#OMG #MAAILMANLOPPU #WTF

09.11.2016

Maria-Elena Cowell

”The Day when Data Died”, sanoivat viisaat aamutelkkarissa. Kun ensimmäiset Trump-typerryksen väristykset oli väristy, käynnistyi vallan kauhea näppäimistöjen näppäily. Syyttävä somesormi osoittaa nyt joka suuntaan: miksi Trumpin voittoon ei osattu uskoa?

Gallupit, mittaukset, asiantuntija-analyysit muutamaa poikkeusta  ja/tai pahanilmanlintua lukuunottamatta menivät metsään. Hillaryn piti voittaa! Hänhän oli ”prepared for the job”, perusteellisesti, koko ikänsä.

Vaikuttava viestijä Eero Iloniemi tiivisti sen somessa näin: ”Trump ei voittanut vaan Hillary hävisi. Edes miljoonan dollarin vaalikassa (noin 3 x Trumpia isompi) ja median yksimielinen tuki… ei auttanut”. Eräs entinen suurlähettiläs ilmaisi näkemyksensä vielä lyhyemmin, neljällä kirjaimella.

Syiksi on jo esitetty valkoisen miehen kunnianpalautusta, naisvihaa, tunnepolitiikan voittoa, anti-elitismiä, nostalgiaa, näköalattomuutta… eikä FBI:n kriittiseen aikaan nostama uusi tutkinta Clintonin sähköposteista jää sekään kivistä kääntämättä. Pätevä nainen versus röyhkeä mies -keskusteluakin on jo käyty kuukausikaupalla.  Tästä vaalista tulee todennäköisesti tutkituin poliittinen tapahtuma koskaan*, eikä juuri nyt käy kateeksi demokraattileirin neuvonantajia, kampanjapäälliköitä ja big data -kuiskijoita.

Faktat saivat väistyä kampanjan alta. Ehkä seuraavaksi otamme perinpohjaiseen käsittelyyn määritteen valhe. (Ping vaan Kimmo Collander!)

Unettoman yön ja epätodellisen aamun jäljiltä on vain yksi lohduttava termi: checks and balances.

Ja sitten takaisin lumitöihin.

*Toki maailmansodat, Watergate, Kekkosen uudelleenvalinta poikkeuslailla ja kassakaappisopimus pitää muistaa heti mainita. Toim.huom.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Trump näyttää mallia: Ansaittu media on uskallettava ansaita – “Liian usein me törmäämme viestinnän ammattilaisina asiakkaiden varovaisuuteen. Näkökulmaa viilataan sopivaksi ja lopulta viestikin laimenee niin, ettei se kiinnosta juuri ketään.”

Twitter poliittisen viestinnän keskiössä – “Kuolevaksi tuomittu Twitter on muokannut poliittisen viestinnän suuntaa vuosiksi eteenpäin.”

Kuva: Jonas Bengtsson

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA