Kiinnostavuusmuotoilu

Petteri Puustinen

Tiesitkö, että YouTubeen ladataan joka minuutti 72 tunnin edestä uutta videomateriaalia? Facebookissa julkaistaan minuutissa 2,4 miljoonaa päivitystä, Twitterissä tweetataan 277 000 kertaa ja Instagramiin päivitetään 216 000 kuvaa. Joka minuutti. Joka päivä. Ensi vuonna vielä enemmän kuin tänä vuonna.

Tavallisen suomalaisen sanomalehden uutisdeskiin tupsahtaa joka päivä tuhansia lehdistötiedotteita. Bisneskäyttäjän inbox pullistuu 120 sähköpostiviestillä päivittäin. Lisätään päälle vielä se, että äiti soittaa joka päivä ja tekstaa kerran kahdessa tunnissa.

Sisältöjen tulva on siis aivan valtava. Miten moisesta vyörystä on edes pieni mahdollisuus erottautua ja saada oma viestinsä läpi?

Yksinkertainen vastaus on: ole kiinnostava. (Monimutkaisempi vastaus seuraa myöhemmin.)

Kiinnostava omassa porukassa

Suurin osa maailman sisältövyörystähän on tylsää bulkkia. Esimerkiksi 99,999 % kaikista some-sisällöistä ei saa yhtään tykkäystä, kommenttia tai jakoa – eli ne eivät kiinnosta ketään, ainakaan tarpeeksi.

Kun puhun kiinnostavuudesta, en tarkoita, että jokaisen yritysvideon pitäisi olla Gangnam Stylen tasoinen viraali-ilmiö tai jokaisen B2B-blogin täytyisi yltää Da Vinci -koodin tasoiseksi jännäriksi. Tärkeintä on, että olisit kiinnostava omassa piirissäsi.

Pewdiepie on kiinnostava videontekijä pelaajille, Bob Lefsetz on kiinnostava bloggaaja levybisneksen ammattilaisille ja Mikko Hyppönen on kiinnostava tweettaaja tietoturvaporukalle. Heidän oma kohdeyleisönsä kuuntelee heitä tarkasti, kommentoi heidän julkaisujaan – ja jakaa niitä eteenpäin omassa piirissään. Heidän suosionsa perustuu siihen, että he pystyvät tarjoamaan todellista hyötyä omalle yleisölleen. Tämä ideologia on kopioitavissa myös yritysviestinnän maailmaan.

Hyödyllinen = kiinnostavaa

Hyöty onkin kiinnostavuudessa kaikki kaikessa. Kokosimme Kaiun osaajista Kiinnostavuusmuotoilun iskuryhmän pohtimaan kysymystä ”Mikä on kiinnostavaa?” ja päädyimme pitkällisen opiskelun, kyselyn, iteroinnin, vatuloinnin ja kyseenalaistamisen jälkeen vastaukseen: Ihminen on kiinnostunut sellaisesta, mistä on hänelle jotain hyötyä.

Viestintä on asiakaspalvelua. John F. Kennedyn vanhaa viisautta mukaillen: ”Älä kysy, miten yleisösi voi palvella sinua – kysy, miten sinä voit palvella yleisöäsi.” Jos olet äänessä sen takia, että sinulla on jotain ”tärkeää kerrottavaa”, vastaanotto taitaa olla aika laimeaa. Jos sen sijaan olet äänessä sen vuoksi, että haluat tarjota yleisöllesi jotain apua ja hyötyä, on paljon todennäköisempää että joku haluaa kuunnella sinua.

Tämä toimii niin median suuntaan viestittäessä, asiakkaille suunnatussa uutiskirjeessä kuin somemaailmassakin – melkeinpä kaikessa viestinnässä. Siksi me teemme kiinnostavuusmuotoilua. Haluamme, että meidän asiakkaamme ovat kiinnostavimpia omassa kategoriassaan.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

So content. Very media. Such wow! – Eli ”Dogen 3 oppituntia kiinnostavuusmuotoiluun” –  ”Doge muuttaa jatkuvasti muotoaan, koska ihmiset ovat kiinnostuneita Dogesta ja haluavat kokea sen erilaisissa muodoissa ja kanavissa.”

Sisältömarkkinointi on erottautumisen väline”Markkinointipuolella on totuttu positioimaan, viestinnän puolella en muista siitä puhutun juuri koskaan.”

Voitto lohkesi valmentavalla sisällöntuotannolla – Sijoitustalous-blogi palkittiin!”Sisällöntuotantomalliin ja kirjoittajien jatkuvaan valmennukseen panostettiin alusta saakka.”

 

Kuva: Steven Depolo (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: