Kaiun vuosi 2013 A:sta Ö:hön

31.12.2013

Salla Syrman

Vuosi 2013 on ollut voimistuvan Kaiun aikaa. Kirjaimellisesti tarkasteltuna näin:

A niin kuin Aurinkomatkat. Keväällä suurin suomalainen matkanjärjestäjä valitsi Kaiun viestintätoimistokumppanikseen.
B niin kuin BusinessOulu. Yhteistyö Oulun kaupungin liikelaitoksen kanssa on tuonut kaikulaisille toinen toistaan kiinnostavampia projekteja OuluHealthista Innovaatioallianssiin.
C niin kuin Caverion. YIT-konsernista irtautunut kiinteistöteknisten palvelujen tarjoaja on Kaiun tuore asiakas. Isänpäivän tienoilla Caverionin toimitusjohtaja Jarno Hacklin otti heittämämme haasteen vastaan ja kysyi lapsiltaan, mitä isi tekee työkseen.
D niin kuin Die Fackel. Karl Krausin aikakausjulkaisu 1900-luvun alusta. Markku Vänskä pohti blogissamme syyskuussa, mitä viestinnän ammattilaisen tulisi oppia Krausilta.
E niin kuin etätyö Kambodzhassa. Työkaverimme Maija Kestilä palasi keväällä takaisin Suomeen vapaaehtoistyöstä Kirkon Ulkomaanavun aluetoimistossa Phnom Penhissä, Kambodzhassa. Haave oli mahdollista toteuttaa jättäytymättä arjesta kokonaan pois: etätyöt Kaikuun onnistuivat mainiosti toiselta puolelta maailmaa. Maijan kokemuksista oli juttusarja Puoli seitsemässä, ja näkyvyyden ansiosta kiinnostus vastaaviin vapaaehtoistöihin on kasvanut huomattavasti.
F niin kuin Faxi. Yksi hylätyistä (huuli poskella heitetyistä) nimiehdotuksista uudelle Kaiulle. Lopullinen nimi syntyi yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.
G niin kuin Game of Thrones. Monen kaikulaisen lempisarja. Ei mikään, ihme sillä GOT:sta löytyy myös viestinnällisiä viisauksia. Toimistomme varusteisiin kuluu Game of Thrones -lautapeli, jonka sääntöjen opetteluun meni ensimmäisellä kerralla hetki.

H niin kuin Huom! Eräs syksyn mieleenpainuvimpia asiakkaidemme kampanjoita oli Huom!-kiinteistövälitysketjun yllätyskeikka Taiteiden yönä. Kaiun tiimi hoiti innolla tempauksen viestintää.
I niin kuin Iteo. Norjalainen kumppanitoimistomme Northern Link PR -verkostostamme antoi idean tähän blogikirjoitukseen – ja valittiin muuten vuoden tulokkaaksi eurooppalaisten viestintätoimistojen kisassa. Seier’n er vår!
J niin kuin Jukka Koivisto. EK:n entinen viestintäjohtaja, Kaiun nykyinen vanhempi neuvonantaja. Uusi, kokenut vahvistuksemme keväällä 2013. Jukka vieraili joulukuussa YLE:n Aamu-TV:ssä puhumassa tulevan hallitusohjelman sisältöihin vaikuttamisesta.
K niin kuin kriisiviestintä. Paljon pinnalla vuonna 2013, ja tuskinpa yhtään vähemmän vuonna 2014. Marraskuussa Kaiun partneri Jouko Marttila oli radiossa puhumassa siitä, miten yrityksen tulisi viestiä kriisitilanteessa. “Ole nöyrä, kanna vastuu ja osoita johtajuutta.”
L niin kuin luvanvaraisuus. “Suomessa on liikaa kieltoja ja luvanvaraisuuksia”, sanoi 65 prosenttia suomalaisista Kaiku Helsingin Kielletty Maailma -kampanjaan liittyneessä tutkimuksessa. Kampanjaan liittyvä näyttely kiersi Suomea kahden viikon ajan ja sai runsaasti näkyvyyttä.
M niin kuin massaviesti melkein miljoonalle. Maria-Elena Cowell – tuttavallisemmin Mec – bloggasi syyskuussa Fortumin Älyboksi-hankkeesta, jota sai kunnian olla asiantuntijana arvioimassa.
N niin kuin neljä ja koo, 4K. Pikselien määrä kasvaa edelleen, vaan miten käy sisällön? Kaiun pitkäaikainen asiakas Panasonic yhdessä muiden laitevalmistajien kanssa kehittää uusia laitteita, mutta tekniikkaa suuremmat haasteet taitavat löytyä muualta.

O niin kuin osallistaa. Kohta numero kahdeksan Jouko Marttilan kymmenestä vinkistä johtajalle vastuullisen viestintäkulttuurin luomiseen. Jokke puhui aiheesta marraskuun Leadership-päivässä – jälleen kerran täydelle salille.
P niin kuin Pinterest. Northern Link PR:n uusi asiakas Pohjoismaissa – Suomessa siis meidän! Pinterest aloitti pohjolan valloituksen kutsumalla kunkin maan aktiivikäyttäjät mukaan paikallisen version rakentamiseen.
Q niin kuin qwerty. Huono salasana vuonna 2013, eikä paremmaksi muutu vuonna 2014. Tietoturvasta huolehtiminen on aina hyvä uudenvuodenlupaus.
R niin kuin Rittal. Uusi asiakkaamme, maailman kovimpien konesali- ja laitekaappien valmistaja. Huhut kertovat, että kaapit kestävät kuulemma vaikkapa tykillä ampumista ja muita extreme-testejä.
S niin kuin SuomiAreena. Maamme merkittävin yhteiskunnallisen viestinnän festivaali piti taas kesällä Kaiun yhteiskunnallisen viestinnän tiimin vauhdissa. Kollegamme Kimmo Collander järjesti mm. historiallisen yhteisesiintymisen EU:n siviili- ja sotilastiedustelun johtajien välillä.
T niin kuin työsuojeluvaltuutettu. Keväällä valittu työsuojeluvaltuutettumme tiedottaa meitä “kvartaalettain meneillään olevista toimenpiteistä jo perinteeksi muodostuneella uutiskirjeellä”. Juuri ennen joulua ilmestyneessä kirjeessä oli sokerina pohjalla ensiapulaukkujen trendit 2014.
U niin kuin uskallus. ”Uskalla irrottaa otteesi!”, kehotti Petteri Puustinen syyskuussa inspiroivan tarinan kera.

V niin kuin valmennus. Kaiku Helsingin tavoite on olla Euroopan paras valmentava viestintätoimisto. Haluamme, että asiakkaamme kokevat oppivansa uutta – yhdessä meidän kanssamme.
W niin kuin Widebay Hoofers. Steppaava suku vastasi korkojen kopinasta Kaiku-klubilla lokakuussa Kaiku Helsingin nimiäisissä. Yleisö pääsi napsuttamaan mukana.
X niin kuin xylofoni. Sen soittaminen ei vielä 2013 kuulunut kenenkään meistä vapaa-ajan puuhiin, mutta muuten yli 20 hengen porukallamme on aikamoinen kirjo harrastuksia: bloggaus, golf, judo, huovutus, kalastus, koripallo, metsästys, mäkiautoilu, omien biisien sävellys, purjehtiminen, samba, squash, roller derby…
Y niin kuin yhdistyminen. Virallistimme Aleksin Kaiun ja Conexion liiton 13.6.2013 hienon ja herkän kuvan kera.
Z niin kuin ZTE. Kaiun uusi asiakas. ZTE nostaa päätään nyt myös Suomessa ja haastaa paikalliset markkinat edullisilla älypuhelimillaan.
Å niin kuin Ålli-koira. Työkaverimme karvainen perheenjäsen, joka silloin tällöin pyörii toimistollakin (ja viuhtoo hännällään tavaroita pöydältä).
Ä niin kuin äitiysloma. Sari Sandrini palasi luoksemme helmikuussa, Elina Piskonen lähti viettämään omaansa syyskuussa.
Ö niin kuin ööö. Meille saa soittaa myös ensi vuonna aina, jos jotain sentapaista kuuluu suusta. Tai vaikka ennenkin. Vastauksia elämän perimmäisiin kysymyksiin emme täydellä varmuudella osaa kertoa, mutta PR:ssä, somen hyödyntämisessä, valmentamisessa ja vaikuttajaviestinnässä olemme eteviä auttamaan.

Kiitos vuodesta 2013 ja hyvää uutta vuotta!

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA