Tämän takia Kaiku on Suomen kolmanneksi paras viestintätoimisto

15.05.2015

Pete Saarnivaara

Kaiku on tuoreessa Markkinointi&Mainonta-lehden teettämässä maineselvityksessä viestintätoimistoista sijalla 3. Kaikista Suomen mainos-, media-, viestintä- ja digitoimistoista Kaiku on kymmenenneksi maineikkain. Lue lisää, jos haluat tietää, miksi.

Marmai teettää vuosittain toimistojen mainetutkimuksen, jolla mitataan Suomen merkittävimpien markkinointiviestintätoimistojen ulkoista yrityskuvaa. Lisätietoja tutkimuksesta, sen tuloksista ja menetelmästä löytyy Marmaista.

Kymmenen kärkeen kuuluvat:

  1. Hasan & Partners
  2. Dagmar
  3. SEK & Grey
  4. Miltton
  5. Bob the Robot
  6. Hill+Knowlton Strategies 
  7. TBWAHelsinki
  8. Mirum (entinen Activeark JWT)
  9. Folk
  10. Kaiku Helsinki

Tutkimus on tehty jo 29 kertaa. Alun perin sillä mitattiin vain mainostoimistojen mainetta: tutkijat luettelivat vastaajille tunnettujen mainostoimistojen nimiä ja vastaajat antoivat arvionsa näistä. Pari vuotta sitten ryhdyttiin kysymään vastaajilta itseltään, mitä he pitävät alan maineikkaimpina toimistoina. Seurauksena monet perinteiset mainostoimistot ovat pudonneet listalla ja tilalle on noussut viestintä-, media- ja digitoimistoja.

Sillä uhallakin, että toimistojen luokittelu on ongelmallista: Kaiun edellä on vain kaksi selvästi viestintätoimistoksi profiloitunutta toimijaa, Miltton ja Hill+Knowlton. Milttoniin kuuluu myös mainostoimisto ja Hill+Knowlton tarjoaa esimerkiksi kampanjoita ja palvelumuotoilua. Siitä huolimatta ne tunnetaan ennen kaikkea viestintätoimistoina.

Vastaavasti mainostoimisto Hasan&Partnersilla on oma viestintäyksikkönsä ja mediatoimisto Dagmar tekee myös esimerkiksi sisältömarkkinointia. Silti on melko turvallista sanoa, että Hasan on profiililtaan ennen kaikkea mainostoimisto ja Dagmar mediatoimisto.

Nykyisen Kaiku Helsingin aloituksesta on vasta vajaa kolme vuotta. Miksi Kaiku on hypännyt näin nopeasti kymmenen maineikkaimman toimiston joukkoon ja Suomen kolmanneksi parhaaksi viestintätoimistoksi?

Kysymys täytyy pilkkoa kahteen osaan.

1. Miksi niin moni vastaaja on nimennyt meidät?

Kuinka ollakaan, tähän vaikuttaa kovasti se, keneltä on kysytty. Yleensä meidän kokoluokkamme viestintätoimistot eivät nouse kaikkien toimistojen mainelistalla kymmenen kärkeen ihan vain siksi, etteivät ne ole markkinointipäättäjien keskuudessa riittävän tunnettuja – eli tarpeeksi moni vastaaja ei spontaanisti muista mainita niitä. Meidän on nyt muistettu. Tähän on vaikuttanut se, että Markkinointiviestinnän toimistojen Liitto MTL pyysi jäsenyrityksiään toimittamaan oman asiakasrekisterinsä tutkimuksen tehneen Add Valuen käyttöön. Me toimitimme listan niistä asiakkaista, jotka antoivat siihen luvan.

Tämä ei kuitenkaan taida yksinään riittää vastaukseksi edes ensimmäiseen kysymykseen. Rekistereitä toimittivat muutkin toimistot. Meidän toimittamamme listan osuus on alle 3 prosenttia kaikista niistä, joille kysely on lähetetty (olettaen, että kysely lähetettiin kaikille meidän listallamme olleille). Kaiun tunnettuus ylipäänsä lienee siis nousussa. Tähän viittaavat muutkin viime aikoina tehdyt tutkimukset.

2. Miksi meitä on arvioitu näin positiivisesti?

Tähän on vaikea etsiä vastausta mistään muusta kuin siitä, että asiakkaat ovat tykänneet. Ja niillä, jotka eivät ole tehneet töitä kanssamme, on meistä kuitenkin positiivinen kuva. Viimeiset pari vuotta olemme erityisesti keskittyneet asiakastyytyväisyyden ja asiakkaiden meidän kanssamme saavuttamien tulosten parantamiseen entisestään. On näemmä kannattanut.

Joten kiitos luottamuksesta! Tänä vuonna olemme satsanneet entistäkin enemmän asiakastyytyväisyyteen ja palvelun parantamiseen ison Tekes-rahoitteisen kehittämishankkeen kautta. On kaikki syy epäillä, että olemme jatkossakin luottamuksen arvoisia.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Treenaa somekriisiä jo nyt, älä vasta tositilanteessa – “Tämän päivän asiakas ei laahusta kauppaan hattu kourassa. Ei: Asiakas 3.0 vaatii palvelua ja tietää, että hänellä on valinnanvaraa ja valtaa.

Beyoncé hylkäsi YouTuben – pitäisikö sinunkin? – “Tässä tuorein arvio siitä, kuinka monelle tykkääjälle Facebook-päivityksesi näkyy ilman maksullista markkinointia.”

Sijoitustalous-blogi palkittiin – Voitto lohkesi valmentavalla sisällöntuotannolla! – “Sisällöntuotantomalliin ja kirjoittajien jatkuvaan valmennukseen panostettiin alusta saakka.”


Kuva: Kaiku Helsinki pihalla kesällä 2013. Nyt meitä on jo enemmän. Kuvan otti mainio Pekka Kiirala.

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje