Tervetuloa töihin! Näillä vinkeillä vältät hiipivän istumatyökuoleman

05.08.2016

Sanna Puutonen

On taas se aika vuodesta, kun suomalaiset palaavat kesälomiltaan takaisin sorvin ääreen. Samalla meitä muistutellaan osuvasti siitä, kuinka vaarallista etenkin istumatyön tekeminen onkaan.

Me Kaiku Helsingissä päätimme sanoa ei viisi prosenttia tunnissa kasvavalle ennenaikaisen kuoleman riskille, kakkostyypin diabetekselle ja hiipien kehittyville syöpäkasvaimille.

Kokosimme kaikkien töihinpalaajien riemuksi viisi helppoa liikuntamuotoa, joiden parissa uudet ja terveellisemmät elämäntavat solahtavat istumatyöläisen kalenteriin kuin chia-siemenet terveyspetterin aamupuuroon.

1. Kerävoltti puolella kierteellä

Tiesitkö, että suuri osa toimistotyölaisille tyypillisistä alaselän kivuista johtuu kireistä lonkankoukistajista? Voimisteluliikkeet parantavat lihasten elastisuutta ja sopivat hyvin suoritettavaksi työnteon lomassa. Esimerkiksi koordinaatiota ja ponnistusvoimaa kehittävä kerävoltti on teknisesti todella helppo liike, joka soveltuu loistavasti toimistotyöläisen taukojumpaksi.

Tee näin: Kerävoltti puolella kierteellä toimii ihan samalla tavalla kuin kerävoltti: asento pyörii selkä hieman pyöreänä, jalat vartalon läheisyydessä sekä kädet tiukasti jalkojen vierellä. Pään pitää pysyä koko ajan leuassa kiinni, mutta sitä ei laiteta jalkojen väliin. Kun näet maan, laske toista olkapäätäsi alemmaksi ja käännä lantiotasi samaan suuntaan. Muista tulla alas aina lantio suorassa ja hartiat takana. Lopeta liike joustavaan polvikoukkuasentoon.

2. Office-parkour

Office-parkourissa tarkoituksena on liikkua mahdollisimman sulavasti, nopeasti ja tehokkaasti palaverista toiseen ja takaisin avokonttoriin ympäristön esineitä ja rakenteita innovatiivisesti hyödyntäen.

Tee näin: Office-parkouraajan haasteena on nähdä tuttu ympäristö uusin silmin. Ylitä mappihylly Cat Leapilla, alita vastakkain pakotetut työpöydät vauhdikkaalla Rollilla ja siirry kahvihuoneeseen ottamalla seinää pitkin Wall Run. Käytävän keskelle unohtunutta jukkapalmua tai talousjohtajaa väistät ketterästi Tic Tacilla. Kokeile myös sohvan alitusta tetsaamalla.

3. Parijooga

Milloin olet viimeksi koskettanut kollegaasi? Et ole ongelmasi kanssa yksin. Etääntyminen työkavereista lomakuukausien aikana on useita työyhteisöjä raastava yleinen pulma, johon voi onneksi hakea ratkaisua liikunnan avulla. Parijoogan asanoiden tekeminen yhdessä voi tuoda työtoveruuteen uutta vitaalisuutta ja vahvistaa tiimin jäsenten välistä yhteyttä.

Tee näin: Lähesty vastapäätä istuvaa Raimoa. Taipukaa yhdessä terapeuttiseen Folded Leaf -asanaan, kokeilkaa käsilihaksia ja keskivartaloa kehittävää Front Birdiä tai kallistukaa niskajumit vapauttavaan High Flying Whale -taaksetaivutukseen.

4. Skeittaus

Viimeistään Robinin ”Frontside Ollie” -hitin myötä suureen suosioon noussut skeittaus sopii vauhdikkaana ja työtuolissa herkästi surkastuvia pohje- ja reisilihaksia kehittävänä lajina mainiosti myös toimistoon. Skeittauksessa ideana on liukua skeittilaudan päällä ja tehdä erilaisia temppuja.

Kokeile esimerkiksi näitä:

FS Shove-it – Pop Shove-It mutta lauta pyöräytetään frontside-tyylillä 180°.
Grindaus – Liu’utaan vaikkapa kaidetta tai curbia pitkin trukeilla.
Impossible – Lauta skoopataan pituussuunnassa.
Laserflip – Frontside 360 Shove-It ja Heelflip samaan aikaan.
Hardflip – 180° Frontside Pop Shove-It ja Kickflip samaan aikaan.
Cab – Hypätään fakie-asennosta 360 Ollie.
BigSpin – 180° 360 Pop Shove It.

5. Konttorikätköily

Geokätköilystä alkunsa saanut Konttorikätköily on hauska ja seikkailullinen aarteenetsintäpeli, johon syttyy koko toimisto. Ensimmäiseen lomanjälkeiseen työpäivään tulee ihan uudenlaista jännitystä, kun läppärit, lounarit, luottokortit ja järjestelmien salasananoja sisältävät muistilaput ovat kadonneet tavanomaisilta paikoiltaan työpöydille jätettyjen koordinaattiyhdistelmien taakse.

Jos kätköily on työpaikallanne jo tuttu harrastus, kokeilkaa näitä erikoiskätköjä:

Multikätkö – Koostuu nimensä mukaisesti useista kätköistä. Jokaiselta etapilta löytyy vihje, joka johtaa seuraavalle etapille ja lopulta itse kätkölle.

Laskumulti – Niin sanotun laskumultin koordinaatit paljastuvat etapilta löytyvän ja tiettyyn laskukaavaan liitettävän luvun tai tiedon avulla. Laskumulti tuo ammatillista lisäjännitystä etenkin insinööri- ja tilintarkastustoimistojen kätköilyhauskanpitoon!

Mysteeri – Mysteerikätkön koordinaatit voi saada esimerkiksi ratkaisemalla jonkin arvoituksen tai avaamalla salakirjoituksen. Haastavimpien mysteerien ratkaiseminen voi viedä toisinaan puoletkin työajasta. Turhautuminen ei kuitenkaan kannata: mysteerikätköt kiihdyttävät aivojen verenkiertoa ja tarjoavat ratketessaan suuria onnistumisen elämyksiä.

Riemukasta töihinpaluuta kaikille!


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Työpaikka on terve, kun se leikkii ja tekee töitä –  “Kaiun kiireinen arki on täynnä ylläreitä sekä suunniteltuja jänniä tilanteita, joissa hän kasvaa tiedostamattaan ja tiedostetusti.”

Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy – “Jos on aikaa (Muista: ensi vuonna sitä tuntuu olevan vieläkin vähemmän!), pakollinen paha eli työpöydän raivaus on loistava, terapeuttinen hetki ammatillisen kasvun miettimiseen.

Lataa talteen: Lomaltapalaajan lupauskirje – “Vaikka sopeudut varmasti arkeen vähitellen, mikset tänä vuonna helpottaisi oloasi jo etukäteen? Lataa Kaiun kesälahja Sinulle, lomalainen: kirjepohja, jolla kontaktoit loman jälkeisen itsesi.

Kuva: Kaiku Helsinki

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje