Mitä jos kiinnostavuusmuotoilisit viestisi?

Tiina Hosiokoski

Tuossa kesäloman jälkeen julistimme Kaiussa kiinnostavuusmuotoilun hengessä EVVK:n aikakauden päättyneeksi. Ja jatkamme ilosanoman välittämistä edelleen. Useat teemaan liittyvät tilaisuutemme ovat olleet hetkessä täynnä, seuraavaan on muuten pari paikkaa vielä jäljellä. Jos kiinnostuit, ilmoittaudu pikaisesti osoitteeseen jonna.jusslin@kaikuhelsinki.fi.

Vaikuttavaa markkinointiviestintää

Viestinnässä tehtiin tietynlainen aikakauden päätös jokunen vuosi sitten, jolloin se selkeästi siirtyi tukifunktiosta strategiseksi. Nyt on seuraavan vaiheen aika, eli viestijä ei enää vain mieti strategisesti ja sitten toteuta sitä, vaan on erittäin aktiivinen myös markkinointiviestijänä. Sosiaalisen median lyödessä lopullisesti läpi puhuttiin, kuinka viestintä ei saa enää olla yksisuuntaista, vaan se tulee olla vuorovaikutteista. Hyvä, juuri näin! Mutta nyt vuorovaikutteisuudesta mennään vielä askel eteenpäin. Enää ei riitä, että vastailet yleisöllesi. Jotta saat yleisön ylipäätään keskustelemaan, sinun pitää vaikuttaa.

Me-lähtöinen viestintä ei vaikuta

Tässä tullaan taas yhteen solmukohtaan. Tyypillinen me-lähtöinen viestintä ei valitettavasti vaikuta. Jos haluamme kertoa, että ”meillä tapahtuu”, niin hyvä. Lopputulos on, että vastaanottaja tietää, että teillä tapahtuu. (Siis jos on viitsinyt lukea viestin, sillä lähtökohtaisesti se kiinnostaa vain kilpailijoitanne). Jos siis halutaan aidosti vaikuttaa (kuten vaikkapa muuttaa mielipidettä, innostaa kokeilemaan, saada aikaan keskustelua tai ihan vaan jäädä mieleen), vastaanottajalle tulee osata kertoa, miten hän itse asiasta hyötyy. Hyöty on nimittäin merkittävin kiinnostavuuden kriteeri.

Hyödynnän tässä omia mielenkiintoni kohteita ja pohdin, miten itse kiinnostavuusmuotoilisin täysin kuvitteelliset otsikot:

Brändi Ö:ltä uudet juoksukengät –  Tai mitä jos: Näillä vinkeillä treenaat entistä turvallisemmin/tehokkaammin/miellyttävämmin

Brändi Y:n uutuusteltta – Tai mitä jos: Syyssateet ja vaellus? Näin onnistut pysymään kuivana haastavillakin keleillä

Brändi X lanseerasi uuden tuolin – Tai mitä jos: Ajan henki suosii nyt puuta ja pehmeää muotoilua – katso miltä näyttää tulevaisuuden designklassikot

Koska olen kiinnostunut kyseisistä aiheista, saattaisin jopa klikata ensimmäistä (tyypillistä) otsikkoa. Mutta jälkimmäisen kohdalla tekisin sen taatusti.

Kun seuraavan kerran rakennat viestiäsi, mieti, mikä saa vastaanottajan lukemaan viestin. Käytä aikaa otsikon ja viestin muotoiluun. Lupaan, että käytetty aika korvaantuu suuremmalla vaikuttavuudella. Ensimmäisen hälytyskellon pitäisi soida, jos otsikko tai viesti alkaa organisaation nimellä. Jos haluat tähän apua, me Viestintätoimisto Kaiun kiinnostavuusmuotoilijat olemme aina käytettävissäsi!

Kirjoittaja myöntää ilomielin olevansa täysverinen välineurheilija, jota jaksaa kiinnostaa loputtomasti kaikki lenkkeilyyn ja vaellukseen liittyvät aiheet. Ja välineurheilun ulkopuolelta sisustamiseen. Ja puutarhanhoitoon. Ja ruokaan. Työn puolesta on vielä oma listansa, joka on niin pitkä, että siihen ei kannata edes mennä.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Kiinnostavuusmuotoilu – ”Sisältötulva on tänä päivänä valtava. Miten moisesta vyörystä on mahdollisuus erottautua ja saada oma viestinsä läpi? Yksinkertainen vastaus on: ole kiinnostava.”

Ajattelua herättävää viestintää – ”Ajatusjohtajuus saavutetaan kohderyhmän ajattelua herättelemällä.”

So content. Very media. Such wow! – ”Älä rajaa sisältöjäsi vain yhteen muotoon tai kanavaan. Jos sisältösi kiinnostaa yleisöjä, jaa sitä eri olomuodoissa eri väyliä pitkin.”

Kuva: Kaiku Helsinki

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: