Millaiset blogikirjoitukset kiinnostavat? + 20 muuta viestinnän kulmakivikysymystä 20-luvun kunniaksi

Salla Syrman

31.12.2019

Millaiset blogipostaukset kiinnostavat? Kun tutkin Kaiun blogin analytiikkaa, teen saman johtopäätöksen kuin aiempina vuosina: sisältöjemme tähtiä ovat ne, jotka tarjoavat lukijoille jotakin konkreettista hyötyä. Ne vastaavat juuri sellaisiin viestintään liittyviin kysymyksiin, joita toistuvasti kuulemme asiakkailtamme arjessa: miten, miksi, millainen, mitä ja niin edelleen.

Ei ole sattumaa, että blogissamme vilisee tällaisia tekstejä – niin on tarkoituskin. Olemme  päättäneet blogata erityisesti aiheista, joista asiakkaamme etsivät ja kaipaavat tietoa. Emme potki pois aikaan sidottuja näkemyksiä tai kevyempää fiilistelyäkään, mutta haluamme varmistaa, että joka kuukausi meillä on lähettää Kaikuluotain-uutiskirjeessämme jokin aidosti hyödyllinen vinkki tai kokemus. Tästä olemme saaneet tilaajilta kiitosta, ja markkinointitiimimme hyrisee tyytyväisyyttään.

Nyt, kun toimistolla on rauhallista, uppoudun selailemaan tekstejä Kaiku-blogin postauksia useamman vuoden taaksepäin. Teen muutaman havainnon:

  • Blogissamme on paljon tekstejä, joiden sisällöt eivät ole vanhentuneet laisinkaan. Viestintäympäristö muuttuu, mutta monet tärkeät perusasiat pätevät edelleen. On tärkeääkin hahmottaa tällaisia kulmakiviä, kun uusia kanavia ja trendejä nousee.
  • Moni kelpo teksti on unohtunut meiltä ja hautautunut arkiston kätköihin. Tuotamme ahkerasti uutta sisältöä, mutta ihan liian harvoin mietimme, miten vanhoja klassikoita voisi hyödyntää uudelleen.

Niinpä haastan itseni alkavan 20-luvun kunniaksi: sukellan blogiarkistoomme ja poimin pinnalle 20 juttua, joiden vinkit pätevät vielä uudella vuosikymmenellä. Pohdin samalla, mihin kysymykseen ne vastaavat. Pari kahvikuppia myöhemmin kierrätysurakka on valmis.

20 kierrätettyä kulmakivikysymystä 20-luvun kunniaksi

Klikkaa kysymyksen linkistä lukemaan vastaus blogista!

  1. Mitä ihan jokaisen pitäisi ymmärtää vuorovaikutuksesta?
  2. Miten tuunata LinkedIn-profiili huippukuntoon?
  3. Mitä tehdä, kun toimittaja soittaa?
  4. Millainen on vaikuttava somepostaus?
  5. Miten johtaja saa viestinsä läpi myös huonoina päivinä?
  6. Miten kirjoittaa tutkimuksesta uutinen?
  7. Miksi asiantuntijat ovat taipuvaisia viestimään vaikeasti?
  8. Mitkä ovat kolme surkeinta vinkkiä esiintymisjännitykseen?
  9. Miten kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä?
  10. Millainen on hyvä tiedote?
  11. Miten loihtia tekstiin ystävällinen sävy?
  12. Mitä on kriisiviisastelu?
  13. Mitkä taidot korostuvat työelämän viestinnässä vuonna 2025?
  14. Miten motivoida työntekijöitä osallistumaan viestintään?
  15. Miten järjestää onnistunut tapahtuma?
  16. Miten rakentaa tuloksellinen viestinnän valmennus?
  17. Miten tehdä talousluvuista tarina?
  18. Miksi palvelumuotoilu on viestijöiden ja markkinoijien uusi paras ystävä?
  19. Miten johto voi auttaa asiakaspalvelua viestimään paremmin?
  20. Miten päästä liikkeelle viestinnän palvelumuotoilussa ja asiakasymmärryksen hyödyntämisessä?
    + Bonus: Millaiset typot vaanivat viestijää?

Hyvää uutta vuotta 2020!

Vinkki ensi vuodelle: Kun ideoit uusia sisältöjä, älä unohda vanhoja, jo julkaistuja, aikaa kestäviä juttuja. Mitkä edelleen hyödylliset helmet voisit kiillottaa uusiokäyttöön vuonna 2020? Suosittelen tutkimaan!

Salla Syrman on Kaiku Helsingin viestintäkonsultti, valmentaja ja osakas. Hän johtaa asiakastyön ohella Kaiun markkinointia ja ottaa mielellään vastaan toiveita ensi vuoden juttuaiheiksi.

Kuva: Sebastian Davenport-Handley / Unsplash

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje