Ratkaisetko konfliktin työpaikalla statement-Peltoreilla vai keskustellen?

23.09.2016

Sanna Puutonen

Työpaikan vuorovaikutustilanteita voi ja pitääkin harjoitella.

Olen ennen Kaiku-aikaani työskennellyt yli viidessätoista eri organisaatiossa. Niitä kaikkia yhdistää yksi asia: aika ajoin työpaikalla syntyy konflikteja.

Tyypillisimmin kahinat saavat alkunsa arkisista erimielisyyksistä. Itse olen kiistellyt muun muassa siitä, pitääkö kattotikkaiden kiinnityspalat asetella maalauslinjalle etu- vai takapuoli ylöspäin, viedäänkö tiskikärry keittiöön puolillaan vai vasta kun se pursuaa ääriään myöten, ja saako avokonttorissa puhua vai ei.

Riidat eivät kerro työyhteisön huonosta hengestä sen enempää kuin niiden puute hyvästä. Kivan ja kurjan työpaikan erottaa toisistaan se, miten konfliktit ratkaistaan.

Entisillä työpaikoillani on kokeiltu esimerkiksi kattotikkaiden heittelyä seinään, tiskikärryjen viemättä jättämistä ja statement-Peltoreita – mutta myös ongelmien selvittämistä yhdessä keskustellen.

Viimeksi mainittu ratkaisumalli toimii kokemukseni mukaan organisaatioissa, joissa jokainen työntekijä tuntee, että heitä ja heidän työtään arvostetaan. Töistä ja niiden tuloksista ollaan vastuussa yhdessä, esimiehiä ja harjoittelijoita myöten. Kivoilla työpaikoilla on vain meidän töitä.

Me-hengen synnyttäminen ja ylläpitäminen ei ole kiinni pelkästään henkilökemioista. Hyvä työilmapiiri syntyy harvoin itsestään – sen luomista pitää harjoitella. Kaiku Helsingin Tuulikki Rautiainen ja Sofigaten Milla Kettunen jakoivat Assistenttifoorumi 2016 -tapahtumassa vinkkejä, joiden avulla jokainen voi omalta osaltaan toimia työyhteisönsä hengennostattajana. Keräsin alle niistä parhaat.

Parhaat vuorovaikutusvinkit työilmapiirin parantamiseen

1. Kehu työkaveriasi. Opetelkaa huomioimaan toistenne pienimmätkin onnistumiset ja kertomaan niistä ääneen. Kehujen aiheena voi olla vuoden suurin kauppa – tai vaihtoehtoisesti sovittuun aikaan aloitettu palaveri. Perustakaa kehumista tukevia kanavia, joiden kautta hyvä pääsee kiertoon.

2. Kun onnistut, anna sen näkyä. Arvosta työpanostasi ja ammattitaitoasi, ja iloitse rohkeasti omista onnistumisistasi. Muista antaa kiitosta myös sinua auttaneille työkavereille.

3. Päättäkää tavoitteet yhdessä, ja keksikää niiden toteutumista edistäviä kannustimia. Miettikää yhdessä, millaiset asiat voisivat parantaa kaikkien viihtyvyyttä työpaikalla. Jos esimerkiksi tiimin sähköpostit kuormittuvat sisäisistä meileistä, ottakaa tavoitteeksi hoitaa kaikki sisäiset asiat yhden päivän ajan chatissa tai kasvotusten. Palkitkaa itsenne onnistumisesta.

Tuulikki Rautiainen on Kaiku Helsingin valmentaja ja konsultti, jonka erikoisalaa ovat vuorovaikutus, asiakaskohtaamiset ja kollaboraatio. Seuraavan kerran Tuulikin voi bongata Talentum eventsin järjestämässä Sisäisen viestinnän työkalut -koulutuksessa, jossa mukana on myös toinen Kaiun valmentaja Salla Syrman.

Ja hei! Sisäinen viestintä on tehokasta, kun se on kiinnostavaa. Tule Kaiun Aamuravisteluun 16.11.2016 kuulemaan, miten kiinnostavuusmuotoilu tuottaa parempaa viestintää. Paikalla opastamassa Kaiun kiinnostavuuskonsultti Petteri Puustinen ja valmentaja Salla Syrman. Tilaisuus on osallistujille maksuton.

Ennakkoilmoittautumiset ja lisätiedot: jonna.jusslin@kaikuhelsinki.fi.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Työntekijälähettilyys ei synny pakottamalla –  “Mikään maksettu mainos ei voita sitä, kun organisaation työntekijät jakavat viestejä vapaaehtoisesti ja vielä siksi, että he uskovat tiedon voivan aidosti hyödyttää verkostojaan.”

Millainen GoT-johtaja olisit? Vieläkö olisit elossa? – “Millaisia johtajia GoT:n kuudennella kaudella nähtiin? Mitä heiltä voi oppia? Kuka sinä olisit?”

Kiinnostavuusmuotoilu –  “Sisältöjen tulva on aivan valtava tänä päivänä. Miten moisesta vyörystä on edes pieni mahdollisuus erottautua ja saada oma viestinsä läpi? Yksinkertainen vastaus on: ole kiinnostava.”

Kuva: Ken Teegardin (Flickr)

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje