Tee se vähän paremmin

05.08.2013

Salla Syrman

Työkauden aloittaminen puhtaalta pöydältä ei ole koskaan ollut yhtä helppoa kuin tänä syksynä. Keväällä liityin Kaiun toimistonomadeihin eli luovuin vapaaehtoisesti vakituisen työpisteen kahleista. Toisaalta, osa yleisessä käytössä olevista lasipöydistämme on kesän mittaan räjähdellyt alta pois.

Jos satunnaisia räjähdyksiä ei lasketa, toimistolla on heinäkuun lopussa melko hiljaista. Sitä ehtii kansioida asioita, laatia värikkäitä suunnitteluexceleitä ja tehdä hyviä, kestäviä päätöksiä loppuvuodeksi. Olen aina ollut sitä mieltä, että uuden vuoden lupaukset ovat skumppanousuissa luotua lumetta – todellinen muutoksen voima virtaa suonissa syksyllä! (Samoilla linjoilla on niin ikään lomilta palannut Katariina, joka haluaisi tehdä ihmisten päätöksentekoprosessien ajoittumisesta viiden vuoden seurantatutkimuksen.)

Innoituksen tämän syksyn lupaukselleni sain jo keväällä Kaiun strategiapäivillä, kun kollega kertoi meille Pekka Karhuvaaralta, MTV:n entiseltä toimitusjohtajalta, kuulleensa tarinan:

Kun Pekka Karhuvaarasta aikoinaan tuli MTV:n toimitusjohtaja, työntekijät kyselivät häneltä kohdatessaan, miten Maikkarilla meni.  Pekka keskusteli jokaisen työntekijän kanssa ja antoi ohjeen kutakuinkin näin: ”Keskity omaan työhösi ja tee se vähän paremmin. Jos olet kuvaaja, kiipeä puuhun tai parvekkeelle, jotta saat sellaisen kuvan, jota muilla ei ole. Jos olet toimittaja, tuo se skuuppi, jota muilla ei ole. Anna, että minä mietin, miten Maikkarilla menee. Kun kaikki tekevät työnsä paremmin, meillä menee varmasti hyvin.”*

Tarina on paitsi erinomainen esimerkki strategian konkretisoimisesta, se sisältää myös terveen muistutuksen: Keskity. Tee vähän paremmin.

Viestintäammattilainen pääsee valitettavan harvoin kiipeilemään puuhun, mutta silti ihan kaiken voimme mekin tehdä vielä vähän paremmin. Jokainen asiakkaalle lähtevä meili voi olla vielä vähän selkeämpi. Jokaisessa ideointisessiossa itseä ja muita voi yllyttää vielä vähän pidemmälle. Ennen kuin sanoo suoralta kädeltä ei, voi edes hetken miettiä miksei.

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta onko tosiaan? Ihmismielellä on nimittäin voimakas taipumus aikamatkailuun. Kiireisinä aikoina tuttuja ovat palaverit, joissa samaan aikaan analysoin, mitä olisin voinut tehdä toisin edellisessä palaverissa. Tai mietin jo seuraavaa palaveria. Kun mieli on samaan aikaan muualla, on vaikea keskittyä tekemään käsillä oleva homma eri tavalla kuin aiemmin.

Ei riitä, että muistuttaa itseään kerran tai kaksi vuodessa juhlavien lupausten yhteydessä. Karhuvaaran tarinan ajatus tulisi muistaa joka aamu.

Meidän työssämme menestys on yhtä kuin tyytyväinen asiakas. Kuten Pete alkukesästä kirjoitti, tyytyväinen asiakas on sellainen, joka tuntee olevansa ainoa. Siksi tämän yrityksen sankareita ovat ne, jotka tekevät pienimmätkin asiakastyöhön liittyvät asiat keskittyneesti, joka kerta vähän paremmin.

*Tarina jaettu Pekka Karhuvaaran suostumuksella.
KUVA: “Planet Spaceballs”, Riku Syrman

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA