2016 kuumat perunat – Osa 6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali

20.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

6. Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali

Vaikka Suomessa on vain 5,5 miljoonaa asukasta, tämä on suuri maa. Savonlinnalaisten arki on erilaista kuin sallalaisten tai sipoolaisten. Vuonna 2016 fiksu viestijä ottaa paikallisuuden huomioon ja kohdistaa viestinsä kullekin alueelle sopivasti.

Sosiaalisessa mediassa kaikenlaiset ”Jos tunnistat nämä 22 asiaa, olet kotoisin paikasta X” -sisällöt keräävät valtavasti jakoja ja yhteiskunnallisen viestinnän puolella esimerkiksi puolueet kohdistavat Facebook-mainontaansa vaalien alla äänestäjäprofiilien lisäksi myös tarkasti paikallisuuteen perustuen. Pelkkä ”eläkeläinen” tai ”espoolainen” ei riitä kohdistukseksi, vaan tehokas viestintä vaatii oikeaa sisältöjä juuri ”espoolaiselle eläkeläiselle”.

Hyperlokaali sisältö vaatii viestijöiltä entistä tarkempaa ymmärrystä kohdeyleisöstään sekä entistä laajemman sisältövalikoiman tuottamista ja tarjoamista. Markkinointidatan ymmärtäminen ja hyödyntäminen nousee tässäkin kriittiseksi tekijäksi: mitä paremmin tunnet yleisösi, sitä tehokkaammin kykenet viestimään heille.

Lue lisää hyperpaikallisuudesta ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

1: Ote irti omista kanavista
2: Suppilo kiepsahtaa
3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?
4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen
5: Mindfulness-viestintää
7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta
8: Virtuaalitodellisuus on totta
9: Arvoviestintää
10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta
11: Video, video, video
12: Data ja luottamus

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA