. Viestintää tarvitaan enemmän kuin koskaanNopeasti muuttuva toimintaympäristö asettaa sekä mahdollisuuksia että haasteita myös viestijille. Olimme kuitenkin samaa mieltä siitä, että negatiivinen viestintä tai ei-viestintää ei kuitenkaan voi olla uusi normi.  

Lopuksi pyysimme osallistujia luotaamaan tuntojaan uudemman kerran ja kertomaan mitä ajatuksia sana tulevaisuus nyt heissä herätti. Sanalista oli erilainen kuin aamulla: 

täynnä vaihtoehtoja, vuorovaikutus, uusi yhteisöllisyys, lupaava, mahdollisuus, ei yhtä totuutta, moniäänisyys, kohtaamiset, rakkaus, toivo ja valta 

Onkohan tulevaisuudessa entistä enemmän kyse siitä, kuinka löytää tasapaino eri asioiden välillä: ihmisen ja koneen, mahdollisuuksien ja uhkakuvien, JOMOn (joy of missing out) ja FOMOn (fear of missing out)?  

Varmaa on, että me kaikki voimme vaikuttaa tulevaisuuksiin. Ja siihen, kuinka niistä viestimme.

Niina Mäki on Kaiun palvelumuotoilijajoka soveltaa muotoilun menetelmiä kaikkeen viestinnän kehittämisestä maailman visaisimpien ongelmien ratkomiseen. Hän innostuu tulevaisuuksien ennakoinnistatahtoo oppia lisää tekoälyn etiikasta ja pitää empatiaa ihmisten supervoimana.   

Kiehtooko tulevaisuuden työelämän viestintä?

Tervetuloa pohtimaan sitä kanssamme uuteen Aamu vuonna 2025 -webinaarisarjaamme. 

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA