Pukki, PR-kasvoista kiireisin

13.12.2013

Salla Syrman

Kuka yli 1700-vuotias hahmo jaksaa väsymättä paiskia PR-hommia vuodesta toiseen? No tietenkin joulupukki, alun perin 300-luvulla elänyt Pyhä Nikolaus, latinaksi Sanctus Nicolaus, myöhemmin hollanniksi Sinterklaas ja lopulta englanniksi Santa Claus.

Me suomalaiset tiedämme, että pukin tärkein PR-työ on edistää Suomen maabrändiä. Pukki on kuitenkin kysytty kaveri muuallakin, emmekä me voi häntä omiakaan. Kumppanuus Coca-Colan kanssa alkoi jo 1920-luvulla. Sopimukseen kuului punainen työasu ja pulleampi, ystävällisempi olemus (Sillä kuinka kokisen suurkuluttaja voisi olla laiha ja äkäinen?). Toisin kuin yleensä luullaan, tölkin punaa imitoiva puku ei tullut pukille yllätyksenä, vaan hän oli omatoimisesti käyttänyt väriä jo aiemmin puvustossaan. Yhteistyö Coca-Colan kanssa kuitenkin vakiinnutti pukin ulkoasun tutussa nykymuodossaan.

Tänä syksynä pukki pestattiin Kanadaan, halpalentoyhtiö WestJetin avuksi. Uuden sopimuksen myötä täytyi taas pukea ylle uusi työasu, sillä punainen sointui brändiväreihin huonosti. Mutta ei siinä mitään, kenen leipää syöt, sen värejä tunnustat.

 

 

 

 

 

 

 

WestJet antoi pukille varsin mieluisan ja osaamisprofiiliin erinomaisesti sopivan tehtävän: toiveiden kyselemisen ja niiden täyttämisen. Lähtöportilla pukki ilmestyi matkustajille taikalaatikon ruudun kautta ja “muina miehinä” tiedusteli lahjatoiveita. Määränpäässä matkustajia odottivat pukki, keinolumisade ja matkatavarahihnalla unelmien joululahjat, jotka WestJetin työntekijöistä värvätty tonttuarmeija oli käynyt juosten ostamassa. Voi sitä hämmästyksen ja liikutuksen määrää! Kamera! Tabletti! Plasma-TV! Sukat!

Pukin ja WestJetin hyväntahdon tempaus on levinnyt somessa huimalla vauhdilla. Mashablen Christina Warren kertoi Facebook-statuksessaan, että WestJetin jouluihme oli rikkonut ennätyksiä jakamisen nopeudessa. Youtubessa katselukertoja on jo yli 14 000 000. Yleisön palaute on ylistävää: “Uskomatonta!”, “Silmät kostuvat!”, “Nyt uskon taas joulupukkiin!”. Tällaisestä näkyvyydestä olisi ollut halpa hinta antaa jokaiselle se televisio tai vaikka kaksi.

“Some razzleberry dressing would be nice”*
Ihmeitä tapahtuu ja toiveet toteutuvat. WestJetin tempaus on ainutlaatuinen, tuskin ainakaan ihan heti toistettavissa, mutta silti siinä on takana tuttu kaava. Brändi X yllättää ja palkitsee tavis Y:n = myötäelämistä, jakamista, menestystä. Eikä aina tarvita edes pukkia. Yllätys voi olla ikimuistoinen futismatsi, kuumana päivänä jäästä rakennettu limuautomaatti tai miksei jopa työmatkaa nopeuttava liukumäki. Ilahduttava asia, jota emme osanneet odottaa. Meidän näkökulmastamme suuri satsaus, tuloksien näkökulmasta pieni.

“Halpa PR-temppu”, tuhahti joku Westlinen yllätyksestä. “Ihan sama mitä on, 250 ihmistä tuli hyvälle mielelle”, vastasi toinen. Kun itsekkäisiin tavoitteisiin liittyy epäitsekästä toimintaa, tykkäämme ja jaamme juttua eteenpäin – siitäkin huolimatta, että tiedämme olevamme valjastettuja poroja markkinoijan reen edessä.

Jos pukin hymistely alkaa ärsyttää, täällä muutama rosoisempi otos.

*Suosikki-ihmeeni joulunaikaan: Piirrosklassikossa Mr. Magoo’s Christmas Carol sairas ja köyhä poika Tiny Tim saa kuin saakin himoitsemaansa, fiktiivisistä marjoista tehtyä razzleberry dressingiä. Tunnustan, että itkettää joka kerta.

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje