Kannibaaliblogit ja Kuponkiuutiset

11.06.2013

Petteri Puustinen

“Sivustolla mainostaminen onnistuu display-mainonnan lisäksi erilaisten co-creation -kampanjoiden avulla. – – Kampanja voi olla esimerkiksi juuri lanseeratun tuotteen puolueeton testaus bloggaajiemme kautta – – Sisältöyhteistökampanjoiden hinnat vaihtelevat toteutuksesta riippuen 4000 € – 20 000 €.”

Tällaista mannaa lupaa mainostajille eräs urheiluun keskittyvä blogiyhteisö. Vastaavaa co-creation -palvelua, eli mainostajan toivomista aiheesta bloggaamista maksua vastaan tarjoaa myös mm. suosittu Indiedays-muotiblogiyhteisö.

Blogiyhteisöt ovat toki tietoisia mainonnan etiikasta ja yllämainittu urheiluun keskittyvä blogiyhteisökin lupaa, että sen bloggaajat ”toimivat itsenäisesti” ja että ”he eivät puutu bloggaajiensa blogien sisältöön”. Uskoo ken tahtoo.

Kyseisen blogiyhteisön tarjontaan kuuluu esimerkiksi sisältömarkkinointipaketti, jossa viisi yhteisöön kuuluvaa blogia arvostelee uutuustuotteen muutaman tuhannen euron maksua vastaan. Olisi melko vaikea kuvitella kovin monen mainostajan maksavan negatiivisesta julkisuudesta – ainakaan useammin kuin yhden kerran. Blogiyhteisöllä on siis varmasti vahva intressi tönäistä hellästi bloggaajiaan siihen suuntaan, että maksetut arvostelut olisivat ainakin päällisin puolin positiivisia.

Maksajan toivomaa sisältöä suoltavien blogien tekijät hakevat pikavoittoja ja syövät tärkeintä omaa pääomaansa, luottamusta. Blogimaailman viehätys ja suurin arvo on juuri siinä, että lukija voi saada blogeista asiantuntevia, uskottavia ja aitoja näkemyksiä. Lukijoiden ja bloggaajien välille rakentuu parhaimmillaan jopa henkilökohtainen luottamussuhde.

Luottamuksen rakentamiseen saattaa kulua vuosia – mutta sen voi menettää minuutissa. Jos lukija alkaa epäillä bloggaajan sanaa, blogilta katoaa pohja. Oman luottamuspääomansa kannibalisoinut blogi ei eroa käytännössä mitenkään Kuponkiuutisista. Ja kuka haluaisi mainostaa Kuponkiuutisissa?

Kirjoittaja on maltillinen somesosialisti ja tuntee vahingoniloa siitä, että kukaan ei ole vielä toistaiseksi keksinyt, miten Twitterin voi tehokkaasti saastuttaa mainoksilla.

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje