2016 kuumat perunat – Osa 10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta

26.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

10. PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta

Sosiaalisen median vallankumous viime vuosikymmenen puolivälissä hämmensi monia viestinnän ammattilaisia. Jos jokainen yleisön jäsen on itsekin sisällöntuottaja ja media, mihin PR-ammattilaisia enää tarvitaan?

Epävarmuus on kuitenkin kääntymässä uudenlaiseksi ymmärrykseksi. Pirstaloituneessa mediamaailmassa PR:n rooli on toki muuttunut, mutta lopulta jopa entistä tärkeämpi kuin ennen. Kuluttajat heittävät advertoriaaliliitteet paperinkeräykseen ja kelaavat TV-mainosten yli, mutta he sekä kuluttavat että tuottavat entistä enemmän erimuotoisia sisältöjä eri kanavissa.

Sisältötulvassa tarinankerronnan taidosta on tullut uusi kuninkuuslaji. Se, miten kiinnostavan ja koskettavan tarinan yritys tai organisaatio osaa kertoa itsestään, ratkaisee yleisön suhtautumisen ja lopulta ostopäätöksen. Yritys voi joko Elisa Hintasaarnaajat -hengessä luoda kokonaan oman tarinansa omine sankareineen tai hakeutua osaksi jotain jo ennestään tuttua tarinaa, kuten HP teki Star Wars -tietokoneillaan.

PR-ammattilaisten rooli on tuoda tämä tarina tehokkaasti eri medioiden tietoon, on kyse sitten videobloggaajista, TV-kanavista tai viihdelehdistöstä. Osaavalla viestinnällä yrityksen tarina saadaan relevantiksi osaksi ympäröivää maailmaa, jolloin se kiinnostaa sekä mediaa että yleisöjä ja saa nämä myös tuottamaan itse omia sisältöjään tarinan tueksi eri kanavissa.

Lue lisää PR:n comebackista ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

1: Ote irti omista kanavista
2: Suppilo kiepsahtaa
3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?
4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen
5: Mindfulness-viestintää
6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali
7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta
8: Virtuaalitodellisuus on totta
9: Arvoviestintää
11: Video, video, video
12: Data ja luottamus

Viestintävaltameren kiinnostavimmat vinkit, caset ja ilmiöt:

Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje