Antakaa konsultin ruoskia

09.10.2013

Markku Vänskä

Amerikkalaiskirjailija Jonathan Franzen on nostattanut viime päivinä pienimuotoisen twiittimyrskyn. Päähuomion on varastanut Franzenin arvostelu kustantajia kohtaan, jotka huomioivat nykyisessä huomiotaloudessa vain sellaiset kirjoittajat jotka tekevät riittävästi itsestään numeroa, siis twiittaavat. Arvostelijat leimaavat Franzenin luddiitiksi, joka ei vaan pysy kehityksen kelkassa.

Pohdinnan tausta on jäänyt vähemmälle huomiolle. Franzen kuvaa uudessa kirjassaan omia kasvukipujaan ja peilaa niitä itävaltalaisen satiirikon Karl Krausin ajatteluun. 

Kraus oli itse asiassa maailman ensimmäinen bloggaaja. Hän julkaisi omaa satiirista ”Soihtu” (die Fackel) -aikakausijulkaisua yli kolmenkymmenen vuoden ajan kotikaupungissaan Wienissä 1900-luvun alussa. Tuon ajan julkaisukanavana toimivat myös yleisöluennot. Krausin hampaissa oli erityisesti tuon ajan modernismin keulakuva: sanomalehdistö turmeli pinnallisella sisällöllään ja korruptiolla yhteiskuntaa. Nykyinen sosiaalisen median sisältötulva saisi Krausin varmasti kääntymään haudassaan.

Viha ja aggressiivinen arvostelu harvoin saavat positiivista muutosta aikaan. Franzenin tavoin Krausilta voi kuitenkin jokainen sisällöntuottaja oppia jotain. Hän vihasi huonoa kieltä ja merkityksetöntä sisältöä. Meidän pitää viestinnän ammattilaisina rakastaa hyviä tarinoita. Muuten asiakkaamme viestit hukkuvat tyhjänpäiväisyyteen. Niin että älkää pelästykö, vaan antakaa meidän välillä ruoskia sisältöjänne kunnolla.

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA