Tiedote: Huomiota ei saa sillä, että viestii enemmän ja lujempaa kuin muut – Kaiku Helsinki vastaa kasvaneeseen palvelumuotoilun kysyntään

Kaiku Helsinki

14.02.2019

Kaiku Helsingin tänään julkaisema “Viestinnän palvelumuotoilu on ensimmäinen suomenkielinen opas palvelumuotoilusta viestinnän kehittämisessä. Oppaan lisäksi yritys vastaa kysyntään vahvistamalla palvelumuotoilutiimiään. Vaikuttajaviestinnän, palvelumuotoilun ja järjestökentän kokemusta taloon tuova Niina Mäki on aloittanut Kaiku Helsingissä palvelumuotoilijana 11.2.2019.

Palvelumuotoilu tarjoaa viestijöille ja markkinoijille erinomaisia menetelmiä päästä kiinni asiakkaiden arkeen. Kaiku Helsingin tuore opas esittelee ja kerää yhteen oppeja palvelumuotoiluprojekteista esimerkiksi brändien kehittämisessä, asiakasviestinnän parantamisessa, verkkopalveluiden konseptoinnissa ja sisäisen viestinnän päivittämisessä. Se tarjoaa konkreettisia työkaluja esimerkkejä siitä, kuinka muotoilun menetelmillä tehdään viestinnästä vaikuttavampaa.

”Huomiota ei saa sillä, että viestii enemmän ja lujempaa kuin muut. Kohderyhmien aitojen tarpeiden ymmärtäminen tuo selkeitä hyötyjä viestintään. Se lisää vaikuttavuutta, tehokkuutta ja kustannussäästöjä”, sanoo Kaiku Helsingin palvelumuotoilujohtaja Elina Piskonen.

Menetelmiä jopa maailman visaisempien ongelmien ratkomiseen

Kaiku Helsingissä on huomattu, että palvelumuotoilun hyödyntäminen on yleistynyt viestinnän kentällä voimakkaasti. Aiemmin järjestökentällä, vaikuttajaviestijänä ja kestävän kehityksen asiantuntijana työskennellyt Niina Mäki vahvistaa Kaiun palvelumuotoilutiimiä.

”Mielestäni palvelumuotoilu tarjoaa uusia menetelmiä jopa maailman visaisimpien ongelmien ratkomiseen. Eettisyys, vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat myös yritysten toiminnassa näkyviä trendejä. Ilmastonmuutos, digitalisaatio ja tekoäly vaikuttavat meihin kaikkiin”, sanoo Mäki. ”Yritysten kannattaa kertoa toimintansa vastuullisuudesta. Se on kilpailuvaltti ja innostaa myös muita kehittymään samaan suuntaan.”

Kaiku Helsingin projekteissa palvelumuotoilua on sovellettu toistaiseksi esimerkiksi verkkosivustojen kehittämiseen, viestintästrategioiden päivittämiseen, viestinnän vuosisuunnitteluun, kampanjoiden kehittelyyn, julkaisujen prototypointiin ja uusien viestinnän palvelukonseptien innovointiin. Työn alla on myös palvelumuotoilun hyödyntäminen tone-of-voicen määrittelyssä, työnantajamielikuvan rakentamisessa ja asiakasviestinnän tehostamisessa.

”Viestintä on palvelua, jota voidaan kehittää muotoilun keinoin. Asiakasymmärrys, toimintaympäristön muutoksiin vastaaminen ja yhdessä kehittäminen ovat vahva perusta tehdä strategisia valintoja viestinnässä”, uskoo Mäki.

“Viestinnän palvelumuotoilu – ensimmäiset askeleet asiakaskeskeiseen viestintään” -oppaan digitaalinen versio on maksutta ladattavissa osoitteesta https://kaikuhelsinki.fi/blogi/viestinnan-palvelumuotoilu-ota-ensimmaiset-askeleet-asiakaskeskeiseen-viestintaan/.

Lisätiedot:
Elina Piskonen, palvelumuotoilujohtaja, Kaiku Helsinki
elina.piskonen@kaikuhelsinki.fi

Kaiku Helsinki
Kaiku Helsinki on valmentava viestintätoimisto. Tavoitteenamme on tehdä asiakkaistamme kiinnostavimpia omassa kategoriassaan kiinnostavuusmuotoilun avulla. Teemme sen valmentamalla, vaikuttavalla suhdetyöllä ja kiinnostavilla sisällöillä. Haluamme kaikessa toiminnassamme vahvistaa asiakkaittemme osaamista. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli noin 2,9 miljoonaa euroa. www.kaikuhelsinki.fi

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje