Vastuullisuudessa siirrytään sanoista tekoihin ja tuottoihin

Kaiku Helsinki

29.09.2021

“Ilmastokompensoimme toimitustemme aiheuttamat päästöt.” ”Toimimme vastuullisesti ja kestävästi.” Tuttuja iskulauseita, mutta harva yritys pystyy vakuuttamaan pelkillä vastuullisuuspuheilla. Koronapandemia ja ilmastonmuutos vauhdittavat siirtymistä sanoista tekoihin.

 

Konsulttiyhtiö FTI:n tuore barometri  kertoo, että vastuullisuuden ohella digitalisaatio ja tietoturva ovat alueita, joissa yrityksillä on eniten parannettavaa koronan jälkeen. Barometria varten on haastateltu 430 yrityspäättäjää Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa.

Vastuullisuuteen liittyvät käytännön teot korostuvat myös ranskalaispankki PNB Paribasin yli 350 sijoittajalle ja varainhoitajalle maailmanlaajuisesti teettämässä kyselyssä. Ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen sekä hyvään hallintotapaan liittyvät ESG-kriteerit saavat ilmastonmuutoksen seurauksena yhä enemmän painoa sijoitustoiminnassa. Markkinoilla ratkotaan ongelmia, joihin poliitikot etsivät vielä vastauksia.

Maine on jopa tuottoa tärkeämpi syy sijoittaa

Sijoittajien mielestä vastuullisuuteen liittyy isoja riskejä, koska viherpesu on yleistä ja vaarantaa usein yritysten maineen. Pohjoismaisista sijoittajista peräti 68 prosenttia pitää maineriskiä tärkeimpänä syynä välttää sijoittamista johonkin yhtiöön.

Joka neljäs PNB Paribasin haastattelema sijoittaja ja varainhoitaja kertoo seuraavansa tarkasti yritysten hiilineutraalisuuden kehittymistä ja perustavansa sijoituspäätökset julistusten sijasta tekoihin. Pohjoismaissa reilusti yli puolet sijoittajista uskoo, että ESG-kriteerejä noudattavista yhtiöstä saa pitkällä aikavälillä muita yhtiöitä parempaa tuottoa, mutta mainetta pidetään jopa tuottoa tärkeämpänä syynä ESG-sijoittamiseen.

FTI:n barometrin mukaan enemmän kuin joka kolmas yritys kokee kovia paineita parantaa ESG-toimintaansa ja joka neljäs myöntää jääneensä tavoitteistaan. Matkaa sanoista tekoihin on paljon jäljellä, etenkin kun maineen kannalta tärkeimpinä sidosryhminä mainitaan asiakkaat, osakkeenomistajat ja sijoittajat.

Yritysten tietoturvassa on parantamisen varaa

Hyvään hallintotapaan liittyvä tietoturva on liiketoimintakriittinen ja yhä heikosti ymmärretty asia. FTI:n barometrin perusteella 79 prosenttia yrityksistä kertoo liiketoimintansa häiriintyneen kyberiskujen seurauksena, ja samaan aikaan 64 prosenttia yrityspäättäjistä myöntää, ettei täysin ymmärrä kaikkia tietoturvariskejä.

Asiakkaat, osakkeenomistajat, sijoittajat ja muut sidosryhmät katsovat yrityksiä yhä tarkemman luupin läpi, eikä vastuullisuusviestinnässä ole varaa horjahteluun. Siitä voi joutua maksamaan kalliisti niin maineessa kuin rahassa.

 

Kirjoittaja

Jouko Marttila on Kaiku Helsingin hallituksen puheenjohtaja sekä kokenut talousviestijä ja luotettu johdon sparraaja.

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje