”Shit doesn’t just happen” − lyhyt oppimäärä asiakastyöstä

26.07.2016

Taina Rinta-Kauhajärvi

Vietin heinäkuun alussa viikon EACA:n järjestämässä International Advertising Summer Schoolissa Berliinissä. Koulutuksen teemat jakautuivat kahtia: toinen puoli luennoista keskittyi pitkälti mainontaan ja toinen puoli siihen, miten me viestintä- ja mainostoimiston työntekijät voisimme tehdä työmme asiakkaiden suuntaan entistä paremmin. Alun perin Bob Mayerin tokaisemalla ”Shit doesn’t just happen” -sitaatilla viitattiin siihen, että voimme itse aktiivisesti koko ajan vaikuttaa tekemäämme työhön ja luomiimme asiakassuhteisiin. Tavoitteena tietysti on, että mahdollisimman moni yhteistyö jatkuu hedelmällisenä ja pitkäaikaisena.

Brexitistä syvästi järkyttyneet luennoitsijat (joista jokainen aloitti luentonsa pyytämällä anteeksi) listasivat lukuisia keinoja ja välineitä luovien toimistojen asiakastyön parantamiseen. Tässä siis muistutus ja ohjenuora itsellemme ja muille asiantuntijaorganisaatioille siitä, mitä erilaiset organisaatiot odottavat yhteistyöltä.

Tiivistetysti 15 olennaisinta:

1.       Tee, mitä lupaat

2.       Pidä säännöllisesti yhteyttä

3.       Ole mukava, luova, selkeä, kannustava, täsmällinen ja tavoitehakuinen

4.       Käytä jokainen euro, niin kuin se olisi omasi

5.       Tee palavereista mielekkäitä

6.       Kunnioita kaikkien ammattitaitoa

7.       Vältä monimutkaisuutta, rohkaise yksinkertaisuuteen

8.       Muista uudistua ja mennä eteenpäin

9.       Tutustu asiakkaan liiketoimintaympäristöön ja ymmärrä sen lainalaisuudet

10.   Kerro mielipiteesi

11.   Linkitä viestinnän ja markkinoinnin ratkaisut osaksi asiakkaan liiketoimintatavoitteita

12.   Muista myös luvut ja ymmärrä, mitä niiden taakse kätkeytyy

13.   Vietä asiakkaiden kanssa aikaa

14.   Tarkkaile asiakasorganisaation ympärillä tapahtuvaa kilpailua

15.   Nauttikaa menestyksestä yhdessä

Ekstravinkki: Toistimme luennolla ryhmissä isoon ääneen otsikon sitaattia. Seuraavan kerran, jos joku on menossa pieleen, suosittelen nousemaan ylös ja huutamaan kovaa ”Shit doesn’t just happen!”. Kuulostaa tyhmältä, mutta voi auttaa.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Ajattelua herättävää viestintää –  “Meitä viestintätoimistoja lähestytään hyvin usein haastavalla tilanteella: oma viestintä ei tuota tulosta.”

Vihaa vai rakkautta viestinnän kautta? – Esittelyssä faith-holderit ja hateholderit – “Media on toki voimissaan viestijänä, mutta netin ja erityisesti sosiaalisen median myötä sanoman perinteisistä vastaanottajista on tullut aktiivisia viestijöitä. Vieläpä vaikuttavia sellaisia.”

Kuva: Kaiku Helsinki

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA