2016 kuumat perunat – Osa 7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta

21.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

7. Hyötyviestintää ja palveluasennetta

Tavallinen ihminen kohtaa päivittäin satoja, ellei jopa tuhansia markkinoinnillisia viestejä. Viestijöinä tuskailemme tämän informaatiotulvan kanssa ja mietimme keinoja saada oma sanomamme pomppaamaan esiin tuhansien muiden joukosta. Miten ihmeessä se onnistuu?

Kun pelkkä rummuttaminen ja pommittaminen eivät riitä tavoittamaan yleisöjä – saati tekemään heihin minkäänlaista vaikutusta! – yritysten ja organisaatioiden täytyy tehdä viestinnästään palvelua. Yleisölle täytyy tarjota aitoja hyötyjä, jotta viesti saavuttaa kohteensa.

Kansainvälisiä esimerkkejä tietysti piisaa. Samsung mainosti HD-näyttöjään kiinnittämällä rekan perään jättinäytön, joka näytti rekan keulassa olevan kameran ottamaa livekuvaa. Näin maantiellä kuormurin perässä jurnuttava autoilija näki kätevästi näytöltä, milloin on otollinen hetki ryhtyä ohitukseen. Aitoa hyötyä – ja samalla tehokas viesti tuotteesta!

Kaikilla ei tietenkään ole Samsung-kokoluokan markkinointibudjetteja käytössään, mutta fiksulla ajattelulla jokainen varmasti löytää itsellensä sopivan tavan tuottaa yleisölleen aitoa hyötyä. Yleisön ja heitä ympäröivän maailman tutkiminen on jälleen hyvä paikka aloittaa: mikä ongelma tai epäkohta haittaa asiakkaamme arkea ja miten me voisimme ratkaista sen?

Ratkaisu ei välttämättä liity yksi yhteen kauppaamasi tuotteen kanssa, mutta osoittamalla hyödyllisyytesi yleisöllesi, he muistavat sinua lämpimästi, kun oston hetki tulee ajankohtaiseksi.

Lue lisää hyötyviestinnästä ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

1: Ote irti omista kanavista
2: Suppilo kiepsahtaa
3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?
4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen
5: Mindfulness-viestintää
6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali
8: Virtuaalitodellisuus on totta
9: Arvoviestintää
10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta
11: Video, video, video
12: Data ja luottamus

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA