Selviä somekonfliktista 1–10–100 -säännöllä

Petteri Puustinen

26.11.2020

Mitä teen, jos joudun inhottavaan tilanteeseen sosiaalisessa mediassa?

Somekohut ja -konfliktit huolettavat meitä kaikkia. Olitpa sitten yritys- tai organisaatiotilin ylläpitäjä tai omalla nimelläsi somessa viestivä asiantuntija, olet takuuvarmasti törmännyt Twitterissä, Facebookissa tai muussa kanavassa tukalalta tuntuviin tilanteisiin. Miten sellaisista selviää kuivin jaloin, puhtain paperein, ja oma ylpeys ja mielenterveys tallella?

Me Kaiku Helsingin sosiaalisen median valmentajat suosittelemme hengittämään syvään, hakemaan kupin kahvia ja sen jälkeen turvautumaan somekonfliktien 1–10–100 -sääntöön. Se menee näin:

Somekonfliktin 1–10–100 -sääntö

Hankalassa sometilanteessa on yleensä 1 ihminen, joka luo ongelman. Hän kenties kommentoi julkaisuasi epäasiallisesti, vääristelee sanojasi, syyttää sinua jostain mihin et ole voinut vaikuttaa, kääntää puheenaiheen väkisin omaan agendaansa, tai muuten vain käyttäytyy huonosti.

Tuo 1 ihminen saa liikkeelle 10 muuta ihmistä, jotka saapuvat väittelemään äänekkäästi. Osa heistä on “vastustajasi” puolella, osa on sinun puolellasi ja osa hämmentää keitosta ihan vain huvikseen. Heillä on mielipiteitä ja he haluavat antaa niiden kuulua.

Tässä kohtaa itse kunkin tulee helposti tehtyä harmillinen virhe: alat väitellä, vängätä tai “keskustella” edellä mainittujen 1:n tai 10:n kanssa. Tällöin kuitenkin uppoat helposti loputtomaan somesuohon ja menetät sekä yöunesi että uskosi ihmiskuntaan.

Sen sijaan: rauhoitu ja muista, että 1 lietsoja tai 10 äänekästä kommentoijaa eivät itse asiassa ole tärkeimpiä tässä somekeskustelussa. Härdellin ulkokehällä nimittäin on 100 hiljaista sivustaseuraajaa. He eivät kommentoi suuntaan tai toiseen, eivät tykkää tai uudelleentwiittaa. Mutta he seuraavat keskustelua ja tekevät omat johtopäätöksensä siitä, kuka on fiksu ja kuka on asiaton öykkäri. Nämä 100 ovat varsinainen yleisösi.

Et voi koskaan voittaa 1:tä räyhääjää puolellesi, mutta vastaamalla hänelle asiallisesti, jämptisti ja sivistyneesti teet vaikutuksen 100:an. Siitä on sinulle hyötyä pitkässä juoksussa.

Somekohun 1–10–100 -sääntö
Ytimessä yksi öykkäri, liepeillä kymmenen äänekästä kommentoijaa, keskustelun ulkokehällä sata hiljaista sivustaseuraajaa. Kenelle varsinaisesti viestit?

1–10–100 käytännössä

Miten sitten toteutat 1–10–100 -sääntöä käytännössä? Tässä muutama vinkki tai pohdinnan aihe:

• Harkitse, tarvitseeko sinun vastata someöykkärille ollenkaan. Miten 100 tulkitsisivat sen, jos antaisitkin 1:n vain olla, etkä reagoisi häneen lainkaan?

• Riittääkö tykkäys tyynnyttämään öykkärin? Joskus vastaamatta jättäminen saattaa lietsoa öyhöttäjän entistä pahempaan aggressioon. Mutta varsinaisen vastaamisen sijaan saattaa riittää, jos tykkäämällä todistat, että olet nähnyt hänen viestinsä. Jos annat Facebookissa peukkua tai Twitterissä sydäntä, riehujan kiehunta saattaa sammahtaa alkuunsa.

• Jos vastaat riidankylväjälle, kerta riittää. Jos hän väittää, että firmasi rahoittaa pakkoruotsia ajavaa globaalia liskoihmisten salaliittoa, voit toki ohjata hänet linkillä yrityksesi verkkosivulle lisätietoja hakemaan. Mutta jos hän vastauksestasi huolimatta edelleen jatkaa melskaamista pakkoruotsiliskoilluminatista, sinun ei enää tarvitse vastata uudelleen. 100 tekivät jo omat johtopäätöksensä.

• Älä suhtaudu alentuvasti. Typeriin kysymyksiin tekee välillä mieli antaa typeriä vastauksia ja nuijia öykkäri verbaalisesti maanrakoon, mutta se ei ole fiksua ison kuvan kannalta. 100 saavat sinusta paremman kuvan, jos kohtelet kaikkia asiallisesti.


Kirjoittaja

Petteri Puustinen on Kaiku Helsingin somevalmentaja, -strategi ja -sisällöntuottaja. Hän on hieman huolissaan koronakevään jälkeen entistäkin kiivaammaksi käyneestä somen keskustelukulttuurista ja toivoisi kaikille hattuja ja jäitä niihin. Twitteristä löydät Petterin nimimerkillä @petteripuu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Saattaisit pitää myös näistä:

Hyvä someohje kannustaa henkilöstöä askel askeleelta – Case Senaatti-kiinteistöt

Twitter-profiili – Millainen on hyvä?

Polttavinta sosiaalisessa mediassa juuri nyt? – 5 tuliaista Social Media Week Londonista

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje