Digidetox

10.07.2014

Rebecca Watson

Kesälomat siintävät nurkan takana. Viimekesäisessä lomakodissa pienessä italialaisessa vuoristokylässä oli nettiyhteys kaukainen todellisuus, millä totaalisen maisemanvaihdoksen lisäksi oli yllättävän suuri vaikutus olotilaan. Tahti hidastui, aivot tuntuivat raksuttavan laajemmilla kierroksilla, aistit herkistyivät aivan eri tavalla, ajatukset lähtivät lentoon. Olo rauhoittui ja yksinkertaisimmat askareet, kuten kahvin keittäminen kaasuhellalla tai käsin pestyjen vaatteiden ripustaminen salvian tuoksuiselle parvekkeelle, tuntuivat suoranaiselta nautinnolta.

Tänä kesänä ei minulla ole tiedossa samanlaista totaalieristäytymistä uutisvirrasta, lempikuvaajien Instagram-tileistä ja ystävien Facebook-lomapäivityksistä, mutta jotain on tehtävä, jotta ruumiin lisäksi myös aivot saavat kaipaamaansa lomaa. Päätin siis koota listan, josta voi napata niksejä tietotulvan taltuttamiseen.
(Neuvot ovat kaukana tiukasta täyspaastosta, josta seuraa helposti vain entistä mahdottomampi ahmiminen. Siispä pienin askelin kohti (toivottavasti) pysyvämpää muutosta.)

  1. Aloita sammuttamalla kaikki mahdolliset puhelimesi piippailevat push-ilmoitukset (sähköposti, Instagram, WhatsApp, Skype, Pinterest, Twitter, Facebook, jne.).
  2. Tee kertaluontoinen suursiivous digiroinasta – karsi tilaamasi turhat päivitykset ja sovellukset ja eroa sähköpostilistoilta, joista ei ole sen suurempaa iloa. 
  3. Valitse tietty ajankohta päivästä, jolloin tarkistat kerralla meilit ja päivitykset. Älä kuitenkaan jää roikkumaan langoille, vaan aseta itsellesi selkeä aikaraja.
  4. Kaiva naftaliinista perinteinen herätyskello sen sijaan, että nukkuisit puhelimen vieressä. Jos mahdollista, tee makuuhuoneesta täysin digivapaa keidas. Samalla oletettavasti unetkin maittavat suloisemmin.  
  5. Pyhitä esimerkiksi puoli tuntia tai tunti rauhaisalle heräämiselle ennen kuin nappaat puhelimen käteesi tai ryntäät koneelle.
  6. Laita kännykkä syrjään myös ruoka-aikoina. 
  7. Valitse viikosta yksi päivä, jolloin et tarkista yhtä tiettyä some-kanavaa lainkaan. Tai jos kantti kestää, jätä kaikki huomiotta tiettynä päivänä viikosta.
  8. Ruokavalioremontissa kehotetaan yleensä pitämään käden ulottuvilla vaikkapa pähkinöitä, tummaa suklaata tai muita terveellisempiä herkkuja heikon hetken varalle. Sama pätee nytkin.  Varaa sohvapöydälle houkutteleva kirja tai uusi lehti tylsän hetken ja repsahduksen varalta.
  9. Mieti, mistä sovelluksista saat eniten kicksejä ja keksi niille vastineita oikeasta elämästä. Jos visuaalinen inspiraatio on sinulle tärkeää, käy vaikkapa valokuvanäyttelyssä tai satsaa kuvaamiseen ’oikealla’ kameralla. Jos olet koukussa ruokablogeihin, päästä sisäinen kokkisi valloilleen. Kavereiden päivitysten seuraamisen sijaan sovi treffit kulmakahvilassa. Raapusta muistikirjaan ideoita, joita todennäköisesti pulpahtaa pinnalle ihan uudella tavalla. (Sitä paitsi käsin kirjoittaminen ei ole välillä ainoastaan mukavaa, vaan tutkimusten valossa siitä on myös hyötyä.)

Detox-smoothie kesään, kuva: Rebecca Watson

Lisää aiheesta voit lukea esimerkiksi täältä:

Shape: 8 Steps For Doing a Digital Detox without FOMO

Forbes: How To Do a Digital Detox

The Telegraph: Switch Off – It’s Time for Your Digital Detox

Kaiku Helsinki: Detox-smoothie kesään

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA