Nyt sitä tunnetta

23.05.2016

Jonna Jusslin

Kaava on tuttu: ensin ihmetellään pelaajavalintoja, sitten spekuloidaan alkusarjalla, välissä jännitetään välieriä ja lopuksi, jos hyvin käy, kokoonnutaan kannustamaan oma joukkue mestaruuteen. Harva asia herättää kansassamme yhtä suuria intohimoja kuin vuosittaiset jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut. Tänä vuonna ei homma mennyt niin sanotusti ihan maaliin, mutta oli jälleen uskomatonta seurata suomalaisissa herännyttä kollektiivisen lätkähurman määrää.

Usein kuulee myös kansaa tästä intohimosta kritisoitavan, verukkeella ”koska eihän ne oo edes mitkään oikeat kisat”. Mutta kritiikistä ei välitetä. Nämä MM-kisat ovat meidän juttu, loppuun asti. Edes hopeamitali ei tänä vuonna lannistanut muuten hieman synkeyteen taipuvaisia suomalaisia, vaan pelaajia jaksettiin taputella selkään ja kehua huikeasta turnauksesta ja upeasta matkasta turnauksen jälkeenkin.

Hifistelyn sijaan ymmärrettävyyttä

Vanha klisee pitää paikkaansa: lätkähurma on ainutlaatuinen esimerkki siitä, mihin kansamme kykenee, kun se vaan uskaltaa puhaltaa yhteen hiileen ja vapautua kuorestaan. Suomalaisen tunteen palossa on jotain todella kaunista, koska liekki leimahtaa niin harvoin. Lätkää seuraavat niin mummut kuin milleniaalitkin, eikä ketään jätetä ulkopuolelle. Ummikotkin ovat tervetulleita tutustumaan kansallisen ylpeyden saloihin. Yltiömäiselle hifistelylle ei jää sijaa.

Hienous piilee etenkin siinä, että lätkä onnistuu tarjoamaan tunne-elämyksiä laajalle kohdeyleisölle olematta ylempiarvoinen tai vaikeasti ymmärrettävä. Toki aina ensisijaisesti mukaan lähtevät ne, jotka lajia muutoinkin vuoden aikana hifistellen seuraavat, mutta kerran vuodessa mukaan tempautuu koko kansa.

Yksinkertaisen ja vetoavan viestin rakentaminen ei ole loppujenlopuksi sen monimutkaisemmasta asiasta kiinni, kuin kansaa kansan kielellä lähestymisestä. Hienot graafit tai mahtipontiset suunnitelmat eivät aina pelasta, jos tunnetta ei tavoiteta.

Translation: once a year, during the ice hockey world championships, Finns show some emotion. And it’s pretty fricken great when they do. 


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Trump näyttää mallia: Ansaittu media on uskallettava ansaita –  “Nykyisessä nopean viestinnän maailmassa vahvasti kantaaottavilla mielipiteillä saa huomiota. Liika varovaisuus voi olla vahingollista.”

Vihaa vai rakkautta viestinnän kautta? Esittelyssä faith-holderit ja hateholderit –  “Oli yllättävää huomata, että vielä 2010-luvulla sidosryhmäviestintä esitetään joissain malleissa varsin yksisuuntaisena.”

Ajattelua herättävää viestintää – “Viestintä pitää vaihtaa organisaatiolähtöisestä kiinnostavaksi ja ajatuksia herättäväksi.”

Kuva: RicLaf (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA