Twitter uudistui – ota kikat haltuun!

26.05.2015

Petteri Puustinen

Twitter päivittyi hetki sitten parilla uudella ominaisuudella niin selaimessa kuin mobiilisovelluksessakin. Tässä pikaopas Twitter-uutuuksiin:

Kommentoiva uudelleentwiittaus

Uudistus on tuonut uudelleentwiittauksiin eli retweetteihin paljon kaivattua lisätilaa. Painamalla ’uudelleentwiittaa’-kuvaketta haluamasi Twitter-viestin kohdalla, eteesi aukeaa ikkuna, johon sinulla on 116 merkkiä tilaa kirjoittaa oma kommenttisi uudelleentwiittauksen saatteeksi. Alkuperäinen viesti näkyy “pikkuikkunassa” ja sinun kommenttisi näkyy sen yläpuolella.

Tältä se näyttää:

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki: Twitter-vinkit

Twiitti, jonka haluat uudelleentwiitata ja lisätä siihen oman kommenttisi

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki: Twitter-vinkit

Painat ‘Uudelleentwiittaa’-nappia + kirjoitat oman  kommenttisi, jolle sinulla on 116 merkkiä tilaa

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki: Twitter-vinkit

Ja tältä uudelleentwiittauksesi näyttää lopulta uutisvirrassa: sinun kommenttisi päällä, alkuperäinen twiitti omassa “pikkuikkunassaan” 

Kommentoiva uudelleentwiittaus on todella mullistava uutuus, sillä aikaisemmin oman tekstin lisääminen uudelleentwiittauksen oheen vaati niin sanotun ”manuaalisen retweettauksen” (RT) tekemistä, eli alkuperäisen viestin sisältö piti copy-pastettaa viestikenttään ja lisätä sen edelle tunnus ’RT’ sekä viestin alkuperäisen lähettäjän käyttäjänimi.

Yllä oleva uudenmallinen retweettimme olisi siis vanhalla tyylillä näyttänyt tältä:

Tästä #some-sanasto haltuun! RT @SomeMonitor Suomi-some-suomi-sanakirja kertaa somen perusteet http://ow.ly/N5rLA #somefi #sanakirja

Huoh!

Jos alkuperäinen viesti oli jo valmiiksikin lähellä 140 merkin maksimipituutta, omalle kommentille ei välttämättä jäänyt tarpeeksi tilaa. Uusi kommentoiva uudelleentwiittaus poistaa tämän ongelman kertaheitolla. Tykkäämme!

Yksityisviestit (lähes) kenelle tahansa

Twitterin yksityisviestien (Direct Message) lähettäminen ei aiemmin onnistunut, elleivät sekä yksityisviestin lähettäjä että vastaanottaja seuranneet kumpikin toisiaan.

Esimerkiksi asiakaspalveluasioissa tämä oli arkea ja viestintää hankaloittava asia: jos lähetit jollekin firmalle palautetta tai kyselyä, he saattoivat vastata ”Ala seurata meitä ja me alamme seurata sinua ja laitamme sinulle sitten yksityisviestiä.”

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki: Twitter-vinkit

Uudessa päivityksessä yksityisviestejä voi lähettää myös sellaisille käyttäjille, jotka eivät seuraa sinua. Tämä vaatii kuitenkin sitä, että he ovat omissa asetuksissaan sallineet tällaisten ”yleisten” yksityisviestien vastaanottamisen. Yrityskäyttäjien kannattaa ehdottomasti sallia yksityisviestien vapaa vastaanottaminen, jotta asiakaspalvelutilanteissa heidän ei enää tarvitse erikseen alkaa seurata asiakasta eikä pyytää asiakasta alkamaan seurata heitä.

Näin sallit yksityisviestien vapaan vastaanottamisen oman tilisi asetuksissa:

  1. Web-näkymässä www.twitter.com klikkaa omaa profiilikuvaasi yläpalkin oikeassa laidassa
  2. Aukeavasta valikosta valitse ’Asetukset’
  3. Uudelle sivulle aukeavasta valikosta valitse vasemmalta ’Turvallisuus ja yksityisyys’
  4. Vieritä sivua alaspäin ja valitse kohta ’Vastaanota yksityisviestejä keneltä tahansa’
  5. Tallenna muutokset

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki: Twitter-vinkit


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Beyoncé hylkäsi YouTuben – pitäisikö sinunkin? – “Tylsältä ja tekniseltä sössötykseltä kuulostava algoritmin muuttaminen tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että Facebook on säätänyt painotusta, jonka perusteella eri sisällöt näkyvät käyttäjien uutisvirrassa.”

Linda Liukkaan 3 vinkkiä matkalla mestariesiintyjäksi – “Todistin takarivistä, kun esiintyjän tunnetila tarttui ja levisi ja tempaisi yleisön mukaansa. Pian sali väreili innostusta ja positiivista energiaa. Ja minä halusin oppia ohjelmoimaan.”

So content. Very media. Such wow! – Eli “Dogen 3 oppituntia kiinnostavuusmuotoiluun” – “Olet media. Kauppalehti on media, Helkama on media, Verottaja on media – me kaikki olemme. Luomme, julkaisemme ja jakelemme sisältöjä. ‘Sisältömarkkinointi’, ja niin edelleen. Koska olet media, haluat että julkaisemasi sisällöt löytävät yleisönsä. Miten se sitten onnistuu? Helposti: otat vain mallia Dogelta!”

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje