Millainen tilaisuus kiinnostaa mediaa? – 5 vinkkiä tapahtumajärjestäjälle

04.03.2014

Katariina Ahonen

Viime viikolla pidettiin luultavasti tämän vuoden suurin cleantech-tapahtuma: Green Growth & Cleantech Summit II. TEM:n järjestämään tapahtumaan olisi tullut yleisöä paikalle paljon enemmän kuin 600 henkeä vetävään tilaan pystyttiin ottamaan. Mukana oli paitsi huippupuhujia valtiovallasta (mm. 3 ministeriä) ja yritysten johdosta, myös tavallista reilummin median edustajia: paikalla oli yli 30 toimittajaa ja kuvaajaa.

Median vähentyneet resurssit ja kiire näkyvät viestintätoimistojen suuntaan erityisesti silloin, kun toimittajia kutsutaan tapahtumiin ja seminaareihin. Hyvin harvoin toimittajilla on nimittäin aikaa tulla paikalle, jos tilaisuutta ei ole erityisesti suunnattu medialle.

Miten saat median paikalle? – 5 vinkkiä tapahtumajärjestäjälle

Millaiseen tapahtumaan media sitten tulee paikalle? Cleantech-summitin perusteella ainakin sellaiseen,

  1. joka antaa varman mahdollisuuden tehdä paikan päällä juttuja aiheesta
  2. tai vaihtoehtoisesti antaa toimittajalle hyvän yleiskuvan perehtymistä varten: ei vain yhden toimijan suusta, vaan useampien yritysten ja julkishallinnon edustajien näkökulmasta
  3. jossa tavoittaa sellaisia haastateltavia, joita on muuten vaikea saada kiinni
  4. joka liittyy aiheeseen, joka on muutenkin pinnalla ja kiinnostava kuten cleantech – kiinnostavuuden taas todistaa esimerkiksi ilmoittautujien määrä ja somepöhinä
  5. joka on ylipäätään median tiedossa – itsestään selvästi kymmenistä tapahtumavaihtoehdoista voi valita vain sellaiset tilaisuudet, joista on tietoinen.

Jos summit meni ohi, videotaltiointeja voi onneksi katsoa täältä. Myös Twitter kävi cleantech-keskustelusta kuumana: päivänä aikana tapahtuman hashtagilla #cleantechsummit twiitattiin yli 400 kertaa.

Tietysti voi lukea myös esimerkiksi näitä tai monia muita tapahtumasta ilmestyneitä uutisia:

 


Kuva: Petri Krook, 2point8 Media Oy

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA