Täydellisen tiedotteen jäljillä, osa 2: Otsikoinnin nyrkkisäännöt, ja miten rikkoa niitä

23.10.2014

Ismo Savolainen

OSA 1: “KESKINÄISEN KEHUMISEN KERHO EI KIINNOSTA”
OSA 3: “KAKSI SILMÄÄ EI RIITÄ”

Kollegani sanoi kerran, että tiedotteen otsikon pitää olla niin hyvä, että se kiinnostaa toimittajaa, mutta niin huono, että toimittaja helposti keksii paremman. Hyvin sanottu, vaikkakin käytännössä vaikea toteuttaa.

Otsikko on tiedotteen olennaisin asia. Jos otsikko ei herätä lukemaan, sitten on aivan sama, mitä sisältö on. Hyvä otsikko ei välttämättä ole hyvä otsikko, vaan sellainen, että oikea kohderyhmä huomaa sen.

Väliotsikko

Eräs toinen kollegani sanoi kerran, että tiedotteeseen ei perinteisesti kuulu väliotsikointi. Miksi ei? Minä ainakin rikon tuota sääntöä jatkuvasti, koska joku muukin voi lukea tekstejä yhtä oudosti kuin minä.
Oikeastaan tuolla alussa korostamani otsikon tärkeys on vähän puppua, koska itseäni se ei aina pysäytä. Useimmiten silmäilen tekstejä takaperoisesti ja voi olla että viimeinen väliotsikko on se, joka saa minut lukemaan koko tekstin.

Sisältö

Tässä vaiheessa huomaan, että kuitenkin se sisältö on kuningas. Kehäpäätelmäni on, että eihän sillä oikeasti ole väliä, houkutteleeko otsikko lukemaan, jos sisältö ei kiinnostakaan. Lukija tuntee tulevansa petetyksi.
Tiedotteen kirjoittaminen on tasapainoilua.
Pari sisältövinkkiä omasta kokemuksesta: Mene suoraan asiaan. Älä jaarittele. Lyhennä. Ota “toimialan johtava” -liirum-laarum pois ja lyhennä. Karsi suosikki-ideoitasi tylysti ja lyhennä. Lue läpi ja lyhennä.

Kielioppi

Kaikki kollegani ovat sanoneet, että kielioppi ja oikeinkirjoitus ovat erittäin tärkeitä. He ovat hyvin oikeassa. Kirjoittamistani tiedotteista tosin keskustellaan paljon enemmän silloin, kun olen kirjoittanut jotain väärin.
Hmmm… heikkoudet pitää kääntää vahvuuksiksi.

Ismon kirjoitus on osa Täydellisen tiedotteen jäljillä -haastetta, jonka Salla “Sitaatti” Syrman aloitti muutama viikko sitten tekstillä Keskinäisen kehumisen kerho ei kiinnosta. Seuraavaksi haasteen ottaa vastaan Anni “Verbi” Pakonen, jonka tiedotteita Kaiun asiakkaat ovat ylistäneet muun muassa näin: “Jälleen kerran Anni, mahdottoman hyvä tiedote ja tuo teidän upea verbien käyttö hivelee mieltä ja korvaa!”
Kuva: Dan Taylor (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA