2016 kuumat perunat – Osa 3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?

15.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

3. Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?

Kuolinkellot kumisevat display-mainonnalle, bannereille ja popupeille. Etenkin mobiilikäyttäjät ovat superallergisia liian tunkeilevalle mainonnalle ja Adblockerin kaltaisten mainostenestotyökalujen käyttö on yleistynyt huimaa vauhtia.

Perinteisen mainonnan tehon lasku hermostuttaa sekä mainostajia että medioita, jotka myyvät mainostilaa. Ongelmaan on yritetty soveltaa lääkkeeksi esimerkiksi natiivimainontaa, jossa markkinoinnillinen viesti esitetään median omiin sisältöihin luontevasti sopivassa muodossa. Natiivimainonnassa onkin nähty joitain suuria menestystarinoita, mutta senkin teho alkaa hiipua, kun yleisö kyynistyy ja kyllästyy.

Hankalassa tilanteessa ratkaisijan rooliin nousee vanha tuttu: ansaittu näkyvyys. Kun natiivimainonta kallistuu enemmän tai vähemmän läpinäkyvästi mainonnan puolelle, journalistisin kriteerein ansaittu näkyvyys on kansalaisten mielissä yhä uskottavaa ja tehokasta. Perinteinen PR-työ, mediasuhteet sekä juttuaiheiden ideointi ja tarjoaminen ovat vuonna 2016 entistäkin tärkeämpiä.

Erona entiseen on se, että pirstaloituneessa mediaympäristössä ”ansaittu media” ei tarkoita enää pelkästään perinteisiä mediakanavia. Viestien täytyy ansaita tilansa myös bloggareiden, vloggareiden, instagrammaajien ja muiden uusien medioiden portinvartijoiden parissa. Tämä vaatii jälleen uudistumista ja rohkeaa heittäytymistä niin yrityksiltä kuin heitä markkinoinnissa ja viestinnässä avustavilta toimistoiltakin.

​Lue lisää mainonta-allergiasta ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

1: Ote irti omista kanavista
2: Suppilo kiepsahtaa
4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen

5: Mindfulness-viestintää
6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali
7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta
8: Virtuaalitodellisuus on totta
9: Arvoviestintää
10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta
11: Video, video, video
12: Data ja luottamus

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje