Mitä sellainen viestintätoimisto oikein tekee?

28.10.2015

Taina Rinta-Kauhajärvi

Aloitin Kaiussa vuoden alussa. Uuden työn myötä olen saanut selittää eri aloilta tuleville ystäville, sukulaisille ja tutuille, mitä työni pitää sisällään.

Kysymykset ovat olleet kutakuinkin tällaisia: “Teettekö te jotain mainoksia vai?”, “Eikö firmat muka itse osaa tehdä tiedotteitaan?”, “Ai oikeesti, päivitätte jonkun Facebookia ja Twitteriä?”

Olen yrittänyt selittää, että viestintätoimistona tarkoituksemme on toteuttaa asiakkaiden – kuten yritysten, julkisten tahojen ja järjestöjen – viestintää. Asiakas voi esimerkiksi haluta lisää näkyvyyttä julkisuudessa, lisää myyntiä tuotteilleen, apua kriisiviestintään, väärien mielikuvien muuttamista oikeiksi tai vaikkapa yrityksen omien viestien selkeyttämistä sisäisesti ja ulkoisesti päättäjien suuntaan. Keinoja tavoitteiden saavuttamiseen on useita, kuten viestintästrategioiden ja -suunnitelmien laatiminen, tiedotteiden, uutiskirjeiden ja blogien kirjoittaminen, someviestinnän toteutus sekä sparraaminen viestinnän valmennuksilla.

Osalle kysyjistä on tämänkin jälkeen ollut vaikea ymmärtää, miten viestinnän tekeminen voi hyödyttää asiakkaita. Mainonta on helppo ymmärtää – mutta ei sitä, miksi joku muu tekee viestintää yrityksen puolesta.

Tällöin kerron esimerkin tiedotteen tekemisestä: sen ideoinnista, kirjoittamisesta ja jakelusta. Kun Yritys X:n hyvin kirjoitettu, uutiskriteereihin vastaava tiedote menee läpi useammassa eri mediassa, voi nopeasti laskea, mitä maksettu mainospaikka samalla nettisivulla tai lehden palstalla kustantaisi.

Ja kyllä, osa yrityksistä varmasti osaa kirjoittaa tiedotteensa itse. Hektisessä työtahdissa voi kuitenkin olla tuloksekkaampaa, jos työ ulkoistetaan niille, joilla on aikaa perehtyä asiaan ja näkemystä tarkastella sitä mahdollisimman objektiivisesti. Vai monellako kiireisellä myyntijohtajalla, toimitusjohtajalla tai henkilöstöpomolla on aikaa miettiä, mikä olisi tiedotteelle juuri oikeanlainen näkökulma, otsikko, ingressi, haastateltavat, sitaatit, muoto ja pituus? Kuinka moni ehtii analysoida, mille medioille tiedote kannattaa jaella ja miten tiedotteesta tehdään pelkän yritysesittelyn sijaan juttu, joka täyttää uutiskriteerit ja – ennen kaikkea – kiinnostaa lukijaa?

Ja kyllä, päivitämme joskus jonkun Facebookiakin, jotta yritys ja sen henkilökunta voivat keskittyä ydintoimintaansa.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Konsultti, hyödyllinen idiootti?“Ihannetilanteessahan konsultin pitäisi sekä tuntea asiakkaan bisnes täydellisesti että pystyä tarkastelemaan sitä raikkaalla ja uudella tavalla. Olla hyödyllisenä idioottina samanaikaisesti sekä sisä- että ulkopuolella.”

Real Talk: Kaiun harjoittelijat esittäytyvät“Olin suht’ hyvä tyyppi.”

Kesiemme työt“Sain torniekspertiltä todella kovasanaista palautetta ja luikin T-paitahuoneeseen itkemään.”

 

Kuva: JD Hancock (Creative Commons)

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje