KonKaiku-tekstinsiivousmenetelmä

Salla Syrman

Jos et ole koskaan kuullut KonMarista, olet luultavasti piileskellyt syvemmällä sohvan alla kuin villakoirasi. Japanilaisen Marie Kondon kirjoittamat kodinjärjestelyoppaat ovat kirineet maailmanlaajuisiksi bestsellereiksi. Melko monen suomalaisen paketista paljastui jouluna Siivouksen elämänmullistava taika tai Iloa säkenöivä järjestys.

KonMari-menetelmän ydin on yksinkertainen: Säteileekö tämä tavara minulle iloa? Jos ei, hyvästi ja kierrätykseen! Oppaat lupaavat kunnon selfhelp-kirjojen tavoin, että kun menetelmää noudattaa, muutos on pysyvä. Mainio tiivistelmä ensimmäisestä kirjasta löytyy Tarkan Markan blogista.

Voisiko KonMarin inspiroimia oppeja soveltaa myös sekavien tekstien järjestelyyn ja turhien sanojen karsimiseen? Kokeillaan!

Askel 1. Säteileekö tämä sana / lause / asia lukijalle hyötyä?

KonMarin keskeinen periaate on tekstinsiivousmenetelmässämme käännettävä päälaelleen. Moni teksti on täynnä tavaraa, joka tuottaa iloa kirjoittajalle itselleen. Se ei valitettavasti auta, kun tarkoitus on ilahduttaa lukijaa. Jos haluat herättää lukijan kiinnostuksen, tarjoile hänelle hyötyä: informatiivista hyötyä, hedonistista hyötyä tai sosiaalista hyötyä.

Marie Kondo kehottaa ennen aloittamista visualisoimaan siistimisen päämäärän. Tämä on toimiva vinkki myös kirjoittajalle! Miten ja keneen haluat vaikuttaa? Määrittele tekstin tavoite ja kohderyhmä. Astu lukijan pään sisään. Päätä siivota pois kaikki se, mikä ilahduttaa vain itseäsi tai firman johtoa, eivät lukijaa. Kyllä, kill your darlings.

Askel 2. Käy läpi ainakin nämä kategoriat!

Marie Kondo luettelee tavaroiden kategorioita, jotka kannattaa käydä läpi tietyssä järjestyksessä. Kun siivoat tekstiäsi, huomioi läpi ainakin seuraavat tyypilliset ongelmakohdat:

Pitkät kappaleet ja kilometrivirkkeet

Helpoin siivousohje kaikista. Marcel Proustin kaltaiset taiteilijat voivat kirjoittaa seitsemäntoista kertaa viinipullon ympäri yltäviä virkkeitä, mutta muiden kuolevaisten kannattaa tiivistää ilmaisuaan. Toinen äärilaita, töksähtelevä sähkösanomatyyli, ei ole ihanne sekään. Hyvässä tekstissä eripituiset virkkeet vuorottelevat ja luovat rytmiä.

Tarpeettomat adjektiivit ja täytesanat

Yritysmaailman tekstit ovat usein täynnä adjektiiveja, jotka kuulostavat samalta kuin, no, kilpailijan käyttämät adjektiivit. Joustava, kustannustehokas ja monipuolinen ovat kuin ne lahjaksi saadut kerrastot, joita ei tarvitse mutta joita ei tottumuksen vuoksi osaa heittää poiskaan.

Sen sijaan, että kuvailet asian lattealla adjektiivilla, mieti, millaisella esimerkillä voisit herättää lukijan kiinnostuksen. Mitä monipuolinen tarkoittaa käytännössä? Kun olet kirjoittanut tekstin, kannattaa ottaa vielä yksi adjektiivien siivouskierros. Samalla haravaan saattaa tarttua muitakin tarpeettomia täytesanoja.

Ammattikieli

Asiantuntijaa uhkaa tiedon kirous. Kun tietää paljon, on vaikea ymmärtää, mitä lukija ei ymmärrä. Omalle ammattikielelleen tulee sokeaksi. Jos pelkäät olevasi pahasti sokeutunut asiantuntija ja kirjoittaja, anna tekstisi ulkopuolisen luettavaksi. Palaa ykköskohtaan: Tuottaako tämä asia lukijalle hyötyä vai haluanko päteä sanavalinnoilla? Enkö osaa tai uskalla ilmaista asiaa helpommin?

Turhat pätemissanat

Toimesta, tiimoilta, taholta, suhteen, puitteissa, osalta, johtuen. Nämä viralliselta kuulostavat sanat ovat kuin kokolattiamatto kylpyhuoneessa. Tyylikkäältä (?) näyttää, mutta hemmetin hankalaksihan se tekee elämän. Siivoa sanat pois vaikeuttamasta ymmärtämistä.

Lauseenvastikkeet

Yläasteen äidinkielentunneilla harjoiteltiin tekemään sivulauseista hienoja lauseenvastikkeita. Kun suunnitelma toteutuu. Suunnitelman toteutuessa. Harjoittele nyt toisin päin. Lauseenvastikkeita vilisevä teksti on hankalalukuinen,
vaikka säästäisitkin vähän tilaa. Selkeillä sivulauseilla on ehdottomasti paikkansa.

Piilotettu toiminta

Kapulakieli lakaisee aktiiviset toimijat maton alle. Passiivivoittoisessa tekstissä toteutetaan ja suoritetaan, mutta epäselväksi voi jäädä, kenen piti tehdä ja mitä. Myös kavala substantiivitauti voi kalvaa tekstisi ymmärrettävyyttä. Roskiksen tyhjentäminen mahdollistaa keittiön ilman raikastumisen. Tällaisissa lauseissa verbit ovat valjuja ja merkitys pakkautuu kankeisiin substantiiveihin. Persoonamuotoiset verbit ovat tekstinsiivouskaappisi tärkein perusvaruste! Kun tyhjennät roskiksen, keittiön ilma raikastuu.

Onko tavoitteesi saada lukija toimimaan? Jos on, tarkista, että teksti sisältää selkeät toimintaohjeet näkyvässä kohdassa.

Askel 3. Tee tekstin siivoamisesta päivittäinen tapa.

Marie Kondo korostaa, että siistiminen on erityinen tapahtuma, jota ei tarvitse tehdä päivittäin, kun on kerran saanut perustavanlaatuisen muutoksen aikaan. Minä ja vaatekaappini olemme samaa mieltä: Poissa ovat myllätyt hyllyt.  Järjestys on pitänyt.

Kirjallisen viestinnän siistijä saa sen sijaan harjoitella ahkerasti, ennen kuin selkeän tekstin periaatteet tulevat selkärangasta. Kirjoittamista oppii kirjoittamalla – säännöllisesti ja ajatuksella. Yksin ei tarvitse jäädä. Ota työkaveri sparrauskumppaniksi. Jos tarvetta on isomman porukan talkoisiin, voit kutsua tekstinsiivouksen erikoisjoukot hätiin.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Täydellisen tiedotteen jäljillä, osa 3: Kaksi silmää ei riitä –  ”Vaikka kuinka hioisi ja viilaisi, omalle tekstilleen vain valitettavasti sokeutuu. Pian ei enää näe oikeita pilkun paikkoja eikä saa monimutkaisia lauserakentetia simppelimmiksi.”

Kirjallisen viestinnän kauhukammio, osa 1: Möröt päivänvaloon – ”Tervetuloa Kirjallisen Viestinnän Kauhukammioon, jossa kapulakieli rieuu valtoimenaan ja rumat sanahirviöt näyttävät mustuneita hampaitaan.”

Siakas, laitetaanko verkkokuppaan kilapilu? – ”Typopirulainen näyttäytyy silloin, kun vähiten odotat. Sillä on yliluonnollinen kyky piiloutua pisteiden tai pilkkujen taakse oikolukemisen ajaksi ja tulla esiin vasta silloin, kun esimiehesi katsoo tuotostasi.”

Kuva: Fotolia

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: