2016 kuumat perunat – Osa 2: Suppilo kiepsahtaa

14.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

2. Suppilo kiepsahtaa

”Myynnin suppilo” on tuttuakin tutumpaa peruskauraa jokaiselle myynnin ja markkinoinnin ammattilaiselle. Perinteinen suppilomalli panostaa määrään laadun kustannuksella: jos tötteröön saadaan ängettyä tarpeeksi suuri liidimassa, lopulta truutista ryöpsähtää pienempi, mutta riittävä joukko maksavia asiakkaita.

Etenkin teknologia-alalla suppiloajattelua kyseenalaistetaan vuonna 2016 rankalla kädellä. Sen sijaan, että yritykset pyrkisivät vangitsemaan myyntiputkiloon mahdollisimman laajan massan, on fiksumpaa keskittyä tutustumaan syvällisemmin omaan asiakaspotentiaaliinsa ja tarjoamaan heille räätälöityä markkinointiviestintää.

Esimerkiksi monet verkkokaupat ovat siirtäneet voimavarojaan suppilon alkupään täyttämisestä sen loppupään hiomiseen. Hakukonemarkkinoinnin painoarvo on pienentynyt sisältömarkkinoinnin kustannuksella. Analytiikkatyökalujen ja asiakastutkimuksen ansiosta yritykset voivat tarjota kiinnostavia, houkuttelevia ja juuri heidän asiakkaidensa profiiliin sopivia sisältöjä, jolloin pienemmästäkin liidimassasta syntyy lopulta tiheämmin kauppaa.

Lue tarkemmin suppilon kiepsahtamisesta ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

1: Ote irti omista kanavista
3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?
4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen

5: Mindfulness-viestintää
6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali
7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta
8: Virtuaalitodellisuus on totta
9: Arvoviestintää
10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta
11: Video, video, video
12: Data ja luottamus

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje