Häät – viestinnällinen haaste?

13.08.2015

Maria-Elena Cowell

Lomakausi on myös häiden sesonkiaikaa. Naimisiinmeno on hallinnollisena prosessina varsin kivuton, mitä nyt henkikirjoittajan pitää vähän tutkia mahdollisia esteellisyyksiä. Luulisi, että nuoretparit (sikäli kun avioituvat) valitsisivat helpoimman tien ja karkaisivat vihille kaukomaille. Lupautuisivat toisilleen Jippu-henkisesti villasukissa rantakalliolla tai buddhalaisin menoin trooppisessa helteessä. Vielä mitä! Perinteet eivät ole pariutumisesta hävinneet. Nykyiset avioituvat elävät muutoinkin retromuodissa: keräävät vattuja hääkakkuun ja säilövät sujuvasti edellisvuoden rouskusatoa juhlia silmälläpitäen.

Häätrendi ei syystä tai toisesta ota laantuakseen. Tiesitkö, että eri puolilla Suomea järjestetään tänäkin vuonna yhdeksät häämessut? Marry me, Love Me Do, Mennään naimisiin! Mikäpä siinä, kyllä rakkautta kelpaa juhlistaa. Mutta monelle morsiamelle voi tulla yllätyksenä hääjuhlan työläys. Miehelään mennään korkein odotuksin ja lähes poikkeuksetta järjestelyjen uuvuttamana.

Kutsut, lahjalistat, hashtagit, kiitoskortit…

Hääjuhla vaatiikin huolellista viestintää. Ensimmäiset kalenterikutsut voivat tupsahtaa vuottakin aiemmin. Sähköiset save the date –joukkomeilit voidaan vielä kelpuuttaa, mutta itse kutsun on yhä monen mielestä oltava painettu ja optimaalisesti itse askarreltu. Taiteellisen luomuksen kylkeen pitää liittää liuta ohjeita hääväelle kirkkoon saapumisesta, sieltä poistumisesta, istuutumisesta, nousemisesta, kuvaamisesta, kunniakujasta, riisi-, siemen- tai saippuakupla-ajoituksesta, some- ja lapsipolitiikasta, lahjatoiveista, juhlaohjelmasta, taksinumeroista ja pukukoodeista väritoiveineen. Modernit parit lanseeraavat #häähashtagin ja tuuppaavat juhladokumentaatiota Instagramiin, Pinterestiin ja Facebookiin kaikkien pällisteltäväksi.

Varsinaisen juhlan aikana on syytä huolehtia, että seremoniamestari on riittävän kovaääninen tai että käytössä on langaton mikrofoni. Ja että juhlan kulusta tiedotetaan tasaisin väliajoin. Buffetruokailun jonojärjestys on yksi tärkeimmistä ilmoitusluontoisista asioista. Interaktiota ja joukkoistamista ei tule unohtaa. Yhteislaulu on myös kaunista hääviestintää, ja vieraskirjaan voi liikuttunut kummi kirjata tuntojaan, jos ei tunnekuohultaan saakaan sanaa suustaan. Jälkimarkkinointi on myös tarkka paikka: kiitoskorttien pitää mielellään ehtiä perille ennen ensimmäisen vaiheen erohakemusta.

Tiivistettynä hääviestintä on kuitenkin yhden verbin ensimmäisen persoonan taivutusmuoto kahdesti kakaistuna.

P.S. Kaiku Helsinki toivottaa onnistunutta aviollista viestintää kaikille tuoreille kesäpareille!


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Visuaaliset trendit 2015 – “Suuret kuvat saavat katsojan uppoutumaan näkemäänsä ja unohtamaan, että he istuvat itse asiassa tietokoneen tai tabletin ääressä.”

Äiti reissutöissä Harjutorin saunassa – ja muita Google-hakujen kummallisuuksia – “Tutkimattomat ovat googlaajan tiet.”

Beyoncé hylkäsi YouTuben – pitäisikö sinunkin? – “Toinen Facebook-videoiden etu verrattuna YouTube-videoihin on se, että ainakaan toistaiseksi FB-videoiden päälle ei myydä mainoksia.”


Kuva: Mike Seyfang (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA