”Valtatien varren ainutlaatuinen yllättäjä” – aluebrändäyksen ensiaskeleet

06.09.2016

Maria-Elena Cowell

Suomessa alueiden brändäys on vasta pääsemässä vauhtiin. Monet meistä muistavat liudan kiusallisia kuntasloganeita, joista on irronnut nostalgia- ja huumorikylläisiä keskusteluketjuja sosiaalisessa mediassa.

Moni kunta todella kuulostaa henkitoreiselta: ”Puolanka – sitkeää sorttia”. Ehkä vaatimattomuus kaunistaa. Epäselvää on, miten ”Paimio, pikkuisen parempi” eroaa ”piirun verran paremmasta” Kalajoesta. Kriisikunnan kriteereitä viime aikoina kevyesti täyttänyt Luviakin uskoo olevansa ”friskis myätäses”. Asukkaiden tähden sopii todella toivoa!

”Tee se Joutsenossa” siivitti somekommentoijat jo metatasoille.

Globaali kilpailu huomiosta pakottaa erottautumaan. Wikipedian mukaan kaupunkien brändäyksellä muutetaan kaupungit osuvasti ”sijainnista kohteeksi”.

Mutta aluebrändäys on paljon muutakin kuin kunnalle kömpelösti istutettu iskulause. Pohjois-Karjala kosiskeli keväällä paluumuuttajia suoramarkkinointikampanjalla. Espoon kaupunki käyttää joukkoälyä Espoon brändin kirkastukseen ja strategian luontiin. ”Haluamme luoda Espoolle tarinan, jonka avulla kaupungin muutosta voidaan johtaa”, kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä totesi Helsingin Sanomissa (27.8.). BusinessOulu on tehnyt vimmaisesti ja tuloksellisesti työtä luodakseen lisää elinvoimaa ”Pohjois-Skandinavian pääkaupunkiin” esimerkiksi Northern Glow -tapahtumalla.

Suomessa aluebrändäyksen edelläkävijä on Lappi, jonka yhteinen markkinointi- ja viestintätalo House of Lapland levittää Lapin sanomaa myös omien lähettiläidensä avulla.

Kunnat ja alueet kilpailevat asukkaista ja yrityksistä, ja maat investoinneista ja matkailuvirroista. Alexander Stubb asetti ulkoministerikaudellaan valtuuskunnan pohtimaan Suomen maabrändiä. Alan guru, brittiläinen konsultti Simon Anholt määritteli Suomen identiteetin keskeiset teemat:

• Honour: Suomalaisiin voi luottaa

• Simplicity: Mutkaton ja ratkaisukeskeinen tapa toimia

• Madness: Suomalaiset muista pohjoismaista erottava peräänantamattomuus

Kuulostaa hyvältä! Mutta se ei yksin riitä. Laaja raportti jakeli myös jotakuinkin kaikille suomalaisille tehtäviä maabrändimme kirkastamiseen. Muistatteko? Virkamiehet avoimen tietoyhteiskunnan sotureiksi ja taloyhtiöille käsky järjestää juhlat. Isovanhempia velvoitettiin siirtämään kädentaitoja lapsenlapsilleen.

Nähtävästi työtä on vielä paljon tekemättä.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Lahjoitukset on niin 2015 –  “Markkinointi on muuttunut, kun viestintäympäristö on muuttunut. Tehokkainta viestintää on se, kun saa ihmiset innostumaan omasta toiminnasta, ja kertomaan tarinaa eteenpäin.”

Trump näyttää mallia: Ansaittu media on uskallettava ansaita – “Nykyisessä nopean viestinnän maailmassa vahvasti kantaaottavilla mielipiteillä saa huomiota.”

Kuva: Jonna / Kaiku Helsinki

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA