Laura Vuorio-Kuokasta Kaiku Helsingin valmennusliiketoiminnan johtaja: “Vahva viestintäosaaminen on kilpailuetu, joka näkyy viivan alla”

Kaiku Helsinki

10.03.2021

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki on nimittänyt valmennusliiketoiminnasta vastaavaksi johtajakseen Laura Vuorio-Kuokan, joka on valmentanut Kaiussa viisi vuotta lukuisia yrityksiä ja organisaatioita. Kaiku pitää vahvoja viestintätaitoja tärkeänä kilpailuetuna yrityksille ja rakentaa uudenlaisia, tutkimukseen nojaavia valmennuspalveluja.

Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitys on noussut kuluneen vuoden aikana valokeilaan. Kun viestittävää on paljon ja työympäristöt ovat nopeasti digitalisoituneet, tarvitaan vahvaa viestintäosaamista. Ei riitä, että vain viestinnän ammattilaiset osaavat viestiä – viestintä ja vuorovaikutus ovat organisaatioissa kaikkien työtä rooliin katsomatta.

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki vastaa haasteeseen kehittämällä uudenlaisia valmennusohjelmia, jotka pohjautuvat luotettavaan tietoon siitä, millaista viestintäosaamista kukin organisaatio tarvitsee. Kaiku aikoo nostaa myös valmennusten vaikuttavuuden mittaamisen uudelle tasolle yhdessä elokuussa 2020 perustetun sisaryrityksensä tutkimustoimisto Vastakaiun kanssa.

Valmennusliiketoiminta-aluetta ryhtyy nyt luotsaamaan Laura Vuorio-Kuokka, jolla on itsellään vahva tuntuma valmentamiseen ja Kaiun valmennusfilosofiaan. Hän on toiminut pitkään valmentajana ja erikoistunut some- ja äänensävyvalmennuksiin, asiakaspalvelijoista ylimpään johtoon.

“Työelämän haasteet muuttuvat koko ajan kimuranteimmiksi eivätkä ratkea ilman viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Viestintä vaikuttaa henkilöstön hyvinvointiin, asiakaskokemukseen ja koko organisaation toimintakykyyn. Vahva viestintäosaaminen on kilpailuetu, joka näkyy viivan alla. Nyt jos koskaan johdon kannattaa tunnustaa viestinnän merkitys ja sitoa osaamisen kehittäminen strategisiin tavoitteisiin”, Vuorio-Kuokka sanoo.

Laura Vuorio-Kuokka liittyy samalla vahvistamaan Kaiun johtoryhmää, johon kuuluvat myös Katariina Ahonen, Inari Anttila, Ville Lehtovirta, Elina Piskonen, Pete Saarnivaara, Salla Syrman ja Markku Vänskä.

Kaiku on tarjonnut yli kymmenen vuoden ajan suomalaisen viestintätoimistokentän laajimman valmennusvalikoiman:

“Meillä on jo ennestään pitkälle hiottuja valmennuksia ja erittäin kokeneita, työhönsä intohimoisesti suhtautuvia valmentajia. Mediaesiintymisen, kirjoittamisen, somen ja kriisiviestinnän lisäksi meillä on paljon erilaisia vuorovaikutustaitoihin liittyviä valmennuksia. Nyt haluamme panostaa yksittäisten valmennusten lisäksi entistä enemmän pitkäaikaisiin kumppanuuksiin, joissa systemaattisesti seuraamme viestintäosaamisen kehittymistä ja valmennusten vaikuttavuutta.”

Millaisten viestintätaitojen kehittäminen on nyt pinnalla?

Laura Vuorio-Kuokka nostaa esiin viisi viestinnän valmennusten teemaa, joita Kaiun valmentajilta kysytään nyt paljon.

  1. Kiinnostava viestintä
    “Datan määrä on valtava. Organisaatiot ovat havahtumassa siihen, että viestintä vaikuttaa vain silloin, kun ymmärtää, mikä on yleisölle olennaista ja merkityksellistä. Tämä vaatii harjoittelua ja koskee niin sisäistä kuin ulkoistakin viestintää. 
  2. Asiantuntijuus somessa ja digitaalisissa ympäristöissä
    “Asiantuntijasta on tullut asianviestijä. On osattava rakentaa itselleen luotettava profiili, viestiä ymmärrettävästi ja myös tunnistaa uhkia digitaalisissa viestintäympäristöissä. Asiantuntijuus on 100-prosenttisesti viestintää – ja digitaalista.” 
  3. Kirjoittaminen ja tekstipohjainen viestintä
    “Vauhti on kova, ja digitaalisissa ympäristöissä tekstipohjaisen viestinnän määrä on räjähtänyt. Hyvät kirjoitustaidot ovat välttämättömät työelämässä, jotta viestintä on tehokasta ja väärinymmärryksiltä sekä virheiltä vältytään. Kirjoittamisen valmentamisessa olennaista on käytännönläheinen harjoittelu oman työn teksteillä.” 
  4. Vuorovaikutustaidot muuttuvissa tilanteissa
    “Kun muutos on jatkuvaa, erilaisiin tilanteisiin on kyettävä varautumaan. Miten rakennetaan luottamusta digitaalisissa ympäristöissä, kun työyhteisö elää murrosta? Miten tuodaan yrityksen ääni kuuluviin kriiseissä? Vuorovaikutustaidot  myös kuunteleminen – ovat ratkaisevan tärkeät.” 
  5. Äänensävyä ja brändiä vahvistava viestintä
    “Brändi on mykkä ilman ihmistä, joka antaa sille äänen. Ei riitä, että brändin äänensävy on määritelty oppaisiin. Työntekijöiden on myös opittava viestimään ja olemaan vuorovaikutuksessa vaikkapa asiakkaiden kanssa tavalla, joka vahvistaa brändimielikuvaa. Tämä vaatii käytännönläheistä ja oivalluttavaa valmennusta.” 

Valmennusten kehitys on osa Business Finlandin rahoittamaa suurempaa hanketta, jossa Kaiku luo uutta liiketoimintaa ja parantaa nykyisten palvelujensa kilpailukykyä.

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje