Laatikkoleikki: Onko pakko palaveerata?

23.09.2015

Pauliina Perttuli

Miksi ihmeessä pitää palaveri? Yksinkertainen mutta niin nerokas kysymys, jota voisimme pohtia useamminkin. Palavereita pidetään, koska suunnitellaan yhteistyötä, tarvitaan yhteisiä päätöksiä tai halutaan innostaa ihmisiä mukaan uuteen tekemiseen. Palavereita pidetään myös, koska vältellään vastuunottoa, päätöstentekoa tai ihan vaan työntekoa.

Turhat ja tehottomat palaverit ovat useimmiten monen eri tekijän monimutkainen sotku. Vetäjältä uupuu fasilitointitaitoja, osallistujilta motivaatiota. Ilmastointi ei toimi neukkarissa ja agendalla on kokouksen kestoon nähden aivan liikaa asiaa. Kun valmennusryhmieni kanssa olemme jäljittäneet tehottomien palaverikulttuurien syitä, tuntuu kuitenkin yksi juurisyy erityisesti ottavan ihmisiä päähän: kokoontumisten tarkoitus ja tavoitteet ovat valitettavan usein hämärän peitossa.

Tehottomalle palaverirallille voi yrittää laittaa stopin esimerkiksi seuraavan tehtävän avulla. Kiteyttämällä palaverin tavoitteen saamme siivottua turhat kokoontumiset kalentereista. Jos et pysty tiivistämään palaverille päämäärää – jotain tavoitetilaa, mikä palaverin jälkeen pitäisi olla toisin – palaveria tuskin kannattaa pitää. Jos taas palaveri päädytään pitämään, napakka tavoite toimii mainiosti työskentelyn suuntana ja apuna.

Kuva on kehittynyt ja jatkaa kehittymistä valmennuskeskusteluiden pohjalta. Kiitos tästäkin kuuluu siis ryhmävoimalle ja merkityksellisille kohtaamisille!


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Kolme vinkkiä virkeään videopalaveriin – “Harhaileva mieli on tuloksekkaan videopalaverin vihollinen. Näillä vinkeillä voit auttaa sekä itseäsi että muita palaveriosallistuja keskittymään.”

“Työsuojelu tässä moi!” – “Torstai-iltapäivä. Saavun toimistolle asiakkaalta. Pöydällä odottaa valkoinen kirjekuori, johon on kauniilla käsialalla tekstattu etunimeni. Hääkutsu? Viesti salaiselta ihailijalta? Parempaa! Työsuojelun kvartaalikirje!”

Videochat on verkkoasioinnin humaani palvelukanava – “Chatit ovat tulleet rytinällä ja ottaneet paikkansa asiakaspalvelukanavana verkossa. Seuraavaksi ennustan nousua reaaliaikaisille videochateille, jotka tuovat astetta henkilökohtaisemman palvelun verkkosivuille ja asiakkaan omille päätelaitteille.”


Tähän laatikkoon kannattaa panostaa – saat Kaiun uutiskirjeen inboxiisi:

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje