Tajusiko kukaan panostusta?

02.02.2017

Tuulikki Rautiainen

Kerron teille nyt salaisuuden. Sellaisen, mistä kahvihuoneessa ohimennen keskusteltiin, mikä ei ollut alun perin tarkoitettu julkiseksi, mutta paljasti tiedostamattoman asenteen myös suutarin lasten keskuudessa.

Vuoden alussa vietimme strategiapäivää koko Kaiku Helsingin työntekijä- ja kumppanijoukon kanssa. Päivän aikana tehtiin kaikkea, mitä perusstrategiapäivässä tehdään: asetetaan tavoitteita, keskustellaan niihin pääsemisestä ja opitaan yhdessä, sekä tietysti syödään ja pidetään hauskaa. Päivästä jäi kokonaisuutena positiivinen fiilis. Kaiku Helsingin suunta on hyvä, kasvutavoitteet kunnianhimoisia ja askelmerkit kohdallaan. Nyt vaan tehdään yhdessä.

Viikonlopun jälkeen kysyin Kaiun toimarilta Peteltä, että pitäisiköhän jonkun kirjoittaa blogipostaus perjantain annista. Peten mielestä idea oli hyvä, ”…mutta ei varmaan siitä työyhteisötaito-osuudesta.”

”Miksi se on salaisuus?”

Työyhteisön kehittäminen, työntekijöihin panostaminen ja henkilöstön osaamisen kehittäminen ovat parasta, mitä yritykset voivat tehdä pitääkseen huolta tärkeimmästä kilpailuvaltistaan, eli oppimiskyvystään, myös asiakkaiden näkökulmasta. Mikseivät asiakkaat ja kaikki muutkin haluaisi lukea, että heidän tärkeistä yhteistyökumppaneistaan pidetään huolta, heidän osaamistaan kehitetään ja heitä haastetaan?

Työntekijäkeskeinen yrityskulttuuri on jokaisen aikaansa seuraavan johtajan fokuksessa, mutta erittäin harvoin (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) siitä kerrotaan ylpeästi ääneen talon ulkopuolella. Ehkä siitä mainitaan intrassa pienessä uutisessa, mutta sitäkin karsastetaan, koska kaikki eivät ehkä päässeet sillä kertaa osallistumaan valmennukseen, eikä ketään haluta jättää ulkopuolelle. Haloo. Samalla logiikalla kenenkään menestystä, onnistumisia tai saavutuksia ei voisi juhlia, koska kaikki eivät olleet mukana saajapuolella tai tekijöinä.

Kehitä osaamista ääneen

Valmennusohjelmia suunnitellessani pohdin asiakkaiden kanssa aina sitä, miten osaamisen kehittämisestä kerrotaan niin talon sisällä kuin ulkopuolellakin. En halua kehittää henkilöstön osaamista niin, ettei kukaan koskaan tajunnut miten paljon heihin panostettiin.

Ympäröivä maailma muuttuu, neljäs teollinen vallankumous on käynnissä ja kovista tekijöistä käydään tiukkaa kisaa. Tämä kaikki johtaa siihen, että osaamista on pakko viedä ihan uudelle tasolle, niin työnantajan kuin meidän työtätekevienkin. Haluamme molemmat kehittää työtapoja liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti. Haluamme olla ylpeitä työpaikastamme. Väitän, että parasta HR-viestintää ja työnantajamielikuvamarkkinointia on sen kaiken arjessa tapahtuvan hyvän retosteleminen ääneen niin, että kilpailijatkin kuulevat. Ehkä se poikii jotain hedelmällistä yhteistyötä toimialan sisällä, joka vie kaikkia eteenpäin. Ehkä se antaa asiakkaalle kimmokkeen jatkaa tulevaisuudessakin yhteistyötä, koska kaikki haluavat tehdä yhteistyötä menestyjän kanssa. Ainakin se lisää työntekijöiden ylpeyttä ja sitoutuneisuutta työnantajaansa ja vahvistaa työnantajakuvan lisäksi myös itse valmennusohjelman vaikutusta.

Luottamus lisää onnellisuutta

Nyt kerron, mikä minulle jäi päällimmäisenä Kaiun strategiapäivän työyhteisösessiosta mieleen: luottamus. Luottamus käsitteenä ja erilaisina ilmentyminä. Lyhyehkössä tuokiossa käydyt keskustelut herättivät minussa ajatuksia ja odotuksia itseäni kohtaan, ei odotuksia muutoksesta, jonka joku muu toteuttaisi. Sattumalta sitten viikonloppuna luin artikkelin aihetta sivuten Harvard Business Reviewsta. Sen mukaan luottamus yhdistettynä merkitykselliseen toimintaan stimuloi aivoissa oksitosiinituotantoa, joka puolestaan tuottaa onnellisuutta. Tiivistetysti voidaan sanoa, että luottamus ja merkityksellisyys työssä luovat mekanismin, joka tuntuu onnellisuudelta.

Täällä on siis talo täynnä onnesta hyriseviä, tai ainakin siihen eväitä saaneita asiantuntijoita, jotka taas tänäänkin ovat jakaneet osaamistaan asiakkaidemme kanssa. Kehitämme osaamistamme, ja Kaiku Helsinki tukee meitä. Onko tätä parempaa uutista olemassakaan meidän asiakkaidemme näkökulmasta?


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Johtamisoppia judosta –  “Judo tarkoittaa joustavaa tai pehmeää tietä. Vastustajan voimaa pyritään aina käyttämään hyväksi. Hyvä johtaja pystyy samalla tavalla kääntämään työyhteisön muutosvastarinnan tai negatiivisen ilmapiirin edukseen, jos hän kuuntelee ja arvostaa ihmisiä.”

Kaiun työsuojelu – viisi vinkkiä parempaan työelämään – “Työpäivän aikana pikku juttuihin huomiota kiinnittämällä viestintäkonsultin ja viestinnän suunnittelijan mieli pysyy positiivisena. Näillä vinkeillä account executivet ja sales managerit löytävät sisäisen zenin.”

Ratkaisetko konfliktin työpaikalla statement-Peltoreilla vai keskustellen? – “Me-hengen synnyttäminen ja ylläpitäminen ei ole kiinni pelkästään henkilökemioista. Hyvä työilmapiiri syntyy harvoin itsestään – sen luomista pitää harjoitella.”

Kuva: iStock

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje