2016 kuumat perunat – Osa 9: Arvoviestintää

25.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

9. Arvoviestintää

Yhteiskunnallinen ilmapiiri ja poliittinen linjanveto niin maailmalla kuin Suomessakin ovat viime aikoina olleet yhä kärjistyneempiä. Esimerkiksi kansallistunteen ilmaisemistavat, samaa sukupuolta olevien avioliitot sekä maahanmuuttajiin suhtautuminen nostattivat erilaisia kärhämiä ja kohuja viime vuonna niin Yhdysvalloissa, Euroopassa kuin Suomessakin.

USA:ssa uutena trendinä on ollut, että yritykset ottavat rohkeasti kantaa yhteiskunnallisiin ja arvokysymyksiin. Esimerkiksi vähittäismyynnin suuret pelurit Walmart, eBay ja Amazon ilmoittivat lopettavansa etelävaltioiden ristilipulla varustettujen tuotteiden myynnin, kun lipun käytöstä tuli mielipiteitä jakava kahnaus Etelä-Carolinassa. Myös Suomessa laaja joukko eri alojen yrityksiä ja järjestöjä ilmoitti kannattavansa sukupuolineutraalia avioliittolakia taannoisen Tahdon-kampanjan ohessa.

Mielipiteitä jakaviin kysymyksiin ”sotkeutuminen” on perinteisesti ollut yritysmaailmalle liian riskipitoista toimintaa – mutta nyt monet yritykset tuntuvat ottavan kantaa. Miksi?

San Diegon yliopiston markkinoinnin professori George Belchin mukaan yritykset ovat havainneet, että kuluttajat vaativat nykyisin yrityksiltä todellisia arvovalintoja ja arvojen esiintuomista. Vaikka arvot saattavat erottaa, ne myös yhdistävät. Jos yritys ja sen asiakaskunta jakavat keskenään samat arvot ja jos yritys osaa viestiä nämä arvot konkreettisesti ja uskottavasti, asiakassuhde kehittyy vahvaksi.

Vuonna 2016 organisaation arvot eivät saa enää jäädä bullet-pointeiksi strategiaesityksissä, vaan ne täytyy todentaa käytännössä viestinnän ja tekojen kautta.

Lue lisää arvoviestinnästä ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

1: Ote irti omista kanavista
2: Suppilo kiepsahtaa
3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?
4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen
5: Mindfulness-viestintää
6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali
7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta
8: Virtuaalitodellisuus on totta
10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta

11: Video, video, video
12: Data ja luottamus

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA