2016 kuumat perunat – Osa 4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen

18.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

4. Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen

Markkinointiviestinnässä on perinteisesti jaoteltu asiakas- ja yleisösegmenttejä iän perusteella. Viime aikoina alan konferenssien ja kalvosulkeisten iskusanana on loistanut ”milleniaalien” sukupolvi, jolla tarkoitetaan kaikkia vuosien 1980 ja 2000 välillä syntyneitä. Mutta onko 18-vuotiaalla abilla ja 34-vuotiaalla lapsiperheellisellä lopulta paljoakaan muuta yhteistä kuin jonkun amerikkalaisen markkinointigurun keksimä ”milleniaalin” status?

Jos viestijä tuijottaa liikaa pelkästään numeroita ja ajattelee, että kaikki tietyn ikäiset ihmiset ovat keskenään samanlaisia, viesti lipsahtaa vauhdilla metsään. Iän merkitys on nykyisin kadonnut lähes täysin: yläkouluikäiset saattavat harrastaa mustavalkofilmikameroita ja ompelemista, ja 45-vuotiaat olla kiinnostuneita mobiilipeleistä ja roller derbystä.

Ikäjaottelun sijaan viestit on kohdistettava yleisön intohimojen, heidän kiinnostusten kohteidensa perusteella. Iän merkitys näkyy ainoastaan kanavavalinnoissa: nuoret ovat tottuneet viestimään eri kanavissa ja seuraamaan eri medioita kuin heidän vanhempansa. Viestinnän tekijöille on kriittisen tärkeää tuntea kaikki mahdolliset kanavat Snapchatistä ja videoblogeista ammattilehtiin ja paikallisradioihin. Samalla tavalla on myös tutustuttava ja selvitettävä, mitkä asiat kiinnostavat mitäkin yleisöä.

​Lue lisää ikäsegmentoinnin kyseenalaistamisesta ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

1: Ote irti omista kanavista
2: Suppilo kiepsahtaa
3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?

5: Mindfulness-viestintää
6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali
7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta

8: Virtuaalitodellisuus on totta
9: Arvoviestintää
10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta
11: Video, video, video
12: Data ja luottamus

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje