Leikataanko enemmän vai johdetaanko paremmin? – 5 sääntöä digiajan johtajalle

19.05.2015

Markku Vänskä

Smolnassa on tehty viime päivinä kipeitä päätöksiä. Ei riitä, että leikataan vaan pitää myös puuttua rakenteisiin, muistuttaa tuleva pääministeri Juha Sipilä. Yhteisten palvelujen tuottaminen pitää tehdä järkevämmin. Se vaatii ennen kaikkea fiksua johtamista, ja viestintää. On siirryttävä digiajan johtamiseen.

Meillä Kaiussa on ollut etuoikeus seurata viestinnän ja johtamisen muutosta eturivistä. Voimme iloksemme todeta, että Suomessa valtionhallinto on eturintamassa pilotoinut ja ottanut käyttöön uudenlaisia ratkaisuja, joissa kansalaiset saavat viranomaispalvelua. Parhaillaan tehdään kokeiluja, joissa videoyhteyden viranomaiseen voi saada näppärästi kotisohvalta.

Vuorovaikutusvalmentajamme Pauliina Perttuli on ollut mukana tuottamassa mittavaa verkkokoulutuspakettia etäpalvelujen tueksi ja valmentamassa eri viranomaisia. Tätä esittelemme myös Valtio Expossa tällä viikolla.

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki: 5 sääntöä virtuaalijohtajalle – Kuva: Dan Previte, https://www.flickr.com/photos/dprevite/ (Creative Commons)

Digijohtaminen vaatii enemmän luottamusta

Valtionhallinnon ja palvelujen tehostaminen vaatii vanhojen johtamisen sääntöjen kunnioittamista. Sipilän viitoittamat rakenneuudistuksetkin onnistuvat paremmin, kun muistaa seuraavat digiajan johtamisen säännöt:

1. Valmenna

Ihmisiä on helppo perehdyttää erilaisten laitteiden tekniseen käyttöön. Vaikeampaa on saada heitä haluamaan toimintatapojen muutosta mitä uusien välineiden käyttö vaatii. Pitää sopia yhdessä vaikkapa pelisäännöt videopalavereihin. Tämä vaatii valmentavaa otetta.

2. Kalenteroi kaikki

Luottamuksen rakentaminen virtuaalitiimeissä on erityisen vaikeaa. Johtamisen perusasiat korostuvat, kukaan ei ole fyysisesti läsnä muistuttamassa esimiehen unohduksista. Siksi on tärkeää itse muistaa asiat.

3. Varaa myös epämuodollista aikaa

Virtuaalisessa maailmassa on vaikea kohdata toista. On helppo uppoutua tehokkaasti vain itse asiaan. Siksi on tärkeää luoda aikaa myös virtuaalisille kahvihuonekohtaamisille.

4. Ole läsnä

Henkilökohtaisissa kohtaamisissa ei riitä että olet paikalla. Virtuaalisesti se riittää vielä vähemmän. Yksisuuntaisen tiedottamisen sijaan kannattaa osallistua keskusteluun, myös epämuodollisesti.

5. Hauskaa saa olla, tai ainakin helppoa

Organisaatioiden sisäiset sosiaaliset mediat ovat kasvattaneet suosiotaan siksi että niiden käyttö on hauskaa ja helppoa. Järjestelmiä valitessa kannattaa kuunnella ihmisiä. Tylsänkin järjestelmän käytöstä voi tehdä hauskempaa.

Sitten vain reippaalla mielellä rakennemuutosta kohti. Kaikessa uudessa piilee aina mahdollisuus!


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Teetkö työtäsi tänään fiksummin kuin vuosi sitten? – “Siteeraan vuorineuvos Tauno Matomäkeä: ‘Tuottavuus on sitä, että tehdään joka vuosi asiat vähän fiksummin kuin edellisenä vuonna.’ Ei sen kummempaa.”

Valmentava johtaminen vaatii luopumista vallasta – “Asemaan perustuvasta vallasta luopuminen voi olla monille iso kulttuurinmuutos; kysyminen on vaikeampaa kuin saneleminen.”

Some-osaaminen on johtajan perustaito – “Johtajien pitää pystyä toimimaan sähköisissä kanavissa yhtä luontevasti kuin kasvokkain asiakkaiden tai alaisten kanssa. Ja mikä tärkeintä: johtajan on pystyttävä tuottamaan sisältöjä, jotka ovat kiinnostavia.”


Kuvat:

Yläkuva: Flickr-käyttäjä “kellinahandbasket” (Creative Commons)

Alempi kuva: Dan Previte (Creative Commons)

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje