Valetta!

24.10.2013

Kimmo Collander

Perheenisänä, työkaverina ja viestintäihmisenä valkoinen valhe on minulle satunnainen ja ärsyttävä vieras. Valkeat valheet tunkeutuvat elämään kolmessa muodossa:

Valkoisten valheiden matriisi

Valkoisten valheiden matriisi
  isänä työkaverina viestintäihmisenä
“Mä unohdin…” tehdä läksyt kertoa iltamenon todellisesta luonteesta1 kuka sen syyttämättäjättämisvaatimuksen alun perin tekikään
“Toi sen teki / jätti tekemättä…” Mika sen tönäsi sinne ojaan Cowellinhan se piti hoitaa jo viime viikolla2 rikkureiksi kouluttaminen oli vain kyseisen henkilön yksityisajattelua, joka ei vastaa yhtiön johdon kantaa3
“Emmätiä…” missä ne sun kalvosinnappis on4 keneltä tämä pässi idea on lähtenyt Olemme itsekin ihmeissämme tänään ilmenneestä ongelmasta. Asiaa on tutkittu sen verran, että kyseessä ei ole tietoturvaongelma. Jatkamme asian selvittämistä.5

Selvä ja yksinkertainen sääntö valehtelun suhteen on jo äidiltä opittu menettelytapaohje: “Ei saa valehdella”. Tämä prinsiippi saa tukea esim. ProComin säännöistä6 ja eri uskontojen pyhistä kirjoista. Suomen laki on näitä lempeämpi ja sanktioi valehtelua vain rajatuissa tapauksissa.

Kiva olisi, jos elämä olisi niin helppoa, että totuuden tieltä ei joutuisi milloinkaan poikkeamaan. Valehtelu aiheuttaa vahinkoa ympäristölle ja jumittaa valehtelijan henkiset hartiat. Joskus kuitenkin joutuu ajattelemaan viestin vastaanottajaa ja hänen kykyään totuuden käsittelyyn. “You want the truth? You CAN’T HANDLE the truth!” Mitä tehdään, kun huomataan, että tähän tilanteeseen totuutta ei kerta kaikkiaan sovi sanoa?

Hyvän vastauksen sisältö on “en kommentoi” silloin, kun on selvää, että totuuden aika on vasta myöhemmin. Vaikka sisältö olisikin “en kommentoi”, noita kahta sanaa ei saa sanoa. Niihin tiivistyy niin paljon kyvyttömyyttä ja tappiomielialaa, että ne voi lausua vasta viimeisellä rannalla, kun mitään muuta ei kerta kaikkiaan voi sanoa. Sitä ennen on luvattava tiedottaa lisää heti, kun siihen pystytään, kertoa kerrottavissa oleva pohjia myöten ja valitella tilannetta.


1: Kavereiden kanssa röpöttely ei ole pitkäksi venynyt asiakaspalaveri

2: Ehkä piti, mutta kukaan ei siitä hänelle kertonut

3: Finnairin rikkurikoulutuksista: Toimitusjohtaja: “Heitä [espanjalaista matkustamohenkilökuntaa] voitaisiin ehkä käyttää korvaavana henkilöstönä lakon kaltaisissa erikoistilanteissa.” Viestintäjohtaja: “– [E]sitetyt käsitykset eivät vastaa Finnairin virallista käsitystä.”

4: On se kumma, että tavaroita siivotaan ja siirrellään outoihin paikkoihin vain siihen vedoten, ettei olohuone muka ole mikään tavaroiden säilytyspaikka. Ja vielä kostomentaliteetilla!

5: Soneran elokuinen mainoskampanja

6: “ProComin jäsen on rehellinen eikä anna harjaanjohtavia lausuntoja tai tietoja.”

Kuva Flickr-käyttäjältä Idlr Fida, Creative Commonshttp://www.flickr.com/photos/idlir/

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje