Laiska toimittaja vai hyvä tiedote?

18.03.2016

Jouko Marttila

Viestinnän ammattilaiset vääntävät kättä siitä, voiko kaupallisia tiedotteita julkaista sellaisenaan, vai murentaako se journalismia.

Kipakka keskustelu käynnistyi Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajan Elina Grundströmin kolumnista, jossa hän arvosteli toimittajia tiedotteiden kopioinnista. Grundströmin mukaan kaupallinen tiedote muuttuu kopioitaessa piilomainonnaksi, vaikka tiedotusväline ei saa siitä penniäkään.

Facebookissa käydyssä keskustelussa Grundström muistutti, että JSN voi antaa tiedotekopioinnista langettavan päätöksen, jos julkaisua pidetään piilomainontana. Monet entiset ja nykyiset journalistit sekä viestinnän tutkijat pitävät Grundströmin näkemystä ahdasmielisenä. Itse kuulun tähän joukkoon.

Yleensä piilomainontana pidetään sitä, että julkaisu edistää suoraan jonkun palvelun tai tuotteen myyntiä ilman, että asiaa on tuotu millään tavalla esille. Tiedotteiden kopioiminen voi johtua toimittajan laiskuudesta, kiireestä tai resurssien puutteesta. Miksi se ei voisi joskus johtua myös siitä, että tiedote on niin hyvin kirjoitettu, että edes otsikkoa ei tarvitse vaihtaa?

Viestintäalalla on yhä enemmän ammattitoimittajia, joten on hyvin mahdollista, että kiinnostavia ja julkaisukelpoisia tiedotteita tulee jakeluun. Miksi toimittajan pitäisi käyttää vähiä resurssejaan ja aikaansa yksittäisten tiedotteiden editoimiseen, jos niistä ei löydy korjattavaa? Median tehtävä on palvella lukijoita. Jos tiedote antaa lukijalle eli median asiakkaalle oikeaa, olennaista ja kiinnostavaa tietoa, pitäisikö siitä tehdä vähemmän kiinnostavaa?

Olen tehnyt journalismia viidellä eri vuosikymmenellä, tiedotteita vähän vähemmän. Jos kirjoitan tiedotteen, pyrin kirjoittamaan sen niin, että se täyttää uutiskriteerit otsikointia myöten, eikä sitä tarvitsisi enää muuttaa. Näin palvelen sekä toimittajia että lukijoita. Medialle nopeus merkitsee nykyisin paljon enemmän kuin muutama vuosikymmen sitten. Ammattitaidolla tehty tiedote auttaa mediaa välittämään tiedon viivytyksettä lukijoille.

Ja mitä piilomainontaan tulee, niin avainkysymys lienee, kenen ehdoilla tiedote julkaistaan. Jos päätösvalta on puhtaasti toimituksella, eikä sen ulkopuolisella taholla, niin ongelmia ei pitäisi syntyä.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Täydellisen tiedotteen jäljillä – Osa 1: Keskinäisen kehumisen kerho ei kiinnosta –  ”Olemme iloisia ryhtyessämme yhteistyöhön Yritys A:n kanssa. Yrityskauppa mahdollistaa kustannustehokkaiden palveluidemme monipuolistumisen joustavasti muuttuvilla markkinoilla.”

2016 Kuumat perunat: PR:n uusi tuleminen –  “Sosiaalisen median vallankumous viime vuosikymmenen puolivälissä hämmensi monia viestinnän ammattilaisia. Jos jokainen yleisön jäsen on itsekin sisällöntuottaja ja media, mihin PR-ammattilaisia enää tarvitaan?”

Mitä sellainen viestintätoimisto oikein tekee? – “Olen saanut selittää eri aloilta tuleville ystäville, sukulaisille ja tutuille, mitä työni pitää sisällään.”

 

Kuva: Entressen kirjasto (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA