Lapset kotona ja töitä pitäisi tehdä – tällä vinkillä selviät

Katariina Ahonen

17.03.2020

Kuinka saada etätyöt – uusi normaali – rullaamaan epidemiatilanteessa, kun pienet lapset ravaavat vieressä ja kaipaavat tekemistä? Kaiku Helsingin operatiivinen johtaja Katariina Ahonen jakaa toimivaksi testatun vinkkinsä.

Meillä viestintätoimisto Kaiku Helsingissä siirryttiin etätöihin perjantaina 13.3., niin kuin monessa muussakin organisaatiossa. Olemme käyttäneet virtuualifasilitoinnin työkaluja jo vuosia, joten työyhteisömme sopeutui muutokseen nopeasti.

Pääsin jo maanantaina 16.3. testaamaan, miten työnteko onnistuu lasten pyöriessä kotona. Jaan tässä vinkkini, jolla sain ainakin 5-vuotiaan ja 8-vuotiaan päivän sujuvammaksi ja töitäkin tehtyä. Myös työkaverini Laura Vuorio-Kuokka testasi menetelmää onnistuneesti.

Katan metodi testissä valmentajamme Lauran kotona.

Happotestattu lasten tehtävälista – näin sen teet:

  1. Kirjoita pienille lapuille erilaista tekemistä. Voit ottaa lapset mukaan ideointiin.
  2. Tee päiväohjelman runko ja sijoita ruokailut, välipalat ja muut mahdolliset väliaikatekemiset listalle.
  3. Anna lapsen valita tekemisiä lapuista ja miettiä missä kohtaa hän haluaa tehdä mitäkin. Ei haittaa, vaikka tulisi vähän tiivis aikataulu, ylimääräiset voi jättää tekemättä – työntekoa helpottaa kummasti, kun vieressä ei pyöri ”mulla ei oo mitään tekemistä” -pikkuihminen.
  4. Jos perheessä on koululainen, laita myös koulutehtäviä lapuilla – laput on laitettava taululle, mutta saa itse valita missä kohtaa koulutehtäviä tekee. Samoin ulkoilu omalla pihalla oli meillä jossain kohtaa päivää pakollinen.
  5. Ohjelman tai elokuvan katsomista tai puhelimella pelaamista voi valita vain rajatun määrän.
  6. Jos haluat sijoittaa listoille kotitehtäviä tai haluat palkita ahkerasta koulutehtävien tekemisestä, voit tehdä lapsille pisteenkeräyspalkinnot. Kuvassa näkyvät oranssit ovat pistetehtäviä. Kun pisteitä kerää tarpeeksi, saa jonkun kiva palkinnon, leffaillan kotona tai sitten isomman palkinnon, jos pitkäjänteisyys riittää.

Muista katsoa edellisenä iltana, mitä lapset ovat valinneet. Esimerkiksi aarteenmetsästys vaatii valmistelua edellisenä iltana. Tämän tiedän, koska väsäsin aarteenmetsästystä klo 22.20 eilen illalla. Ja jos perheeseen kuuluu kaksi aikuista, voitte sopia myös reagointivuoroista eli siitä, kumpi ensisijaisesti vastaa, kun lapsilla on kysyttävää.

Myös isovanhemmat voi etäosallistaa mukaan

Kokemukset eilisen perusteella: ihan kaikkea suunnittelemiaan asioita lapset eivät ehtineet tehdä, mutta toisaalta yhtään tylsää hetkeä ei tullut. 5- ja 8-vuotias etenivät aikataulussa hämmästyttävän itsenäisesti, toki muutamissa kohdissa (ulkoilu, koulutehtävät), piti käydä vähän auttamassa.

Vinkkejä tekemiseen (riippuen siitä mitä kotoa löytyy): legot, askartelu, slime, vesivärit, väritystehtävät (voi tulostaa netistä), autorata, junarata, pehmot, päiväkirjan kirjoitus, aarrejahti, dinomaailma, lasten rentoutus, kirjojen kuuntelu tai lukeminen, elokuvan tai ohjelman katsominen, pelaaminen, lautapeli (vaatii vähintään kaksi lasta), taikahiekka, nukkekoti, videopuhelu isovanhemmille. Ulkoiluun kannattaa ottaa erilaisia urheiluvälineitä – kroketin ja mölkyn voi jo Etelä-Suomessa ottaa esiin, jalkapallosta ja frisbeestä puhumattakaan.

Lisäksi meillä on kokeilussa tänään uutuutena: eristäytyneiden isovanhempien valjastaminen lastenhoitoavuksi videopuhelun avulla. Toimivuudesta osaan kertoa enemmän myöhemmin, mutta tarkoitus on siis saada mummit ja ukit avuksi koulutehtävien tekemiseen videopuhelulla.

Ja koska lapset ovat ihanan luovia, haluaisin lopuksi näyttää, mitä uskomatonta lapsi voi kehittää pyyhekumilehmän ja A4-arkin avulla. Saanko esitellä: Lehmä Muukkonen läppärinsä ääressä. Settiin kuuluvat tietysti koulukirja, sänky, Lehmä Muukkosen kulkupelit ja ties mitä muuta.

Katan lasten Lehmä Muukkonen läppärinsä ääressä.

 

Haluaisitko jakaa vinkit perheelle/kollegoille/tutuille, jotka eivät puhu suomea? Klikkaa alta englanninkieliseen versioon!

Wanting to read the article, but sad and confused because it’s in Finnish? Click below to the ENG version!

Lue blogi englanniksi! 

 

Kirjoittajasta

Kaiku Helsingin operatiivinen johtaja Katariina Ahonen on viestinnän ammattilainen yli 10 vuoden kokemuksella. Hän on toiminut esihenkilötehtävissä ja Kaiun johtoryhmässä neljä vuotta. Katariinaa kiinnostaa johtamisen inhimillinen puoli – kuinka täysin erilaiset ihmiset ovat löytäneet itselleen sopivan tavan johtaa ja viestiä.

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje