2016 kuumat perunat – Osa 12: Data ja luottamus

28.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

12. Data ja luottamus

Data on nykyisin arjen ytimessä. Viestintä, liikkuminen ja jopa asuminen alkavat kaikki perustua käyttäjän tuottamaan dataan ja sen hyödyntämiseen. Datan merkityksen kasvaessa kansalaisista on tullut myös kriittisempiä, tiedostavampia ja varovaisempia. Toistuvat tietosuojan murtumiset, vuodot ja hakkeri-iskut ovat herättäneet ihmiset huolestumaan ja huolehtimaan omasta datastaan.

Markkinoijat käyttävät dataa viestiensä kohdentamiseen ja tehostamiseen, mutta se, mikä näyttäytyy markkinoijan silmissä upeana mahdollisuutena, saattaa kansalaisen silmissä näyttäytyä pelottavana dystopiana. Siksi luottamus datan haltijoiden – yritysten, valtioiden, viranomaisten – ja kansalaisen välillä nousee ehdottoman kriittiseksi. Kansalaiset vaativat datan turvallista käsittelyä ja yksityisyyden suojaa – ja datan haltijoiden tulee pystyä tarjoamaan luotettavaa suojaa.

Datavuotojen aikakaudella yritys, joka pystyy uskottavasti lupaamaan asiakkailleen heidän tuottamansa datan turvallista säilyttämistä ja käsittelyä, nousee markkinajohtajaksi. Turvallisten ja luotettavien toimintamallien rakentaminen sekä niistä tehokkaasti ja avoimesti viestiminen on vuonna 2016 valtava kilpailuetu.

Lue lisää datan luotettavuuden merkityksestä kilpailutekijänä ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

1: Ote irti omista kanavista
2: Suppilo kiepsahtaa
3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?
4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen
5: Mindfulness-viestintää

6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali
7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta
8: Virtuaalitodellisuus on totta
9: Arvoviestintää
10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta
11: Video, video, video

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA