Lama-ajan bisnesfraasit selkokielellä

14.10.2014

Jouko Marttila

Vaikeina aikoina yritysten viestintä muuttuu munkkilatinaksi. Päätimme suomentaa muutaman lama-ajan bisnesfraasin.

Yhtiön strategiaprosessi etenee = kannattavuutemme on romahtanut, emmekä oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, koska vanha strategiamme perustui täysin vääriin oletuksiin.

Uuden strategian mukaan palvelemme asiakkaitamme kokonaisvaltaisemmin = asiakkaamme ovat tyytymättömiä surkeaan palveluumme. 

Haemme aktiivisesti uusia asiakasryhmiä = myyntimme on laskukierteessä ja asiakkaamme ovat siirtymässä kilpailijalle. 

Selvitämme strategisia vaihtoehtoja = meidän on pakko myydä osa liiketoiminnoista tai ajaudumme konkurssiin.

Pystymme vastaamaan paremmin kysyntään tuotteiden elinkaaren kaikissa vaiheissa = tähän asti olemme vain myyneet tuotteen ja unohtaneet asiakkaan.

Selvitämme tuotanto- ja kehitystoimintojen yhdistämistä = tuottavuutemme on surkea ja meidän on pakko turvautua irtisanomisiin.

Olemme käynnistäneet toimintojen tehostamisohjelman = yritämme pitää yrityksen pystyssä myymällä omaisuutta ja vähentämällä henkilöstöä.

Siirrymme kannattavuusohjelman toteutusvaiheeseen = tähän asti olemme toivoneet parempaa, mutta nyt on ryhdyttävä vähentämään väkeä.

Yhtiön suunnittelemat rakennemuutokset muuttavat henkilöstötarvetta = meidän on pakko irtisanoa ihmisiä ja lakkauttaa kokonaisia yksiköitä tai edessä on konkurssi.

Haemme synergiahyötyjä erityisesti sähköisten palvelujen tuottamisessa ja konseptien kehityksessä = olemme pudonneet kokonaan digitalisoituvan maailman kehityksestä ja myyntimme laskee jyrkästi.

Jatkamme kehitysohjelmaa = meillä on edelleen liikaa työntekijöitä, eikä johto ole saanut myyntiä kuntoon.

Yhtiö sopeuttaa tuotanto- ja kustannusrakennettaan = emme pysty kilpailemaan aasialaisen halpatyön kanssa ja siirrämme suuren osan tuotantoa Kiinaan.

Haastava markkinatilanne heikentää näkymiä = kilpailijamme pystyvät myymään parempaa tuotetta halvemmalla.

Kysyntä koko arvoketjussa on hyvin altis muutoksille = aasialaiset kilpailijat vievät meiltä koko ajan asiakkaita ja kannattavuutemme heikkenee.


Jouko Marttila tulkkaa taloutta myös omassa blogissaan.

Kuva: Epsos.de (Creative Commons)

Vähemmän kiertoilmauksia ja enemmän suoraa puhetta lupaa Kaiun uutiskirje – ja tästä voit tilata sen:

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje